• Anonym (ts)
    Äldre 9 Jun 18:02
    21377 visningar
    60 svar
    60
    21377

    Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?

    Har jobbat nästan hela livet inom sjukvården. Tar på mig arbetskläder som landstinget tillhandahåller varje morgon. Min garderob lämnar mycket till att önska. Rullar till och från jobbet i bekväma mjukiskläder sedan jag fått barn. Har en del partykläder men annars är garderoben som ett stort svart ekande hål.

    Är nyfiken på vad ni andra arbetande kvinnor klär er i? Hur klär ni er på jobbet och på fritiden? Vad har ni för klädbudget? Hur stor del går till arbetskläder? Känner ni krav om att klä er på något särskilt sätt på jobbet eller känns det naturligt? Berätta gärna.

  • Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 18:15
    #3
    Anonym (A) skrev 2018-06-09 18:08:05 följande:

    Klär mig i "vanliga" kläder. Jeans/byxor och en tröja/blus/t-shirt/kofta. Kolla på hur folk klär sig på stan, ungefär så klär jag mig på jobbet. Nej jag känner ingen press om att klä mig på ett visst sätt och köper mycket sällan nya kläder. Skulle gissa på mindre än 500 kr om året. Det kan gå över ett halvår utan att jag köper något nytt alls. När jag väl köper något handlar jag i "billiga" affärer så som H&M och Gekås.


    Har du kontorsjobb? Träffar du kunder/klienter?

    Hur överlever du med klädkonto på 500 om året?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 18:43
    #7
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-09 18:34:54 följande:

    Jag arbetar på kontor och träffar en del kunder men jag är inte överdrivet uppklädd, vi är inte ett sånt kontor. Min standardlook är mörka jeans (mest svart eller grå), färgrika ärmlösa blusar samt en kavaj eller cardigan över. Just som standard arbetskläder skulle jag säga att jag varvar med 8 jeans/byxor, 25 korta blusar och 15 kavajer eller cardigans. Majoriteten av blusarna är riktigt färgrika och kavaj/cardigan enfärgat, mest i diskret svart, gra eller marin. Kavajerna är allt från kostymtyp till lite slappa och lediga. Majoriteten av kläderna kommer från standardbutiker som Lindex, hm och kappahl.


    Tack för svar. Kul att höra hur andrs klär sig. Har du någon medveten strategi med dina arbetskläder?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 19:41
    #11
    Anonym (kapseln) skrev 2018-06-09 18:53:33 följande:

    Jag har en kapselgarderob till jobbet. Den består av 40 plagg inklusive skor, smycken och väskor. Jag har ett kontorsjobb med kundmöten och även om vi har en väldigt informell ton både mellan kollegor och gentemot kunder så ska vi ju ändå uppfattas som professionella och noggranna.

    3 par byxor varav 1 par jeans.

    2 kjolar, en kortare svart pennkjol och en längre med lite mer volym och färg/mönster

    7 enkla, vita t-shirts och linnen

    5 blusar/skjortor

    2 koftor/cardigans

    2 klänningar

    1 kavaj

    1 denimjacka

    3 par olika slags skor

    3 olika slags väskor

    3 halsband

    4 par örhängen

    3 ringar

    samt 1 klocka

    Sedan mixar och matchar jag.

    Garderoben för fritiden har ungefär samma upplägg men lite roligare med tryck och starkare färger, träningskläder, sovkläder och slitstarka plagg.

    När jag anlade mina kapselgarderober hade jag precis gått ner mycket i vikt och hade absolut inte ett enda plagg som passade så i början lade jag mycket pengar på detta. Nu går jag igenom och uppdaterar jobbgarderoben en gång ca var tredje månad, säsongsvis så att säga. Beroende på kan jag behöva köpa nytt för 1000 kr eller 5000 kr, men låt säga att det snittar på 1000 kr i månaden eller 3000 per säsong.


    Vad intressant!! Vad är en kapselgarderob? Aldrig hört det uttrycket tidigare.

    Det känns som om du är väldigt organiserad med din garderob. Antar att det blir enklare när man väl skaffat grunderna.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 19:43
    #12
    modsey skrev 2018-06-09 18:44:05 följande:

    Karriär vet jag inte. Men har ett bra administrativt jobb i vården. Kjol o blus. Linnebyxor o blus. Klänning. Snyggt men inte överklätt.

    Köper kläder för kanske 1500 kr i månaden i snitt...ungefär och med skor och ytterkläder.


    Blandar du kläder som du har privat och på jobbet eller har du en garderob för båda?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 19:44
    #13
    Anonym (Saraha) skrev 2018-06-09 18:50:08 följande:

    Är ekonom, jobbar på kontor som avdelningsansvarig. Har oftast jeans och en blus. Men köper nästan allt på hm, lindex, Nelly och ellos. Inga märken. Tar av mig jeansen när jag kommer hem o tarpå mig finare mysbyxor eller fladdriga byxor. Klädkonto 500 kr per månad. Om ens det.


    Känns imponerande med klädkonto på 500 i månaden.

    Undrar vad jag själv lägger på kläder.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 19:45
    #14
    Anonym (Anna) skrev 2018-06-09 18:34:54 följande:

    Jag arbetar på kontor och träffar en del kunder men jag är inte överdrivet uppklädd, vi är inte ett sånt kontor. Min standardlook är mörka jeans (mest svart eller grå), färgrika ärmlösa blusar samt en kavaj eller cardigan över. Just som standard arbetskläder skulle jag säga att jag varvar med 8 jeans/byxor, 25 korta blusar och 15 kavajer eller cardigans. Majoriteten av blusarna är riktigt färgrika och kavaj/cardigan enfärgat, mest i diskret svart, gra eller marin. Kavajerna är allt från kostymtyp till lite slappa och lediga. Majoriteten av kläderna kommer från standardbutiker som Lindex, hm och kappahl.


    Låter kul att blanda in färgglatt :)
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 20:58
    #17
    Anonym (Slösar) skrev 2018-06-09 20:54:28 följande:

    Arbetar på kontor. Jag använder allt från tajta jeans till kjolar. Ibland har jag kostymbyxor och skjorta och ibland jeans och t-shirt. Jag ska börja tänka kring mina inköp o köpa olika set, typ ett par byxor och en tröja som passar till istället för att impulshandla o inte ha något som passar. Handlar för ca 1000kr per månad men köper aldrig dyra märkeskläder.


    Det finns ju en här i tråden som verkar ha koll på sin jobbgarderob. Hon nämnde "kapselgarderob".

    Tror att en bra basgarderob innehåller många basicplagg av bra kvaliter och i neutrala färger som kan kombineras på många olika sätt. Då blir det enkelt att välja någonting på morgonen.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 21:23
    #20
    Anonym (MrsH) skrev 2018-06-09 21:18:00 följande:

    Jobbar som högre chef och en hel del internationellt + håller en del föreläsningar i olika sammanhang.

    Har i stort sett aldrig jeans på jobbet, kanske har hänt ett par gånger någon dag när jag inte har möten, företrädesvis i mellandagarna eller i semestertider.

    Brukar oftast ha kavaj, samt blus och pennkjol eller kostymbyxor, alternativt klänning. Ibland kostym. Aldrig urringat, ärmlöst eller kortare än knälängd.

    Det har blivit en vana, jag känner mig ytterst bekväm i mina kläder. Har kläderna länge så klädkontot är inte så stort som man kan tro. Har kanske ett tiotal kavajer och en del har jag haft i 10-15 år. Blandar lite dyrare och billigare kläder, men har inte så mycket som är svindyrt. Vissa blusar o toppar kan jag köpa billigare, satsar hellre på kvalitet när det gäller övriga kläder, särskilt kavajer, ytterkläder och skor, samt sidenscarves.


    Vad kul att höra från någon med chefsjobb. Skulle själv känna mig väldigt ovan i pennkjol och blus på jobbet men jag antar man kanske växer in i kläderna. Behöver du lämna in dina kläder på kemtvätt? Handlar du systematiskt per säsong som "kapseln"?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 21:57
    #22
    Anonym (MrsH) skrev 2018-06-09 21:41:24 följande:

    Jomen precis, man växer in i kläderna när man använder dem dagligen och har gjort så länge. Jag funderar numer inte så jättemycket över kläderna eftersom jag inte följer trender på det sättet och vet precis vad jag vill ha och passar i. Utan det handlar mer om hur de är sydda, hur de passar min figur. Känner mig mer obekväm i jeans...

    Ja det som är jobbigast är kemtvätten. Men brukar lämna in mycket åt gången så jag slipper gå så ofta. Och bl.a. därför jag köper billigare toppar o blusar så jag ska slippa kemtvätts dem. Även om jag älskar sidenblusar mest så får det praktiska styra, så är inte alls främmande för polyester som torkar fort och är strykfritt.

    Jag brukar handla mycket åt gången, shoppar inte särskilt ofta utan nån/några gånger per år. Passar gärna på vid NK:s och Ströms rea, eller nätshopping. Och det jag köper passar kapselgarderoben nästan automatiskt eftersom jag hittat min stil, blir sällan felköp numera.


    På ett sätt tycker jag att det är praktiskt med arbetskläder. Behöver aldrig tänka på vad jag ska ta på mig och kan i princip åka till jobbet i pyjamas om jag vill. På ett sätt kan jag ibland längta efter att få klä mig som jag vill och ha på mig fin blus, fina örhängen och fin klocka dagtid.

    Kanske lite svältfödd på mode och kläder. Kul att höra hur ni gör.

    Du verkar ha lite koll. Ser man skillnad på kläder av bra och dålig kvalitet? Har man press på sig att klä sig i kvalitet om man vill göra karriär? Har ni någon formell eller informell dress code på jobbet? Klär du dig väldigt annorlunda privat?
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Äldre 10 Jun 19:46
    #36
    EnGladPingvin skrev 2018-06-10 19:42:53 följande:

    För mig handlar det mycket om vilka möten jag har under dagen. Är chef och sitter i väldigt mycket möten. Är det ledningsgruppen, styrelsemöte eller kundmöte på högre nivå har jag ofta dräkt eller kjol med blus. Ibland mörka jeans, skjorta och kavaj. Har jag bara interna möten är det lite ledigare stil, men fortfarande propert. Har alltid smycken i form av örhängen, halsband och vigselring samt lite snyggare skor med klackar.

    Jag tror starkt på att klädstilar utstrålar något och visar att jag tar jobbet på allvar. Så fort jag kommer hem åker allt det där av däremot. Då är det mjukbyxor eller så här års shorts, släpp t-shirt, eventuellt en stor luddig kofta, barfota eller tofflor, samt inga smycken och håret i knut. Då trivs jag ????


    Lite överraskad över att så många med avancerade jobb klär sig i jeans på kontoret. Det låter ju dock som att jeansen ni använder är neutrala och inga modejeans med hål och revor.

    Har du stor klädbudget?
Svar på tråden Ni "karriärkvinnor" - hur klär ni er?