• Äldre 11 Jun 16:12
    5335 visningar
    9 svar
    +1
    9
    5335

    Hormonspiral med bedövning

    Hej hörrni! Jag såg att det fanns massa trådar om att få sätta in spiral med bedövning så tänkte berätta om min erfarenhet!

    Jag satte in spiral på Danderyds kvinnoklinik och är otroligt nöjd. Det var som en operation fast man fick lugnande och sömnmedel så somnade jag på 2 sekunder! Och jag märkte inte ens av lokalbedövningen som dom gav med spruta! Vips så vaknade jag och allt var klart! Kände att det sved litegrann och hade lite mensvärk men sen fick jag vakna på uppvaket. Så var jag klar efter 1,5 timmar. Det kändes väldigt bra att ha blivit nedsövd för att få mindre smärta och rekommenderar det! Stå på er att få bedövning, hos tandläkare ska man få bedövning för minsta ingrepp, och killar får lokalbedövning efter vasektomi som är lättare än att sätta in spiral. Så varför ska tjejer inte få det som en självklarhet? Jag rekommenderar det verkligen!

  • Svar på tråden Hormonspiral med bedövning
  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 11 Jun 21:06
    #1

    Det är ju knappast så att de sövde dig, eftersom det alltid innebär risker. Snarare var det väl så att du fick lugnande och somnade av det. Det är viktigt att vara tydlig så folk inte tror att de ska få bli sövda för att sätta in spiral...

  • Äldre 12 Jun 01:37
    #2

    När man sätter in spiral vid bedövning får man lugnande och lite sömnmedel, som antingen gör att man somnar eller att man blir så lullig att man inte fattar. Men enligt barnmorskan och narkosläkaren så kan man behöva använda narkos om det ändå inte skulle gå, tex vid fall där livmodern har ?krypt? om man har tagit p piller sen man var väldigt ung. Därav behöver man fasta minst 10 timmar innan ingreppet ifall narkos skulle behövas.

    Know your facts...

  • Äldre 12 Jun 01:38
    #3

    När man sätter in spiral vid bedövning får man lugnande och lite sömnmedel, som antingen gör att man somnar eller att man blir så lullig att man inte fattar. Men enligt barnmorskan och narkosläkaren så kan man behöva använda narkos om det ändå inte skulle gå, tex vid fall där livmodern har ?krypt? om man har tagit p piller sen man var väldigt ung. Därav behöver man fasta minst 10 timmar innan ingreppet ifall narkos skulle behövas.

    Know your facts...

    Förövrigt skrev jag ingenstans att jag blev nedsövd :)

  • Äldre 12 Jun 01:40
    #4

    [quote=78789274][quote-nick]Blubbli skrev 2018-06-12 01:38:31 följande:[/quote-nick]När man sätter in spiral vid bedövning får man lugnande och lite sömnmedel, som antingen gör att man somnar eller att man blir så lullig att man inte fattar. Men enligt barnmorskan och narkosläkaren så kan man behöva använda narkos om det ändå inte skulle gå, tex vid fall där livmodern har ?krypt? om man har tagit p piller sen man var väldigt ung. Därav behöver man fasta minst 10 timmar innan ingreppet ifall narkos skulle behövas

    Know your facts

  • Äldre 12 Jun 01:43
    #5

    Nu vet jag inte vad som hände med familjeliv och varför trådarna fuckar

    Iaf skrev aldrig att jag blev nedsövd med narkos,

    Visst det kanske var dåligt ordval men sjuksystrarna sa att jag blev sövd.

    Iaf det var min erfarenhet och jag rekommenderar verkligen till er som är rädda. Sen får man nog snacka mer med en gynekolog än att källhänvisa till mig

  • Anonym (Ehm..­)
    Äldre 12 Jun 03:34
    #6

    Är vasektomi ett lättare ingrepp än spiralinsättning? Sen när? Vet du vad som görs under en vasektomi Vs en spiralinsättning? En vasektomi innebär att läkaren skär ett 1-2cm långt snitt i pungen, tar ut sädesledaren och skär av den, en bit tas bort och man sätter en tråd runt eller bränner av änden. Sen gör man samma sak med den andra sädesledaren. Bedövning behövs, men oftast bara det, ibland väljs narkos. Vid spiralinsättning görs en vanlig gynundersökning med instrument, livmodern mäts och spiralledaren förs in, ledaren tas ut och spiralen sitter på plats, trådar klipps. Insättningen känns knappt. Tar ett par minuter jämfört med några timmar om man fått den insatt under narkos, eftersom du måste ligga på uppvak för kontroll. Totalt resursslöseri som absolut inte ska göras i onödan och inget man bara borde begära när det kan göras på annat sätt. En vasektomi kan inte göras på annat sätt, men det kan ofta en spiralinsättning (om man inte har en jätteknepig livmoder pga sammanväxningar osv). Räcker oftast med vanliga smärtstillande om man är rädd att det ska göra ont.

  • Anonym (S)
    Äldre 12 Jun 07:07
    #7
    Blubbli skrev 2018-06-12 01:38:31 följande:

    När man sätter in spiral vid bedövning får man lugnande och lite sömnmedel, som antingen gör att man somnar eller att man blir så lullig att man inte fattar. Men enligt barnmorskan och narkosläkaren så kan man behöva använda narkos om det ändå inte skulle gå, tex vid fall där livmodern har ?krypt? om man har tagit p piller sen man var väldigt ung. Därav behöver man fasta minst 10 timmar innan ingreppet ifall narkos skulle behövas.

    Know your facts...

    Förövrigt skrev jag ingenstans att jag blev nedsövd :)


    ?Det kändes väldigt att ha blivit nedsövd för att få mindre smärta och jag rekommenderar det!?
  • Anonym (Kluve­n)
    Äldre 12 Jun 07:19
    #8

    Känner mig kluven här. Det var en enorm smärta att få spiral insatt, men väldigt kortvarig. Ska man inte klara av en hemsk självvald smärta i xx sekunder som vuxen? Som någon annan skrev är det ett väldigt resursslöseri om alla ska sätta in på sjukhus och stanna flera timmar för en åtgärd som kan göras på mycket kortare tid och inte kräver sjukhusresurser. Vården bör enligt min mening prioritera sjuka patienter på sjukhusen. Även om flera med mig fått spiral av medicinska skäl.

    Men ärligt så svimmade jag närapå av hur ont det gjorde. Så därför är jag ändå kluven...

  • Äldre 12 Jun 10:16
    #9

    Jag förstår hur du tänker om resursslöseri osv, jag har endometrios och har verkligen tagit avstånd från spiralinsättning pga att flera får så fruktansvärt ont. Då vad det min gynekolog som ansåg att jag skulle få sömnmedel, lugnande och lokalbedövning, dels för jag var så rädd men hade också en ?klurig livmoder? så har man inte det får man bara lugnande eller lokalbedövning antar jag.

    Hon berättade iaf att spiral i överlag är ett otroligt bra preventivmedel för tjejer med svår mens men ändå så vill färre ta det pga av smärtan ( hon hade patienter som svimmade när dom ställde sig upp, kräktes på henne och andra hemskheter). Det var även hon som diskuterade bedövning mellan kvinnor och män vid sånna ingrepp, och av hennes erfarenheter och kollegor så är en vasektomi snabbare och ungefär lika smärtsamt som en p stav. Killar får lokalbedövning då för ett ingrepp dom inte ?behöver? göra( sen har alla olika smärrtröskel så klart) Men att vi tjejer inte får den möjligheten till lokalbedövning utan rekommenderas alvedon( har försökt sätta in en innan, dit not work for shit) när vi sätter kör in med kraft en spiral i livmodern som har så mycket nätverk är så konstigt och irriterande för mig.

    Narkos osv är bara i extrema fall vid spiralinsättning.

    Och jag satt på uppvak i ungefär 30 min, på kvinnokliniken. Iaf jag tänkte bara dela med mig av min erfarenhet för dom tjejer som är rädda att sätta in den - HJÄLP FINNS ATT FÅ! Och jag vill inte provocera någon med min tråd/inlägg

    Kram!

Svar på tråden Hormonspiral med bedövning