• Talin

    Föda i Varberg

    Någon här som fött i Varberg och vill dela med sig av sina erfarenheter? Vi har planerat att föda i Varberg även om vi bor i Göteborg. Östra har ju tyvärr inte så bra rykte och jag känner mig otrygg över att bli hemskickad efter 6 timmar alternativt stanna lite längre men känna mig pressad att åka hem????

    Dock verkar Varberg ha blivit enormt populärt nu så de verkar ha extremt mycket att göra. De var tex fullt i Varberg när jag skulle boka in övertidskontroll där och det kändes milt sagt osäkert, vi som hoppas så på att få vårat barn där.

    Fler här inne som blivit nekade att åka till Varberg?

  • Svar på tråden Föda i Varberg
  • JLES

    Har inte själv fött i Varberg men jag har BF 10:e oktober och ska SJÄLVKLART föda där!Glad Bor i Kungsbacka kommun. Det finns väääldigt många i sambons släkt som fött barn där och de är alla fruktansvärt nöjda. De säger att allt sköts rätt och riktigt och att de hellre gör en extra kontroll än ingenting. Alla säger t.ex också att det aldrig är en stress med att åka hem från BB. På amningskursen jag var på, BM från BB Varberg som höll kursen, sa hon t.ex att mamman bestämmer själv när hon vill hem. Det känns väldigt tryggt! Man vet ju inte om man vill hem efter 2 dagar eller 5-6! Min sambons mamma har fött alla sina 3 barn där och är supernöjd. Har även kompisar från Borås som åkt till ända till Varberg för att föda där för att deras förlossningsvård är så bra. :)

    Min BM på MVC jobbar 50% på BB Varberg och 50% på MVC. Jag är supertrygg med/hos henne och när jag varit inne på BB Varberg har jag även bara träffat trevliga BM och förlossningsläkare. Jag har dessutom haft bra kontakt med två av förlossningsläkarna genom MVC och jag känner mig jättetrygg med personalen där! De känns alla väldigt kompetenta. 

  • Talin

    Ja jag har bara hört positivt om Varberg också. Tur för dig att du bor i Halland för hallänningar har förtur.? Framför Göteborgare och Boråsaren. Hoppas dock inte d är lika fullt där när du skall föda som d verkar vara nu när de faktiskt nekar en del att komma. Men oktober brukar ju vara en bättre månad rent resursmässigt än april-juli.

    Jag bor i Göteborg men är själv född på Varbergs BB och uppvuxen i Varberg, men tyvärr så räknas ju inte det hehe.

    Lycka till med graviditet och förlossning.

  • linasblomma

    Jag födde i Varberg i dec 2017, visserligen lågsäsong men vi blev uppmuntrade att stanna kvar på BB i minst två nätter. Hade kunnat stanna längre om jag velat.

    Hade en toppen barnmorska som gjorde förlossningen til en helt ok upplevelse även om det uppstod ett par svårigheter på vägen.

    Däremot fick jag träffa på en annan för kontroll ett par timmar efter förlossningen som var av en helt annan sort. Tackar gud att jag inte fick henne under själva förlossningen.

  • InaLo

    Jag har fött i Varberg mitt sista barn. Mina första två i Mölndal. Tyckte väldigt mycket mer om Varberg. Med första två Bode vi i Göteborg och nu bor vi i Kungsbacka. Jag har alla planer att föda nu i juli i Varberg. Tycker allt känns lugnare och trevligare där. BB är tydligen nyrenoverat sedan vi var där sist. Med förra barned ville det att jag skulle sova tredje natten eftersom första matte kom vi 23.30 till BB och de vill att man minst är 48 timmar på BB men jag åkte hem efter två. På Mölndal blev jag hemskickad efter en natt. Hade gärna stannat en till natt. Kände mig yr och kallsvettig på vägen mem. Östra har jag aldrig velat gå till. Kör nog heller ner till Halmstad men det är frågan om man hinner det med fjärde förlossningen och förra tog 2,5 timmar.

  • Talin

    Jag har inte hört en enda som tycker Varberg varit dåligt alltså... får hoppas de kan göra plats om några dagar även om jag bor i Göteborg. Halmstad blir för långt bort.

    Så tråkigt att man i Göteborg skall behöva oroa sig för att föda på Östra... tack och lov att jag inte är förstföderska i alla fall.

  • AbCdE12

    Jag har fött två barn i Varberg och är jättenöjd.
    Dock stämmer det inte att man får stanna så länge man vill, det är ett gammalt rykte som inte stämmer sa de när jag födde. Det kan jag visserligen förstå att man inte får för det finns ju begränsat med platser.
    De räknar med att man åker hem efter 1-2 dagar om inget konstigt hänt.

Svar på tråden Föda i Varberg