• linani

    God ton vid hundrastgårdar

    Min erfarenhet är att det är mer okej att fråga i de större hundrastgårdarna, de som även brukar ha träd, buskar, stockar och andra lekmöjligheter. 

    I de mindre rastgårdarna - som inte brukar vara så roligt "inredda" heller, kanske mer för att slänga lite pinnar eller träna med sin hund, så frågar man inte.

    Sen kan det säkert vara olika kulturer i olika städer. I Lund tyckte jag det var vanligt att dela hundrastgård, i Malmö är det inte alls samma sak.

    Men hundraserna påverkar också. Jag tycker det är mest lämpligt att fråga om man har hund i liknande storlek som redan finns på rastplatsen. Och det gäller åt båda hållen. 

    Sedan finns det ju många fördomar och tråkiga uppfattningar om rottisar också, som du nog får vara beredd att möta flera gånger än i detta sammanhang.  

  • linani
    Anonym (Gör jag fel?) skrev 2018-06-17 19:14:31 följande:
    Känns logiskt med att endast fråga om det är en hund i liknande storlek, tar definitivt med mig det! Och...bor i just Malmö :/

    Ja, tråkiga uppfattningar finns. Känns dock som att de kanske är större här än vad jag är van vid; i landet vi flyttat från har fruktan / fördomar rätt så mycket flyttats från rottis, schäfer etc till kamphundar eller raser som liknar sådana. Rätt eller fel...rätt hund hos rätt ägare vore en bra start!
    Du känner säkert redan till det, men oavsett så rekommenderar jag i så fall hundrastplatsen (och hundbadet) på Ribban. Där är ju okej att släppa hunden fri utan att behöva fråga de andra ägarna först. Detsamma på Bulltofta rekreationsområde, där finns också ett stort rastområde. 

    Däremot alla små rastgårdar inne i stan - enligt min upplevelse - är mest för ett ekipage åt gången.

    Ja det är nog mest fördomar om "kamphundar" här också... men tror de finns kvar om rottisar också. Jag hade en pinscher tidigare, mellanstorleken, inte ens 50 cm i manke. Ändå var det personer som nervöst frågade frågade om han "var en rottweiler". Tror det är något med den svarta färgen och tan-teckningen som väcker människors oro. 
Svar på tråden God ton vid hundrastgårdar