• Äldre 19 Jun 16:37
    2005 visningar
    21 svar
    21
    2005

    Kvinnor och fotboll?

    Med tanke på hattråden om VM (j-vla fotbollsVM) så undrar jag hur många kvinnor här som gillar fotboll och gärna tittar på matcher? Här får man intrycket att fotboll är männens grej men jag har fått för mig att intresset har jämnats ut betydligt. Sak samma när man ser publikbilder från VM, många tjejer i publiken. Men majoriteten är unga, är ni äldre ladies mer negativa/ointresserade?

    När jag träffade min fru blev jag förvånad över att hon var så idrottsintresserad, det var inte vanligt hos tjejer på 80-talet. Däremot gillade hon inte fotboll, men under mitt inflytande blev hon intresserad av det också... Väldigt positivt att ha idrottsintresset gemensamt, vi slipper bråka om vem som ska bestämma program på TV.

  • Svar på tråden Kvinnor och fotboll?
  • Äldre 19 Jun 17:15
    #1

    Kunde inte vara mer ointresserad av sport faktiskt. Maken är inte fanatisk heller. Mest hockey han inte vill missa- då på datorn med favoritlaget. Man får väl bara konstatera att vi har alla olika intressen oavsett kön. Jag har tjejbekanta som åker på hockeymatch. Bara jag slipper så. Tungan ute

  • Äldre 19 Jun 17:17
    #2

    Jag och sambon ser de flesta roliga matcherna tillsammans under VM. Precis som vi följt brynäs under säsongen och Capitals under slutspelet. Kul med sport och särskilt tillsammans :)

  • Äldre 19 Jun 17:19
    #3
    Tecum skrev 2018-06-19 16:37:14 följande:

    Med tanke på hattråden om VM (j-vla fotbollsVM) så undrar jag hur många kvinnor här som gillar fotboll och gärna tittar på matcher? Här får man intrycket att fotboll är männens grej men jag har fått för mig att intresset har jämnats ut betydligt. Sak samma när man ser publikbilder från VM, många tjejer i publiken. Men majoriteten är unga, är ni äldre ladies mer negativa/ointresserade?

    När jag träffade min fru blev jag förvånad över att hon var så idrottsintresserad, det var inte vanligt hos tjejer på 80-talet. Däremot gillade hon inte fotboll, men under mitt inflytande blev hon intresserad av det också... Väldigt positivt att ha idrottsintresset gemensamt, vi slipper bråka om vem som ska bestämma program på TV.


    Kvinnor är inte intresserade av fotboll. Om de säger att de är det, så är det festen de är intresserade av, inte fotbollen.

    Återkom när en kvinna sätter sig ner och ser ligaspel. VM är främst ett spektakel.
  • Vorr vorr
    Äldre 19 Jun 17:25
    #4

    Japp, i Senegal älskar kvinnorna fotboll men i Sverige nej


    Fotboll
  • Äldre 19 Jun 18:01
    #5
    Port II skrev 2018-06-19 17:19:17 följande:
    Kvinnor är inte intresserade av fotboll. Om de säger att de är det, så är det festen de är intresserade av, inte fotbollen.

    Återkom när en kvinna sätter sig ner och ser ligaspel. VM är främst ett spektakel.
    Vilken fest? Vill man ha fest framför TV:n får man ordna den själv. Går aldrig kvinnor på ligamatcher menar du?

    Men om du menar att kvinnor ser fotboll mer som underhållning är vad män gör har du en (liten) poäng. Män nördar in på statistik, jämför spelare med tidigare stjärnor och lagets kvalité med tidigare lag på ett nästan vetenskapligt sätt. Det är mer ovanligt hos kvinnor. Fotbollens baksida, huliganerna, är också män.

  • Äldre 19 Jun 18:02
    #6

    Har årskort på Blåvitt och åker minst en gång om året till Liverpool

  • Äldre 19 Jun 18:03
    #7
    Duppedu skrev 2018-06-19 17:17:25 följande:
    Jag och sambon ser de flesta roliga matcherna tillsammans under VM. Precis som vi följt brynäs under säsongen och Capitals under slutspelet. Kul med sport och särskilt tillsammans :)
    Exakt, gemensamma intressen stärker relationen!
  • Äldre 19 Jun 18:03
    #8

    Har sett alla utom 2 matcher hittills :)

    Hur skoj som helst!

  • Äldre 19 Jun 18:05
    #9

    Älskar fotboll och sport i allmänhet och gjort under alla mina 25 år på tellus. Främst ishockey och fotboll dock. Uppvuxen med två bröder och en far som varit väldigt involverade i sport, inga systrar. Kan ha mycket med detta att göra? Finns inget härligare än stämningen som kommer med sport och då är jag en ganska "tjejig tjej" i övrigt om man nu får kalla det så.

  • Äldre 19 Jun 18:07
    #10
    Tecum skrev 2018-06-19 18:01:15 följande:

    Men om du menar att kvinnor ser fotboll mer som underhållning är vad män gör har du en (liten) poäng. Män nördar in på statistik, jämför spelare med tidigare stjärnor och lagets kvalité med tidigare lag på ett nästan vetenskapligt sätt. Det är mer ovanligt hos kvinnor. Fotbollens baksida, huliganerna, är också män.


    Ja, det är vad jag menar. Kvinnor som gillar fotboll gör det för att det är kul och man får något att prata om och samlas kring.

    Kvinnan: "heja Sverige", "han är så trevlig", "Jag hämtar tilltugg", "oj, blev det mål, ja!".

    Mannen: "De ligger för högt i pressen för detta motstånd"

    Kvinnan: "Vad menar du?, de leder ju med 1-0."
Svar på tråden Kvinnor och fotboll?