• Anonym (Kaffedraken)

    Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?

    Jag och min man bor i Stockholm. Jag är inte härifrån från början så vet väl inte riktigt hur det funkar med skolor osv här. Men maken, som är född och uppvuxen i Stockholm, säger att han tänker sätta barnet i kö till privatskolor inne i stan då dessa tydligen ska vara bland de bästa i Sverige. Jag vet inte riktigt. Jag har googlat på dessa fyra skolor som han snackar om och av vad jag läst, särskilt på forum, verkar det vara så kallade "överklasskolor". De ligger dessutom 35-50 min med kollektivtrafiken från där vi bor.

    Självklart tycker även jag att det är viktigt att barnen går i en bra skola men jag vet inte om jag kan tro att skolorna i vår del av stan är så pass dåliga att de är rättfärdigat att skicka dem till privatskolor i innerstan. Vi är inte överklass på något sätt, jag är utbildad sjuksköterska (men jobbar nuförtiden med annat som inte kräver universitetsutbildning) och maken har inte läst vidare efter gymnasiet alls, så jag är rädd att barnen skulle bli utanför eller känna sig "fattiga" om de gick på de där skolorna. Även de faktum att de kommer ha sån lång väg till skolan, och antagligen kommer bo långt bort från alla klasskamrater, gör mig osäker. Han menar att han vill ge barnen så bra förutsättningar som möjligt att lära sig mycket, fokusera på skolan, få studiemotiverade kompisar och förhoppningsvis få goda betyg så att de kan bli vad de vill sen.

    Nu är det ju många år kvar till skolstart och det är väl inte ens säkert att vårt barn får en plats på någon av dessa skolor, men det har ändå blivit till en fundering för mig nu när han tagit upp det.

    Vad tror ni? Är det det bästa att skicka barnet till nån av dessa skolor som sägs vara så bra, trots att vår familj inte verkar passa in i "typen" som har barn där, eller är det bättre att barnet går i en vanlig skola som ligger nära hemmet?

  • Svar på tråden Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (C) skrev 2018-06-11 13:02:50 följande:

    Se till att få koll på hur skolorna i ert område är i god tid innan skolstart..


    Om det går att köa. Den bästa friskolan i vårt område nollställer kön en gång om året. Ingen chans att köa sig till plats alltså. Man har boendeförtur men räknar inte i meter (då hade vi haft god chans) utan per stadsdel.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (..) skrev 2018-06-09 17:26:52 följande:

    Det är inte så enkelt som att sätta barnen i överklasskolor och inbilla sig att de får ''det bästa nätverket''. Man inbillar sig att barnet ska få den rika överklassen i sitt nätverk men det är inte så det fungerar.

    Om du inte kan ge barnet lyxvaror och lyxvanor har ditt barn inget att komma med utan kommer i sammanhanget att vara fattig om ni är en vanlig medelsvensson med medelinkomst.

    Barnens ärver sia nätverk av föräldrarna i det sociala skiktet och är inte NI där kommer barnet inte att tas upp. Det kommer att accepteras men inget mer än så bara för att det går i samma klass.

    Så summan av kardemumman för en medelsvensson är att barnet kommer att ha ett mycket sämre nätverk än om det går i en skola som inte är överklassens högborg.

    Som någon sa: det bästa du kan göra är att ge barnet en trygg och studiemotiverande uppväxt.


    Kunde inte sagt det bättre själv, så funkar det! Till åk 4 kan ju barnet (om musikintresse finns) söka till Adolf Fredrik eller Sollentuna musikklasser, dessa två tillhör ju toppskiktet i Sverige.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hm?) skrev 2018-06-11 10:01:59 följande:
    Kan det va så att din man projicerar sitt eget "bildningskomplex", och sin längtan efter eller önskan om högre studier för egen del på sina barn i det här fallet?
    Nja ja, kanske inte bildningskomplex, men ja när han gick i skolan umgicks han med folk som inte tog skolan så seriöst och det gjorde inte han heller då, trots att hans föräldrar båda är utbildade och var på om att han skulle sköta läxor, prov osv.. Han tror att om han hade gått i en skola med mycket studiemotiverade elever, och elever från hem där det skolan är väldigt viktig, så hade han själv tagit det mer seriöst också. Han önskar att han hade skött skolan på ett annat sätt så han hade kommit in på sin drömutbildning och kunnat jobba med just det. Så det är väl egentligen därför han vill att våra barn går på nån av dessa skolor och tänker att det ger bäst förutsättningar för dem.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (B) skrev 2018-06-12 17:53:31 följande:

    Nja ja, kanske inte bildningskomplex, men ja när han gick i skolan umgicks han med folk som inte tog skolan så seriöst och det gjorde inte han heller då, trots att hans föräldrar båda är utbildade och var på om att han skulle sköta läxor, prov osv.. Han tror att om han hade gått i en skola med mycket studiemotiverade elever, och elever från hem där det skolan är väldigt viktig, så hade han själv tagit det mer seriöst också. Han önskar att han hade skött skolan på ett annat sätt så han hade kommit in på sin drömutbildning och kunnat jobba med just det. Så det är väl egentligen därför han vill att våra barn går på nån av dessa skolor och tänker att det ger bäst förutsättningar för dem.


    Jag vet för det var lite samma situation för farsan min och när jag kom upp på högstadiet och gymnasiet skulle jag rätta till has misstag så att säga
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hm?) skrev 2018-06-12 20:44:05 följande:

    Jag vet för det var lite samma situation för farsan min och när jag kom upp på högstadiet och gymnasiet skulle jag rätta till has misstag så att säga


    Men jag tycker det är lite fel att tänka så. En förälder vill bara att ens barn ska få en bra grund att stå på och möjligheten att sedan välja sin väg. Studierna är en plattform som kan ge möjligheter och det är i någon mån något man kan påverka. Man vill gärna uppmuntra och stötta sitt barn. Det handlar inte längre om det egna livet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har gjort ett lite annorlunda val.

    Vår son och hans bästa kompis går på ett högstadium som har matte/teknikprofil och det är rätt för dem eftersom de båda är starka i matematik. Samtidigt har också skolan en stor mängd barn som inte är etniska svenskar. Just nu är de fyra helsvenska barn av 24 i klassen.

    Ja, det finns svaga elever där. Men lärarna är högt motiverade och ger eleverna prov med olika svårighetsgrader, så att alla får prestera utifrån sina förutsättningar. Våra barn trivs där, och de lär sig även hur det nya Sverige funkar.

    Varför ramadan är jobbigt, att syrier också är kristna, hur gästfrihet ser ut i klasskompisarnas hem mm.

    Jag tror att de har nytta av det för framtiden, och jag tvivlar på att deras eget akademiska arv kommer att raderas av att de har några elever runt sig som har det svårare med lärande och motivation, p.g.a. olika anledningar. 
    Skolan gör en del men föräldrar kan lära sina barn mängder av saker och dialogen i hemmet är grunden för mer än man tror.

    Det jag själv med mina tio helår akademisk utbildning hade behövt, det var att öva mer på relationer och att skapa kontakter med personer som inte är så lika mig själv. Så det vill jag ge mitt barn.

    Framtidens akademiker har världen som arbetsfält. Jag har själv jobbat i den globala verkligheten ett tag men oftast från hemmaplan, och jag hoppas att min son blir den som tar steget ut i världen och gör det han önskar.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ugglan) skrev 2018-06-12 21:49:45 följande:

    Vi har gjort ett lite annorlunda val.

    Vår son och hans bästa kompis går på ett högstadium som har matte/teknikprofil och det är rätt för dem eftersom de båda är starka i matematik. Samtidigt har också skolan en stor mängd barn som inte är etniska svenskar. Just nu är de fyra helsvenska barn av 24 i klassen.

    Ja, det finns svaga elever där. Men lärarna är högt motiverade och ger eleverna prov med olika svårighetsgrader, så att alla får prestera utifrån sina förutsättningar. Våra barn trivs där, och de lär sig även hur det nya Sverige funkar.

    Varför ramadan är jobbigt, att syrier också är kristna, hur gästfrihet ser ut i klasskompisarnas hem mm.

    Jag tror att de har nytta av det för framtiden, och jag tvivlar på att deras eget akademiska arv kommer att raderas av att de har några elever runt sig som har det svårare med lärande och motivation, p.g.a. olika anledningar. 
    Skolan gör en del men föräldrar kan lära sina barn mängder av saker och dialogen i hemmet är grunden för mer än man tror.

    Det jag själv med mina tio helår akademisk utbildning hade behövt, det var att öva mer på relationer och att skapa kontakter med personer som inte är så lika mig själv. Så det vill jag ge mitt barn.

    Framtidens akademiker har världen som arbetsfält. Jag har själv jobbat i den globala verkligheten ett tag men oftast från hemmaplan, och jag hoppas att min son blir den som tar steget ut i världen och gör det han önskar.


    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område.
    Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper
    Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är.
    Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation.
    Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem.
    Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Bra Ugglan och Förortsbo. Man måste förstå att alla invandrare inte är islamister - samt att vi är ett litet land i en global värld.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ugglan) skrev 2018-06-12 21:49:45 följande:
    Vi har gjort ett lite annorlunda val. Vår son och hans bästa kompis går på ett högstadium som har matte/teknikprofil och det är rätt för dem eftersom de båda är starka i matematik. Samtidigt har också skolan en stor mängd barn som inte är etniska svenskar. Just nu är de fyra helsvenska barn av 24 i klassen. Ja, det finns svaga elever där. Men lärarna är högt motiverade och ger eleverna prov med olika svårighetsgrader, så att alla får prestera utifrån sina förutsättningar. Våra barn trivs där, och de lär sig även hur det nya Sverige funkar. Varför ramadan är jobbigt, att syrier också är kristna, hur gästfrihet ser ut i klasskompisarnas hem mm. Jag tror att de har nytta av det för framtiden, och jag tvivlar på att deras eget akademiska arv kommer att raderas av att de har några elever runt sig som har det svårare med lärande och motivation, p.g.a. olika anledningar.  Skolan gör en del men föräldrar kan lära sina barn mängder av saker och dialogen i hemmet är grunden för mer än man tror. Det jag själv med mina tio helår akademisk utbildning hade behövt, det var att öva mer på relationer och att skapa kontakter med personer som inte är så lika mig själv. Så det vill jag ge mitt barn. Framtidens akademiker har världen som arbetsfält. Jag har själv jobbat i den globala verkligheten ett tag men oftast från hemmaplan, och jag hoppas att min son blir den som tar steget ut i världen och gör det han önskar.

    Det är ju inget problem med en sådan skola om det fungerar. Flera föräldrar jag känner har däremot haft att välja mellan en problemskola med många invandrare och en bra skola med få invandrare. I en sådan situation blir valet enkelt. Tyvärr ser det ofta ut så, kanske särskilt på mindre orter där utbudet av olika skolor inte är lika stort. Men det betyder inte att deras barn aldrig möter andra kulturer eller bara umgås med svenska barn.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 06:47:54 följande:
    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område. Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är. Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation. Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem. Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.

    Ett blandat område är bara bra om det fungrar. Men är det verkligen en förutsättning? Jag känner personer som har växt upp i områden och gått i skolor med kanske 80 procent medelklass och 95 procent etniska svenskar. De är inte inskränkta rasister för det utan tycker om att resa, flera har jobbat utomlands mm. Samt har en internationell bekantskapskrets. Däremot verkar det som att de flesta - oberoende av klass eller bakgrund - umgås med personer som har liknande livsstil och värderingar som de själva. Men det är ju inte så konstigt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Ugglan) skrev 2018-06-12 21:49:45 följande:

    Vi har gjort ett lite annorlunda val.

    Vår son och hans bästa kompis går på ett högstadium som har matte/teknikprofil och det är rätt för dem eftersom de båda är starka i matematik. Samtidigt har också skolan en stor mängd barn som inte är etniska svenskar. Just nu är de fyra helsvenska barn av 24 i klassen.

    Ja, det finns svaga elever där. Men lärarna är högt motiverade och ger eleverna prov med olika svårighetsgrader, så att alla får prestera utifrån sina förutsättningar. Våra barn trivs där, och de lär sig även hur det nya Sverige funkar.

    Varför ramadan är jobbigt, att syrier också är kristna, hur gästfrihet ser ut i klasskompisarnas hem mm.

    Jag tror att de har nytta av det för framtiden, och jag tvivlar på att deras eget akademiska arv kommer att raderas av att de har några elever runt sig som har det svårare med lärande och motivation, p.g.a. olika anledningar. 
    Skolan gör en del men föräldrar kan lära sina barn mängder av saker och dialogen i hemmet är grunden för mer än man tror.

    Det jag själv med mina tio helår akademisk utbildning hade behövt, det var att öva mer på relationer och att skapa kontakter med personer som inte är så lika mig själv. Så det vill jag ge mitt barn.

    Framtidens akademiker har världen som arbetsfält. Jag har själv jobbat i den globala verkligheten ett tag men oftast från hemmaplan, och jag hoppas att min son blir den som tar steget ut i världen och gör det han önskar.


    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 06:47:54 följande:
    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område.
    Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper
    Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är.
    Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation.
    Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem.
    Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.
    Less is more skrev 2018-06-13 07:21:26 följande:

    Bra Ugglan och Förortsbo. Man måste förstå att alla invandrare inte är islamister - samt att vi är ett litet land i en global värld.


    Och jag som också bott i invandrartäta områden och gått på ett flertal invandrartäta skolor säger undvik dem som pesten. Det är enbart hjärntvättade pk-människor som kan komma på tanken att säga att dessa skolor är bra och att det är bra för barnen att gå där. Aldrig i livet att jag skulle råda någon att sätta sina barn i den typ av skola, och jag skulle definitivt aldrig sätta mina egna barn där. Det skulle alltså vara bättre för barn att gå i invandrarskolor än några av de bästa i Sverige, som ts nämner? Fyfan vad djupt hjärntvättad man måste vara för att påstå något sådant.

    Vad jag har lärt mig av att bo i sådana områden, och gå i skolan i den typen av skolor, kan jag nog inte säga här utan att bli bannad på grund av påstådd rasism. 

    TS, ja om inte skolorna runt om där ni bor är väldigt bra, oavsett om det är övervägande svenska eller utländska elever på skolan, så är det absolut värt det. Din man tänker rätt tycker jag. Det är viktigt att ge barnen de bästa förutsättningar man kan genom att välja den bästa skolan man kan. Sen är det upp till barnet, och er föräldrar, att se till att få ut så mycket som möjligt från skolan. Det gäller givetvis oavsett vilken skola det blir. Hur som helst så är skolan viktig och att visa sina politiska åsikter genom skolvalet för barnen är inte annat än tragiskt för barnens skull. Nu verkar det dock inte vara därför du tvivlar och det är ju bra, utan det var mer några andra här ovanför. Kolla upp skolorna i ert område och om de inte verkar väldigt, väldigt bra så skicka barnen till skolorna din man nämner - om de kommer in där.

  • Anonym (Kaffedraken)
    fornminne skrev 2018-06-13 11:25:30 följande:

    Ett blandat område är bara bra om det fungrar. Men är det verkligen en förutsättning? Jag känner personer som har växt upp i områden och gått i skolor med kanske 80 procent medelklass och 95 procent etniska svenskar. De är inte inskränkta rasister för det utan tycker om att resa, flera har jobbat utomlands mm. Samt har en internationell bekantskapskrets. Däremot verkar det som att de flesta - oberoende av klass eller bakgrund - umgås med personer som har liknande livsstil och värderingar som de själva. Men det är ju inte så konstigt.
    Då har du ändå 20% arbetarklass eller lågstatusklass vilket gör att barnen lär sig att de är precis likadana som de själva, på gott och ont.
    Nej, det är inte en förutsättning, men det blir mer handfast, och en egenupplevd erfarenhet går djupare än en berättad erfarenhet, och det ger en större motståndskraft mot propaganda.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (JT) skrev 2018-06-13 11:47:14 följande:
    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 06:47:54 följande:
    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område.
    Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper
    Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är.
    Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation.
    Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem.
    Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.
    Och jag som också bott i invandrartäta områden och gått på ett flertal invandrartäta skolor säger undvik dem som pesten. Det är enbart hjärntvättade pk-människor som kan komma på tanken att säga att dessa skolor är bra och att det är bra för barnen att gå där. Aldrig i livet att jag skulle råda någon att sätta sina barn i den typ av skola, och jag skulle definitivt aldrig sätta mina egna barn där. Det skulle alltså vara bättre för barn att gå i invandrarskolor än några av de bästa i Sverige, som ts nämner? Fyfan vad djupt hjärntvättad man måste vara för att påstå något sådant.

    Det är skillnad på skolor och skolor, och det är knappast enbart invandrartätheten som varit problemet på de skolor du gått på. Min skola hade jättedåligt rykte pga att så många invandrare och knarkarungar gick där, men skolans upptagningsområde täckte förutom problemområdet (där jag bodde pga att socionomer tjänar peanuts trots universitetsutbildning) även ett högre medelklassområde, så jag lärde mig snabbt att det fanns precis lika många puckon där som bland invandrarna.

    Ingen av oss propagerar för att man ska sätta sina barn i skolor som inte fungerar, det vi säger är att det kan vara en fördel för barn att få växa upp tillsammans med andra barn av olika kulturer och socioekonomiska klasser.

    Mina barn går i friskolor där alla föräldrar aktivt valt en viss skola för sina barn vilket gör att de är mer engagerade än många av de mest lättkränkta föräldrarna (<= förutfattad mening) i området, men föräldrarna kommer från olika kulturer och olika socioekonomiska klasser.

    Något som imponerade stort på mig var en mamma som var med på introduktionen på IES som själv inte pratade ett ord engelska och knackig svenska, men som var djupt engagerad i att ge sina barn bättre förutsättningar genom att sätta dem i skolor där de lär sig flytande svenska och engelska.
    Det är den typen av föräldrar jag pratar om, och det är deras barn jag vill ha som klasskamrater till mina barn. Oavsett vilken bakgrund de har.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 12:04:40 följande:

    Det är skillnad på skolor och skolor, och det är knappast enbart invandrartätheten som varit problemet på de skolor du gått på. Min skola hade jättedåligt rykte pga att så många invandrare och knarkarungar gick där, men skolans upptagningsområde täckte förutom problemområdet (där jag bodde pga att socionomer tjänar peanuts trots universitetsutbildning) även ett högre medelklassområde, så jag lärde mig snabbt att det fanns precis lika många puckon där som bland invandrarna.

    Ingen av oss propagerar för att man ska sätta sina barn i skolor som inte fungerar, det vi säger är att det kan vara en fördel för barn att få växa upp tillsammans med andra barn av olika kulturer och socioekonomiska klasser.

    Mina barn går i friskolor där alla föräldrar aktivt valt en viss skola för sina barn vilket gör att de är mer engagerade än många av de mest lättkränkta föräldrarna (<= förutfattad mening) i området, men föräldrarna kommer från olika kulturer och olika socioekonomiska klasser.

    Något som imponerade stort på mig var en mamma som var med på introduktionen på IES som själv inte pratade ett ord engelska och knackig svenska, men som var djupt engagerad i att ge sina barn bättre förutsättningar genom att sätta dem i skolor där de lär sig flytande svenska och engelska.

    Det är den typen av föräldrar jag pratar om, och det är deras barn jag vill ha som klasskamrater till mina barn. Oavsett vilken bakgrund de har.


    På vilket sätt är hon annorlunda från alla andra mammor som väljer skola med omsorg?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (asdf) skrev 2018-06-13 19:54:27 följande:
    På vilket sätt är hon annorlunda från alla andra mammor som väljer skola med omsorg?
    Inte alls. Någon annan sa att man inte behöver vara engagerad för att välja noga till sina barn, men är det 5-6 års kö krävs ett visst engagemang för att komma in. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (JT) skrev 2018-06-13 11:47:14 följande:
    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 06:47:54 följande:
    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område.
    Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper
    Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är.
    Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation.
    Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem.
    Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.
    TS, ja om inte skolorna runt om där ni bor är väldigt bra, oavsett om det är övervägande svenska eller utländska elever på skolan, så är det absolut värt det.
    Jag är likhet med skribenterna ovan och dig uppvuxen i invandrartätt område (på min tid var det juggar, finnar, greker, sydamerikaner etc) och gick i skola som inte hade det bästa ryktet (som jag förstod som äldre, aldrig som barn). En skillnad mot nu(?) är vi överlag fick en gedigen grundskoleutbildning. De som det gick dåligt för hade det kämpigt hemma snarare än i skolan. Sedan är det klart att supande föräldrar eller liknande inte gav de bästa förutsättningarna för vissa. Det var inte vi som sedan fick problem på gymnasierna inne i stan, det var elever från småskolorna utanför stan som varit bäst i sin lilla klass och - i missuppfattning av det relativa betygssystemet kanske - fick fyror och femmor (dåvarande högsta betyg för er som är yngre) som sänktes till tvåor när de lämnade hemorten.
    Man får väl komma ihåg att vi inte hade något fritt skolval som ökade de sociala skillnaderna och att stödundervisningen var mycket mer utbredd än idag (var fjärde elev i riket hade någon form av extrastöd då har jag lärt mig senare).

    Bor nu i Göteborg. Flera av de mest populära friskolorna här med högst studieresultat har hög andel invandrare, med överrepresentation av högutbildade och medvetna föräldrar ska väl sägas. Det är inte de skolorna där invandrarbakgrund är ett problem. Precis som det inte är den svenska bakgrunden som gett elever på glesbygdsskolor i Dalsland bland de sämsta studieresultaten i landet (medräknat "problemförorter" i storstäderna).
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (JT) skrev 2018-06-13 11:47:14 följande:
    Anonym (Förortsbo) skrev 2018-06-13 06:47:54 följande:
    Jag håller helt med om att det är en fördel för barn att lära sig mer om hur andra människor lever, både olika kulturer och olika samhällsklasser. Vi valde aktivt ett boende där det finns olika socioekonomiska grupper blandat i samma område.
    Jag är själv uppvuxen i ett invandrartätt område vilket har lärt mig att alla människor i alla kulturer är individer och att det finns både guldkorn och rötägg i alla grupper
    Jag har jobbat utomlands i många år och vill givetvis att mina barn ska ha möjligheten att välja att göra det med, och en förutsättning för det är att de inte blir så inskränkta och xenofoba som alltför många människor i Sverige av idag är.
    Jag har barndomsvänner från arbetarklassen som aldrig varit utomlands och inte känner några invandrare, men ändå har väldigt starka åsikter om andra kulturer och samhällsklasser då de gått på SD's och vänsterns desinformation.
    Vet man ingenting själv är det lätt att falla offer för starka agitatorer som kommer med enkla lösningar på komplicerade problem.
    Har man en lite mer nyanserad uppväxt är man bättre rustad att se igenom extremisternas lögner i alla läger.
    Och jag som också bott i invandrartäta områden och gått på ett flertal invandrartäta skolor säger undvik dem som pesten. Det är enbart hjärntvättade pk-människor som kan komma på tanken att säga att dessa skolor är bra och att det är bra för barnen att gå där. Aldrig i livet att jag skulle råda någon att sätta sina barn i den typ av skola, och jag skulle definitivt aldrig sätta mina egna barn där. Det skulle alltså vara bättre för barn att gå i invandrarskolor än några av de bästa i Sverige, som ts nämner? Fyfan vad djupt hjärntvättad man måste vara för att påstå något sådant.

    Vad jag har lärt mig av att bo i sådana områden, och gå i skolan i den typen av skolor, kan jag nog inte säga här utan att bli bannad på grund av påstådd rasism. 

    TS, ja om inte skolorna runt om där ni bor är väldigt bra, oavsett om det är övervägande svenska eller utländska elever på skolan, så är det absolut värt det. Din man tänker rätt tycker jag. Det är viktigt att ge barnen de bästa förutsättningar man kan genom att välja den bästa skolan man kan. Sen är det upp till barnet, och er föräldrar, att se till att få ut så mycket som möjligt från skolan. Det gäller givetvis oavsett vilken skola det blir. Hur som helst så är skolan viktig och att visa sina politiska åsikter genom skolvalet för barnen är inte annat än tragiskt för barnens skull. Nu verkar det dock inte vara därför du tvivlar och det är ju bra, utan det var mer några andra här ovanför. Kolla upp skolorna i ert område och om de inte verkar väldigt, väldigt bra så skicka barnen till skolorna din man nämner - om de kommer in där.

    Jag påstår inte att det är bättre, men att det absolut kan fungera och ge värdefull kunskap, beroende på var man väljer. Flera av de områden som var "värst" för 20 år sen har nu bytt generation och stabiliserats, och privata skolor kan sätta hårdare spelregler än kommunala.

    Mitt barns skola ger kvarsittning om man glömmer t.ex. penna eller bok tre gånger på en hel termin, mobilförbud råder utom på lunchrasten. Frånvaro rapporteras automatiskt till förälder med sms för varje lektion man är fem minuter sen eller mer.
    Det finns en varningstrappa i fem steg och sen åker man ut från skolan och får hitta en annan. En elev blev utslängd från mitt barns klasss terminen innan hen började och sen dess har det varit lugnaste klassen i den årskullen.

    Om jag skulle valt en elitskola till mitt barn så hade jag börjat med att få barnet utvärderat med WAIS-test, för det kan vara oerhört knäckande att som 70e percentil och resurssvag bli placerad i en skola där alla tillhör 90e percentilen och är rika. Jag har tillbringat en stor del av mitt liv i en universitetsstad och om man får sitt självförtroende knäckt redan i mellanstadiet så spelar det ingen roll att både mamma och pappa är professor. Jag känner ett par som gav upp och aldrig kom igenom någon utbildning alls, för att förväntningarna var för höga och konkurrensen alltför stor. I en annan stad hade de tillhört de mer begåvade och sannolikt lyckats bättre.

    Tricket är att hitta en miljö som är en lagom utmaning för barnet, både socialt och intellektuellt. 

    Sen har vi också råd att backa upp om något skulle bli lite snett. Privatlärare i något ämne eller en sommar utomlands för att plugga språk är inget problem om det skulle behövas. Hade jag vänt på slantarna hade jag kanske resonerat annorlunda. Men den förort där vi tidigare bodde hade samma demografi som 1980 där man hade 0-1 invandrare per klass om 30 elever och det kändes faktiskt inte särskilt representativt för Sverige idag. 
Svar på tråden Är det verkligen värt det att skicka barnet till privatskola långt från hemmet?