• Anonym (ts)

    Dottern träffar en kille

    Hej!

    Jag är ensamstående med två döttrar, 9 och 14 år. Vi bor i Stockholm. 14åringen har sedan hon var 12 år gillat en ?offentlig person/artist?, som är två år äldre än henne. För ett tag sedan verkade det dock som att ?fangirlandet? avtog. Jag tänkte inte mer på det, tills hon en dag berättade att hon hade träffat killen tillsammans med några kompisar, inte som på en fanträff utan dom hade ätit middag på ett hotell. Hon berättade även att via gemensamma vänner hade haft kontakt med honom på snapchat. Det var väl kul för henne att hon kommit så nära honom, tänkte jag. Hon har alltid haft många vänner så jag tänkte inte mer på det. Det här var i februari.

    Efter det pratade vi inte så mycket om det, men när killen kom tillbaka till Stockholm i maj hittade jag kondomer på hennes rum, hon var även borta en del från hemmet och sov hos en kompis (vad hon sa iallafall) började misstänka att det hänt något mellan dom två, och det bekräftades i princip efter att jag råkat höra henne prata om det med sin bästa vän på sitt rum. Hon har blivit ganska inåt de senaste månaderna, stänger alltid dörren när hon pratar i telefon, lägger mobilen upp och ner osv. Och som jag fattar det är det på grund av honom. Jag har inget problem med det alls, det är jättebra att hon använder kondom osv, men däremot är jag väldigt rädd för att hon ska få mycket hat om detta kommer ut. Killens fans är väldigt på och ganska galna, och min dotter har genom åren mått väldigt dåligt på grund av mobbing. Är så rädd att hon skulle få mycket hat och må dåligt pga det. Borde jag prata med henne om det? Tacksam för svar

  • Svar på tråden Dottern träffar en kille
  • Anonym (123)

    Om dom har sex så tycker jag definitivt att du ska ta upp det, men på ett icke-dömande sätt.

    Jag har inget emot att en 14-åring och en 16-åring har sex. Dock så är det olagligt och om det kommer ut att en känd person har legat med en 14-åring så blir det tråkigt för alla inblandade.

    Kanske träffa killen också?

  • Anonym (p)

    Är denna tråd ett skämt?
    Din dotter är minderårig och du som förälder borde ta ansvar för att hon inte utsätts för sexualbrott.

  • Anonym (Normalt)

    Visst är det ett brott i lagens mening. Men i det här fallet är det en 16-åring och en 14-åring som har ett ansvarstagande och frivillig sex. Lagen är mer till medelålders män som är pedofiler. Så ingen moralpanik nu.

    Problemet är ju att mamman är orolig över att hon har blivit inåtvänd och inte pratar, vilket låter som vilken normal tonåring som helst. Samt att hon är orolig för hat från killens fans. Visst är det bra att prata med henne men frågan är om hon lyssnar på mamman, de vill ju gärna inte göra det i den åldern. Bästa är nog om mamman kan få kanske någon av dotterns kompisar att prata med henne. Tror jag iaf. Svår tid det där, har varit där själv men det har gått bra och det gör det nästan alltid.

  • Glinda från Oz
    Anonym (123) skrev 2018-06-16 16:17:26 följande:

    Om dom har sex så tycker jag definitivt att du ska ta upp det, men på ett icke-dömande sätt.

    Jag har inget emot att en 14-åring och en 16-åring har sex. Dock så är det olagligt och om det kommer ut att en känd person har legat med en 14-åring så blir det tråkigt för alla inblandade.

    Kanske träffa killen också?


    Anonym (p) skrev 2018-06-16 19:09:58 följande:

    Är denna tråd ett skämt?

    Din dotter är minderårig och du som förälder borde ta ansvar för att hon inte utsätts för sexualbrott.


    I lagen står det att om det är uppenbart att det inte handlat om ett brott så är det inte olagligt, fast hon är under 15 år. Lagen är till för att stoppa vuxna från att utnyttjar barn, inte hindra en 14- åring och en 16- åring från att ha sex.
  • Anonym (A)
    Anonym (123) skrev 2018-06-16 16:17:26 följande:
    Om dom har sex så tycker jag definitivt att du ska ta upp det, men på ett icke-dömande sätt.

    Jag har inget emot att en 14-åring och en 16-åring har sex. Dock så är det olagligt och om det kommer ut att en känd person har legat med en 14-åring så blir det tråkigt för alla inblandade.

    Kanske träffa killen också?
    Håller med
Svar på tråden Dottern träffar en kille