• Äldre 1 Jul 12:44
    5919 visningar
    19 svar
    19
    5919

    SNÄLLA HJÄLP MIG NI SOM HAFT UTOMKVEDES O OPERERAT EL metotrexat?!?!

    3Augusti83 skrev 2018-06-18 18:47:18 följande:

    Hej.

    Läkarna o jag trodde alla de va ännu ett missfall efter att ha gått 4 v nu på jag test hittade äntligen graviditeten som sakta ökat. Tyvärr sitter den i äggledaren jag fick 2 val antingen operation eller metotrexat cellgift. Jag kommer att välja cellgift i första hand. Men nu vill ja veta hur det gått för er alla som vart med om detta oavsett va ni valde. Blev ni gravida efter med en lyckad graviditet?! Mitt hopp är på noll o ångesten är 1000000% 24/7 vart orolig varje dag sedan jag fick börja testa o de varje gg sa att de ökat men de hitta aldrog något. O nu dessa val. Snälla skriv din historia.


    Har precis gått igenom ett utomkveds men kroppen tog hand om det själv. Innan vi visste om det skulle göra det så informerade min läkare mig om metrotrexat och sa också att man får gravidförbud i 6 mån. Det hade varit min mardröm eftersom jag har har en lång kamp med ofrivillig barnlöshet. 
  • Äldre 26 Jul 16:44
    #7
    litenlinjal skrev 2018-07-26 12:54:16 följande:

    Jag fick också X för några månader sedan och valde metotrexatbehandling. Den tog tyvärr inte, utan X:et fortsatte att växa och jag fick ytterligare en metotrexatspruta efter en vecka. Tyvärr fick jag mycket ont efter några dagar och blev inlagd ett par nätter. När de var på väg att skriva ut mig fick jag extremt ont och det visade sig att jag hade mycket blod i buken för äggledaren hade brustit och jag fick opereras akut. Så nu sitter jag här en äggledare fattigare och väntar på att få börja försöka igen. Är fruktansvärt orolig för hur det ska gå att bli gravid igen och är framför allt rädd för ytterligare X och att jag ska vara infertil :(


    Ush vilken skräckupplevelse. Så länge du har passage i den andra äggledaren ska det inte vara några problem att bli gravid. I värsta fall går det alltid med IVF.
  • Äldre 26 Jul 17:32
    #9
    litenlinjal skrev 2018-07-26 16:59:32 följande:
    Ja det var nog något av det värsta jag har varit med om och har påverkat mig rätt rejält.. men det är skönt att det äntligen är över. Tyvärr hittade de misstänkt endometrios under operationen också, så jag har ju förstått att det kan ställa till det med :/ men du har rätt, ivf finns ju som en utväg om det krånglar med den andra äggledaren!
    Du kan be om att få göra en spolning för att se om du har passage i den äggledare du har kvar. Om du har det så kanske det känns lite lättare. 

    Jag fick också blod i buken under mitt utomkveds, dock inte så mycket så de behövde göra något åt det men det var en av de värsta smärtorna jag har upplevt i mitt liv. 
  • Äldre 8 Aug 15:52
    #12
    Tremblement de Terre skrev 2018-08-07 19:09:00 följande:

    Hej, jag sitter med ett nyligen upptäckt x. Jag har inte ont men har blödit drygt två veckor och känner av kraftiga pirr på ena sidan. Kommer antagligen opereras imorgon, jag vill helst ta bort äggledaren för att bli av med allt snabbt och att inte riskera ärrvävnad som kan ställa till det när vi vill försöka igen. Jag har vant mig vid tanken på op nu och har förstått (hoppas det stämmer!) att man kan bli gravid relativt lätt med bara en äggledare.

    Mentalt är det fruktansvärt påfrestande!


    Jag beklagar ditt X. Hade ett i våras och är rädd att jag är på väg att få ett till nu. Det är just ärrvävnaden efter operationen som kan göra det svårare att bli gravid men så länge du har passage i den andra äggledaren bör det inte vara några problem. 

    Mitt X tog kroppen hand om själv men det tog 2 månader med flera besök på akuten pga smärtor och blödningar. Hellre det att slippa operation. 


    Har din läkare sagt något om att kroppen kan ta hand om det själv? Vad ligger ditt HCG-värde på? 

    Kram 

  • Äldre 9 Aug 18:45
    #14
    Tremblement de Terre skrev 2018-08-09 06:44:38 följande:
    Det var för stort för att läka ut själv så de tog bort hela äggledaren igår! Det känns ändå väldigt bra för de kollade samtidigt den andra och den plus båda äggstockarna ser bra ut. Tre läkare intygade att att det inte skulle ha nån drastisk effekt på fertiliteten. hCG låg lågt, bara kring 300. Trots det hade det spruckit om ett par dagar om jag inte åkt in.
    Oj, vilken tur att du åkte in. Mitt låg på över 700 när jag åkte in men då sa de att det var så lite så det var ingen risk att det skulle spricka så länge det inte fortsätter öka. 

    Skönt att övrigt ser bra ut. Hur gick operationen? Hur mår du nu efteråt?
  • Äldre 10 Aug 15:34
    #17
    Tremblement de Terre skrev 2018-08-10 08:28:09 följande:

    Det står förresten "spolning och sugning" I journalen angående den vänstra äggstocken (den med cystan) Antar att de spolade den friska äggledaren då för säkerhets skull? Någon som vet?


    Vad roligt att höra att det gick så bra, känns tryggt ifall jag råkar ut för det igen. Att höra bra historier kring det. :) 


    ja de gjorde nog en spolning :) Skönt att det gjort. 

Svar på tråden SNÄLLA HJÄLP MIG NI SOM HAFT UTOMKVEDES O OPERERAT EL metotrexat?!?!