• Anonym (Far)
    Äldre 4 Jun 23:27
    2805 visningar
    15 svar
    15
    2805

    Resor för singelföräldrar

    Hej,

    Sprang på en artikel i DN från 2007 där det pratades om resor för singelföräldrar.

    Hörs som en dröm för mig att sticka iväg på en charter med barnen och väl på plats finns det massa öppna&trevliga singelföräldrar .

    Kan tyvärr inte hitta något mer aktuellt om konceptet. Någon som känner till detta? Visst hörs det fantastiskt?

  • Svar på tråden Resor för singelföräldrar
  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 08:34
    #7

    Hahaha, fler än jag som skulle gillat konceptet.

    Jag har googlat men hittar ingen nyare än 2007. Det jag hittar är att vissa veckor kan man få barnrabatt för alla barnen trots att man bara är en vuxen. Problemet verkar vara att detta inte är på loven. Jag får leta vidare.

    Jag har en resa inplanerad efter skolavslutningen i år. Reser själv med barnen. Det brukar vara så att alla andra på hotellet är par och så sitter man där själv, barnen hittar ju lätt kompisar men parföräldrarna (mannen iaf) är lätt skeptiska mot den där översociala singelpappan .

  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 13:01
    #9
    Anonym (Mor) skrev 2018-06-05 08:45:37 följande:

    Vart bor du?


    Malmö, själv då ?
  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 21:06
    #11
    Anonym (Mor) skrev 2018-06-05 21:05:17 följande:

    Örebro.


    Då ses vi på Mallis !
  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 5 Jun 21:18
    #13
    Anonym (Mor) skrev 2018-06-05 21:15:01 följande:

    Nej! Så svennebananigt! ;P

    Kan vi inte köra nån äventyrsresa och uppleva saker, annat än strand och hav?


    Absolut! Jag hade gärna vandrar i italienska alperna men jag tror lillkillen (8 år) är lite för ung.

    Förslag?
  • Anonym (Far) Trådstartaren
    Äldre 7 Jun 10:30
    #15
    Anonym (Mor) skrev 2018-06-05 21:29:55 följande:

    Inte alls! Jag har en 7,5-åring som lätt hänger med på milsvida vandringar i timmar. Det gäller bara att packa matsäck och vatten, varm tröja och bra skor!

    Österrike har fina strövområden. :D


    Efter ett par tokigt intensiva dagar återgår jag nog till konceptet med en charterresa till Mallis (eller varsomhelst...). Det kommer en tid då vandring i alperna står långt framför charterresor, men just nu är nog faktiskt charter det bästa för oss . Men, det blir absolut några tältnätter i den svenska skogen i sommar!

    Åter till temat:

    Undrar om man skulle kunna få ett resebolag att anordna just en resa för ensamstående föräldrar, inkl barn. Ett helt plan med sociala föräldrar (tänker att man kanske inte skulle välja just denna reseformen om man inte är lagd åt det sociala hållet?).

    Känns svårt att man skulle lyckas få ihop ett gäng från familjeliv med avresa från gemensamt ort/tid. Jag är supersocial men vill inte känna mig låst så därför krävs det ju ett lite större sällskap. Vill kunna smita iväg på någon utflykt med barnen utan att det blir sura miner .
Svar på tråden Resor för singelföräldrar