Inlägg från: The worrying kind78 |Visa alla inlägg
  • The worrying kind78

    8-åring med illamåendeattacker

    Ett inlägg från en desperat mamma. Min 8-årige son har sedan i julas haft problem med illamåendeattacker. Det började runt jul, sedan höll det på i cirka 3 veckor från nyår och framåt. Då var vi både på vc och fick remiss till barnakuten. Vc trodde först att det var magsår/att magmunnen inte slöt tätt så de ordinerade Omeprazol vilket vi testade i några veckor, vi körde även laktosfri kost då och gav honom skonsam mat. Det gjorde ingen skillnad så näste läkare på vc trodde inte att det var orsaken. På barnakuten gjorde man olika neurologiska tester (stå på ett ben etc) och allt var helt normalt. De trodde att det helt enkelt var nåt slags virus. Efter dessa tre veckor slutade det lika plötsligt som det började men under våren/försommaren har han fått dessa illamåendeattacker ibland. Jag har börjat skriva upp när han får dem: vilka förutsättningar som rådde då (hade han precis ätit och vad i så fall, tid på dygnet etc) och hittar inget samband mellan situationerna. På sista tiden har det eskalerat och illamåendet kommer allt oftare: minst nån gång i veckan (3 ggr på en vecka). Vi ska få en tid på barnmottagningen efter sommaren och vi ska kontakta vc om det blir värre. Han fick en jobbig och långvarig attack i kväll så de ska ringa upp mig i morgon.

    Vid ett par tillfällen har han även kräkts upp slem i samband med illamåendet, men då har det ofta varit i samband med att han haft nån infektion.

    Blodvärde och snabbsänka var bra när de testade det på vc för några månader sedan. De har testat honom för gluten men det visade inget och han äter bröd dagligen.

    Har inte exakt koll på hur ofta han bajsar eftersom han sköter toabesöken själv men som jag uppfattar det bajsar han dagligen. De senaste gångerna har han sagt att han behöver bajsa i samband med illamåendet men det kommer inget bajs.

    Det har aldrig hänt i skolan men han har ändå en del frånvaro under terminen pga detta. Det påverkar honom nåt enormt. Vi får hela tiden hålla på och informera kompisars föräldrar om detta, han tycker det är jobbigt att gå på kalas/äta hos kompisar, när illamåendet kommer ligger han inne i badrummet och gråter, kvider och har det fruktansvärt jobbigt.

    Nån som har nån aning om vad det kan vara?? Jag googlar och läser allt jag kan komma på. Jag har gjort inlägg om detta innan tror jag men gör ett nytt försök för vi är helt desperata här hemma. Tankarna börjar ju gå kring allvarliga sjukdomar.

  • Svar på tråden 8-åring med illamåendeattacker
  • The worrying kind78
    Anonym (Huvudet?) skrev 2018-06-15 12:47:55 följande:

    Har han klagat på ont i huvudet i samband med illamåendet? Min 10 åring har migrän och mår fruktansvärt illa vid vissa anfall.


    Nej huvudvärk har han aldrig klagat på
  • The worrying kind78
    Eureka skrev 2018-06-15 12:52:53 följande:

    Låter som symptom vid långvarig förstoppning men antar att vården uteslutit det?


    Uteslutit och uteslutit. De har känt på hans mage och även i ändtarmen och bedömde att det inte var förstoppning. Detta var i början av året. Vi har ju som sagt inte stenkoll på hans bajsande för det sköter han ju själv men det känns som att han i stort sett dagligen säger att han ska gå in och bajsa, men sen vet man ju inte hur mycket som kommer etc. Gav faktiskt lavemang i morse, på hans egen begäran, så vi får se om illamåendet håller sig borta ett tag nu. Vi körde med laktulos ett tag i början av året. Jag är tacksam för ditt svar. Tror du att det kan vara förstoppning även om han bajsar dagligen? Och även om han aldrig har ont i magen?
  • The worrying kind78
    Anonym (Ebba) skrev 2018-06-15 16:09:43 följande:

    Kräks han eller mår han bara väldigt illa?

    Jag tänker om det kan vara så enkelt att det handlar om kraftig stress eller ångest?

    Annars tänker jag nog också spontant på förstoppning. Jag har själv bara varit förstoppad någon enstaka gång, men då har jag mått väldigt illa som enda symptom. (Förutom bristen på bajs då).


    Tack för ditt svar. Han kräks inte, utan han mår ?bara? (det är inte så bara men du förstår vad jag menar) illa.

    Vi har också funderat på om det handlar om stress eller ångest. Kopplar inte riktigt till att det skulle uppstå på detta sätt som det gör om det vore så men man vet ju aldrig. Han är väldigt verbal och vi har en öppen relation där vi pratar mycket och han säger att det inte är nåt och det verkar inte så på honom heller. Inte heller hans lärare har märkt att det skulle vara något som tynger honom. Han fick gå till skolsköterskan och prata några gånger i våras och hon såg inga orosmoment heller. Han är väldigt klok för sin ålder men också en liten grubblare. Jag tror inte att det handlar om ångest/stress men man kan ju aldrig veta säkert som sagt.
  • The worrying kind78
    Eureka skrev 2018-06-15 16:35:09 följande:

    Jag jobbar inte inom vård eller så utan drar bara paralleller till de upplevelser jag haft med mitt barn. Men bedömer de att det inte är förstoppning så går det säkert att lita på. Laktulos är ju lite tufft för magen på det sättet att den bildar mycket gaser, som i sin tur kan göra ont. Finns Laxido jr som pulver att blanda ut i vätska på recept. Man kan behöva långtidsbehandla för att få ordning på magen igen. Hör med sjukvården, kanske inte skadar att prova? Sitter han länge på toaletten när han ska bajsa eller slinker den ut lätt så att säga? Gav lavemanget effekt? Man kan gå på toaletten dagligen och försöka bajsa/ att det kommer lite även om man är förstoppad. Man kan ju till och med ha förstoppnings diarré. Förstår din oro! Så jobbigt när man bara vill hjälpa sina hjärtan. Men som sagt, jag är bara amatör och detta bygger på mina upplevelser!


    Han går på toa för att bajsa dagligen, det är min uppfattning. Men vi vet ju som sagt inte hur mycket som kommer. Bedömer nog att det iaf kommer något för det brukar lukta bajs när han är klar. Vet heller inte konsistensen på bajset. Lavemanget i morse satte fart på magen men sen om det var ?gammalt? bajs eller inte vet jag inte. Vet inte hur ofta vi vågar ge resulax.

    Han fick en tid på vc om 2 veckor så då får vi se vad de säger. Jag är väldigt tacksam för att du, och ni andra, tagit er tid att svara och fortsätt gärna skriv
  • The worrying kind78

    Oj, så många som tagit sig tid att svara. Tack alla. Har varit upptagen idag och inte hunnit gå in och kolla men jag ska försöka svara alla nu.

    Mrsalpha: han dricker normalt mycket. Vi äter normal, varierad kost, väldigt lite halvfabrikat. Godis på helgen. Han är aktiv: tränar fotboll 2 ggr i veckan, handboll. Rör på sig mycket i skolan, hoppar studsmatta, etc här hemma. Springer runt som en vanlig 8-åring. Blodsockret har de kollat på vc och det var normalt.

    1234568: vi ska börja titta på hans bajs. Är det nåt speciellt vi ska kolla efter? Vad kan vara farligt om avföringen är ljus? Jag frågade honom hur det känns när han ska bajsa och då svarade han att han får kämpa lite för att få ut det första bajset men sen går det bra. Jag ska notera det du skrev om bakterier/parasiter, samt lever-, njur- och bukspottskörtelvärdena och ta med mig det när vi ska till läkaren. Vad är calpro? Tack för att du skrev att det är ovanligt med farliga saker när barn blir illamående (även om detta såklart är nog så jobbigt för honom). Jag hoppas ju att de gör en ordentligt utredning av hans mage i höst när vi får träffa en barnläkare. De kanske tom behöver göra ultraljud på tarmen alt gastroskopi eller vad det heter.

    Anonym (överkänslig): har du nåt tips på aloe vera eller glutamin som funkar att ge till barn? Vi köper mycket ekologisk mat och det kommer vi såklart fortsätta med. Vi äter inte rena sojaprodukter men däremot kan det väl finnas spår av soja/soja i annat?

    Övrigt: kan absolut tänka mig att ta honom till en kinesiolog. Googlade faktiskt och det verkar finnas en här i stan. Har aldrig testat sånt förut men är villig att testa allt för att hjälpa honom.

    Vi har inte testat mjölkproteinfrinkost (jag är medveten om skillnaden mellan laktosfritt och mjölkproteinfritt). Vad gäller både mjölk och gluten så är det nåt som han får i sig dagligen: om han är överkänslig mot nåt av det borde han väl må illa eller reagera på annat sätt varje gång han får i sig det? Jag frågar av ren okunskap alltså, försöker inte mästra någon. Han växer normalt och följer sina kurvor.

    Får kolla upp laxido jr. Läste om det på FASS och där står att man inte ska behandla med det förrän en läkare fastställt att det faktiskt rör sig om förstoppning men det kanske går ändå?

    Vet nån hur ofta man vågar ge resulax? Kan man behandla med det i förebyggande syfte? Kollade med 1177 men de sa typ bara ?prata med hans läkare?

  • The worrying kind78

    Och där kom det igen... Vi har haft en supertrevlig dag med inga känningar alls men sen ett par minuter efter att han hade lagt sig började han må illa. De senaste gångerna har det kommit inom 5-30 minuter eftersatt han lagt sig. Han bajsade i morse för då var jag inne och kollade när han hade varit på toa. Gav en resulax nu för att se om det hjälper.

  • The worrying kind78

    Först blev det bättre med resulaxen: han bajsade och illamåendet släppte så han gick och lade sig igen men då kom illamåendet tillbaka. Så nu sitter vi i badrummet. Han är jättetrött men klarar inte av att lägga sig så länge han mår illa. Gör så ont i mig att han ska behöva ha det så här ????

  • The worrying kind78
    1234568 skrev 2018-06-16 22:40:58 följande:

    Det är inte frågan om att det är farligt om bajset är ljust (som sagt, mycket vanligt att barn har magproblem, men ytterst ovanligt att det härstammar från något allvarligt). Ljus avföring kan bero på att bajset passerar för snabbt genom tarmsystemet, och det kan bero p många saker, men ofta stressrelaterat. Ljust bajs kan även bero på att bajset inte innehåller tillräckligt med bilirubin (bilirubinet ger bajset dess bruna färg). Med den informationen så vet läkaren var han ska leta efter problemet. Om bilirubinet inte kommer ut till tarmen (via levern, gallan , bukspottskörteln) så går det ut i blodet istället, och då stiger halten av bilirubin i blodet-och det kan kontrolleras via ett blodprov. Och eftersom bilirubinet ger bajset brun färg, så kan ljus avföring tyda på att så är fallet, och problemet ligger i något av dessa organ. Även illamående är typiskt när man får problem med lever, galla eller bukspottskörteln. Det kan vara inflammationer, gallstenar mm. (Och du ska inte googla det här. För alla svar du får kommer göra dig vettskrämd, för dom gäller vuxna. För barn är det så gott som alltid ofarliga saker. Men såklart sådant som behöver åtgärdas.

    Blod är viktigt att titta efter. Om det finns blod i avföringen så ger färgen på blodet en bra bild på var i tarmen det kommer från. Destu ljusare blod, destu längre ner i systemet. Riktigt ljust är ändtarmen, och svart är oftast magsäcken eller en bit neråt från magsäcken. Samma gäller med blod i avföringen, för vuxna alarmerande, för barn nästan alltid ofarligt.

    Calpro är ett avföringsprov som (lätt förklarat) visar på inflammation i tarmen. Är det förhöjt så finns det oftast en inflammation. Kan vara allt från magsjuka till chrons eller uc.

    Ett ultraljud kan vara bra att be om. Man kan utesluta mycket på det. Gastroskopi gör man ogärna på barn, men såklart om det behövs så görs det. Men det är inget man börjar med. Men ultraljud är smärtfritt och berättar mycket, så det brukar man göra. Tarmarna ser man inte in i på ett ultraljud, det krävs gastroskopi och kolonskopi för det (och kontrast röntgen om man ska se tunntarmen). Men jag tror ni hittar lösningen utan dessa undersökningar.

    Blodprover och ul och en fysisk undersökning är vad läkaren bör göra först. Oftast handla det om hård avföring när barn får dom här symptomen. Och läkaren kommer säker skriva ut något som sätter igång magen , så man ser om problemet försvinner när magen fungerar som den ska.

    Ta med listan på dom prover jag skrev upp. Läkaren ska ju kunna det här, men ibland så avfärdas barn med magproblem för snabbt, just för att orsaken nästan aldrig är farlig. Men självklart behöver han få hjälp oavsett att orsaken garanterat inte är farlig.


    Wow, tack för ett väldigt informativt inlägg. Du låter väldigt kunnig och det får mig att känna mig trygg och känna förhoppning om att sjukvården kanske äntligen kommer kunna hjälpa vår son. Jag ska skriva upp det du sagt så att jag kan ta med det till läkarbesöket. Det mesta av det du skriver (prover etc) borde ju vc kunna fixa.

    Av det jag sett skulle jag säga att hans avföring är ljusbrun. Inte diarré men inga stora korvar, utan mindre korvar, ibland lite ´kluttar´. Har inte sett något blod i avföringen eller på pappret.

    Om det skulle vara något med bilirubinet, hur behandlar man det då? Likaså om det är nåt med lever, galla eller bukspottskörteln? Problem med bukspottskörteln låter allvarligt i mina öron... Blir det medicinering, något ingrepp? Ska försöka hålla mig från att googla dessa besvär ;)

    Det allra jobbigaste just nu är att frekvensen på illamåendetattackerna har ökat: de kommer mycket oftare nu. Förra fredagen, i torsdags och igår. Går omkring på helspänn hela tiden. Det är konstigt att attackerna aldrig har kommit i skolan, hos kompisar eller när han tränar fotboll. Däremot har de kommit när han haft kompisar hemma. De senaste gångerna har som sagt kommit när han lagt sig. Nu de första dagarna på sommarlovet ska han på en aktivitet som han längtat efter i flera månader men nu är han väldigt orolig över att gå på den aktiviteten stackarn :(

    Om det är stress, hur ska man lyckas fastställa det? Och hur behandlar (i brist på ett bättre ord) man det?

    När jag tänker på saken känns det som att han har en känslig mage. Jag minns att för några år sedan fick han väldigt ont i magen ibland. De kunde inte känna någon förstoppning då men vi fick rådet att ändå testa med lavemang. Magvärken kom också i attacker ibland, men sen gick de bara över. Vid ett par tillfällen har han kräkts nån fredag- eller lördagkväll när det blivit ?för mycket av det goda?, men det har vi ju koll på nu så det har inte hänt på länge.

    Jag är verkligen tacksam över att du tar dig tid att svara!
  • The worrying kind78

    Hej alla. Fortsatt tack för alla svar. Ska försöka kommentera en del av det ni skrivit.

    Bokade en tid via kry-appen igår så nu har han fått laxido jr utskrivet och vi gav första dosen idag. Den läkaren tyckte absolut att vi kunde testa det och att det var bra att göra det fram till att vi ska till vc så att vi kan rapportera resultatet.

    Han har nog en känslig mage känns det som. Hans mage har (tror vi) reagerat när det blivit för mycket socker t.ex.

    Han är allergisk mot några typer av nötter, men allergierna är på en ganska lätthanterlig nivå, spår av nötter går bra t.ex.

    Han är en grubblare, och en ganska känslig person i den meningen att han kan ta åt sig av saker som kanske inte alls var illa menat av den som sa det. Detta har dock blivit bättre med åldern, tror det har att göra med att den mentala mognaden ökar och han är väldigt klok för sin ålder och verbal så han är duktig på att uttrycka sina känslor. Det var även skolsköterskans åsikt när han var och pratade med henne. Han är väldigt glad och social och kan prata med alla. Tror dock fortfarande att småsaker kan göra honom orolig.

    Har absolut inte uteslutit att stress/ångest kan vara orsaken även om vi inte kan se några tydliga tecken på att det är så. Det kan ju vara nåt som han själv inte kan sätta ord på som är orsaken. I nuläget försöker vi prata med honom så mycket vi kan och uppmuntrar honom att prata om sina känslor.

    De har kollat öronen på så vis att de har kollat in i öronen på honom i samband med att han hade en hel radda infektioner i våras. Det är förresten också något vi har funderat på: han var ovanligt mycket sjuk i våras (flera vändor med feber etc vilket han aldrig brukar ha) och kanske har dessa infektioner orsakat nån slags obalans i magen.

    Ett par gånger har han suttit med paddan precis innan han lagt sig och sen börjat må illa så vi läste idag om digital åksjuka och har sagt åt honom att han inte får ha några skärmar 1 h innan läggdags. Han har haft besvär av vanlig åksjuka några gånger, ganska längesen nu dock.

    Jag är verkligen tacksam för att så många tar sig tid att svara och komma med förslag på vad det kan vara/vad vi kan göra etc. Även om vi inte heller tror att det är nåt allvarligt gör det ont i hjärtat när ens barn säger att han inte minns hur det är att må bra :( Han är ju dock helt med på att göra det som krävs för att få klarhet i vad det kan vara som orsakar problemen och för att han ska bli bra.

  • The worrying kind78

    En liten uppdatering. Den 18 juni började vi ge honom laxido jr. Vi testade även en del andra grejer: eftersom en av våra teorier var s.k. digital åksjuka så har vi ändrat hans skärmbeteende så han får inte ha skärm innan läggdags eller innan frukost, och vid de tillfällen då han dricker läsk har han fått light-läsk. Men laxido jr är nog den ?stora grejen?. Och peppar peppar så har han inte mått illa sedan den 18 juni. Hans avföring har också ändrat karaktär: nu är det smala långa korvar i stället.

    I tisdags ringde de dessutom från barnmottagningen och sa att de hade fått ett återbud dagen efter så i onsdags var jag hos en barnläkare med honom. Det var ett bra besök, vi var där i över en timme. Det kändes skönt att läkaren inte stressade igenom besöket utan jag fick i lugn och romers hela historien, hon frågade min son hur han upplever illamåendet, hon undersökte honom fysiskt, och

  • The worrying kind78

    Paddan hängde sig så jag råkade skicka iväg meddelandet innan jag var klar.

    Forts: Jag fick i lugn och ro dra hela historien, hon frågade min son hur han upplever illamåendet, undersökte honom fysiskt, ställde frågor och tog prover. Han fick lämna urinprov och flera rör med blod. De skulle bl.a kolla på blodcellerna, ta inflammationsprov, kolla saltbalans och levervärde etc. Utifrån vad jag berättade och att han inte mått illa sedan vi började med våra ?åtgärder? så misstänker hon också att det är en förstoppningsproblematik och sedan kan illamåendet förstärkas av andra saker som händer, ex digital åksjuka. Hon tror att förstoppningen kan ha utlösts av de magproblem han hade med början vid jul och det skapade en obalans i magen som gett honom dessa besvär. Hon tror inte att det är något allvarligt. Han ska fortsätta med laxido jr i 8 månader, och återkommer besvären trots det får vi komma tillbaka. Och vi får nog leva med att han har en känslig mage. Proverna skulle vara klara i slutet av förra veckan och visade de nåt som behöver behandlas skulle hon ringa, och annars får vi ett brev hem och hon har inte hört av sig än så det tolkar vi som att proverna var normala.

    Vi hoppas verkligen att vi fått bukt med hans mage nu och att lösningen var så ?enkel? som förstoppning. Sonen tycker laxido jr smakar äckligt men han dricker det utan protester varje dag. Tack snälla ni som kommit med tips, råd, svar och allt annat. Ni var till enorm hjälp. Jag hoppas att jag inte behöver återkomma till denna tråd mer ;) Men tack ska ni ha, verkligen!

Svar på tråden 8-åring med illamåendeattacker