• Anonym (:()

    Föralltid slapp efter en förlossning?

    Om man spricker mycket vid en förlossning ,betyder det att man alltid kommer förbli slapp i underlivet eller kommer det läka igen så man blir som vanligt igen där nere? Eller krävs en operation för att göra underlivet mindre slappt?

  • Svar på tråden Föralltid slapp efter en förlossning?
  • Anonym (S)

    Kan inte svara på din fråga angående spricka. Men normal graviditet/förlossningsslapphet beror på att bäckenbotten slappnar av och blir större och det är bara att träna upp igen efter förlossningen. Att vara tight beror på att du har starka muskler därnere så det är bara att knipa på.

  • Anonym (:()
    Anonym (S) skrev 2018-06-15 19:19:57 följande:

    Kan inte svara på din fråga angående spricka. Men normal graviditet/förlossningsslapphet beror på att bäckenbotten slappnar av och blir större och det är bara att träna upp igen efter förlossningen. Att vara tight beror på att du har starka muskler därnere så det är bara att knipa på.


    Måste man träna upp efter förlossningen kan man inte lösa det på annat sätt?
  • Anonym (nej)

    Att spricka behöver verkligen inte betyda att man blir slapp. Man blir ju sydd om man spricker så sprickan är ju inte kvar så att säga. Om man blir ihopsydd bra så blir det ingen skillnad. 

    Däremot så kan vävnaderna och slemhinnan i underlivet bli förslappad och uttänjd av förlossning om man har otur. Det går inte alltid tillbaka helt. Kanske inte så stor risk vid första vaginala förlossningen. 

  • Anonym (SåÄrDet)

    En kvinna blir så slapp att man kan få in hela armen utan problem. En kvinna som har fött är så jäkla tråkigt

  • Anonym (nej)

    Det går att träna upp bäckenbottenmuskulaturen men inte själva slemhinnan och vävnaderna som inte är muskler. 

  • Anonym (nej)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-06-15 19:28:55 följande:

    En kvinna blir så slapp att man kan få in hela armen utan problem. En kvinna som har fött är så jäkla tråkigt


    Så är det med största säkerhet inte alls.
  • Anonym (K)

    Det är i första hand tyngden från graviditeten som gör att bäckenbotten försvagas, inte själva förlossningen. Det innebär att även kvinnor som fött med kejsarsnitt behöver träna upp bäckenbotten efter förlossningen med knipövningar. Själv sprack jag så mycket som det går att spricka men jag blev sydd bra på operation. Men att jag blev sydd gjorde inte att jag var mindre slapp utan jag har varit tvungen att knipa mycket för att komma tillbaka till hur jag var innan. Och jag lovar dig att du inte vill göra en operation för att bli taightare. Det gör sjukt ont en lång tid efter att man blivit sydd så mycket där nere! Knip, knip, knip! I alla fall så länge musklerna sitter fast på rätt ställen där nere. Gör de inte det (för att man blivit felsydd efter en förlossningsskada) kan en omoperation behövas.

  • Anonym (Eller?)
    Anonym (SåÄrDet) skrev 2018-06-15 19:28:55 följande:

    En kvinna blir så slapp att man kan få in hela armen utan problem. En kvinna som har fött är så jäkla tråkigt


    Kanske är din kuk som är för liten?
  • Anonym (:()
    Anonym (nej) skrev 2018-06-15 19:27:51 följande:

    Att spricka behöver verkligen inte betyda att man blir slapp. Man blir ju sydd om man spricker så sprickan är ju inte kvar så att säga. Om man blir ihopsydd bra så blir det ingen skillnad. 

    Däremot så kan vävnaderna och slemhinnan i underlivet bli förslappad och uttänjd av förlossning om man har otur. Det går inte alltid tillbaka helt. Kanske inte så stor risk vid första vaginala förlossningen. 


    Ingår den operationen eller måste man bekosta den själv?
  • Anonym (K)
    Anonym (:() skrev 2018-06-15 20:13:47 följande:

    Ingår den operationen eller måste man bekosta den själv?


    Om man spricker sys man direkt och det betalar man inget extra för. Om man spricker men det inte upptäcks direkt eller om det inte sys ihop ordentligt så man behöver omoperation kostar det inte mer än ett vanligt läkarbesök heller. Rätta mig gärna om jag har fel!
  • Anonym (Nope)

    Har inte blivit slappare trots brisning. Fått höra att jag är trång..

  • Anonym (:()
    Anonym (Nope) skrev 2018-06-15 22:38:26 följande:

    Har inte blivit slappare trots brisning. Fått höra att jag är trång..


    Med bristning menar du sprucken efter vaginal förlossning antar jag?
  • Anonym (:()
    Anonym (Nope) skrev 2018-06-15 22:38:26 följande:

    Har inte blivit slappare trots brisning. Fått höra att jag är trång..


    Med bristning menar du sprucken efter vaginal förlossning antar jag?
  • Anonym (Nope)
    Anonym (:() skrev 2018-06-15 22:53:01 följande:

    Med bristning menar du sprucken efter vaginal förlossning antar jag?


    Ja, sprack och fick en grad 2 bristning.
  • Anonym (Nope)
    Anonym (:() skrev 2018-06-15 22:53:01 följande:

    Med bristning menar du sprucken efter vaginal förlossning antar jag?


    Ja, sprack och fick en grad 2 bristning.
  • Anonym (Misse)

    Jag fick bristningar av andra graden och syddes direkt. Förstått att det är väldigt vanligt.

    Tror dock att det oftast är rätt ytligt och att själva muskulaturen måste gå sönder ordentligt för att man ska bli "slapp".

    Själv upplever jag att jag blev tajtare efter allt hade läkt.

  • Anonym (nej)
    Anonym (:() skrev 2018-06-15 20:13:47 följande:

    Ingår den operationen eller måste man bekosta den själv?


    Om man spricker så sys det direkt, kostar inget.

    För de flesta blir det helt bra.

    Sen kan man få problem av vaginal förlossning som inte täcks inom den ordinarie sjukvården, tyvärr. Jag har själv gjort en korrigerande operation som jag bekostat helt själv. Jag vill inte skrämmas men jag tänker inte heller vara oärligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (:() skrev 2018-06-15 22:52:43 följande:

    Med bristning menar du sprucken efter vaginal förlossning antar jag?


    Det heter just bristning.

    Man MÅSTE knipa efter förlossning, vare sig man fött vaginalt eller snittats. Eller måste och måste.. Men vill man bli återställd och minska risken för framtida problem så bör man knipa. Det är rätt lätt ordnat om man ser till fördelarna. Även kvinnor som INTE fött barn bör knipa. Det är ju muskler där nere som liksom vilka andra muskler som helst förtvinar om de inte får jobba.
Svar på tråden Föralltid slapp efter en förlossning?