• 030405

    Kan inte gå ner i vikt!

    Jag är en 16 årig tjej och ända sedan jag kom in i pubberteten (var ungefär 12 år) och fick former så har jag även gått upp i vilket. Jag gick upp i vilt under den perioden då man kunde märka att jag fick former och nu så går jag inte upp i vilt men jag går inte ner i vikt heller. Jag tränar regelbundet och äter inte onyttigt, jag håller mig till godis bara en gång i veckan men det gör ingen skillnad. Jag mår bra fysiskt (och psykiskt) så det är inte det som är problemet men jag vill själv gå ner i vikt utan att svälta mig själv eller något annat dåligt sätt utan jag vill gå ner i vikt på ett så kallat bra sätt.

    Så är det någon som vet vad jag kan göra?

  • Svar på tråden Kan inte gå ner i vikt!
  • Aniiee

    Först kan du tala om hur mycket du väger och hur lång du är.


    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Mindre portioner)

    Mindre portioner och inget småätande är mer effektivt än träning. Så det är mitt första å enklaste råd. Smart att föra matdagbok, då kan man kolla sig själv så man inte "råkar" småäta.

  • Anonym (Anonym..)

    När jag gick igenom puberteten gick jag också upp i vikt fast det blev bättre när jag kom in i 18 års ålder . Vad jag gjorde var att äta nyttigt och jag började träna. Eftersom du redan tränar och du verkar äta hyfsat nyttigt så behöver du inte göra något mer om du inte mår dåligt??

  • 030405
    Aniiee skrev 2018-06-21 21:18:37 följande:

    Först kan du tala om hur mycket du väger och hur lång du är.


    Jag är 1,70 lång, sedan väger jag 83 kg. Jag har mer breda lår inte alls mycket på magen.
  • 030405
    Anonym (Mindre portioner) skrev 2018-06-21 21:22:58 följande:

    Mindre portioner och inget småätande är mer effektivt än träning. Så det är mitt första å enklaste råd. Smart att föra matdagbok, då kan man kolla sig själv så man inte "råkar" småäta.


    Tack!

    Jag ska pröva det, det verkar som en bra idé????
  • 030405
    Anonym (Anonym..) skrev 2018-06-21 21:42:46 följande:

    När jag gick igenom puberteten gick jag också upp i vikt fast det blev bättre när jag kom in i 18 års ålder . Vad jag gjorde var att äta nyttigt och jag började träna. Eftersom du redan tränar och du verkar äta hyfsat nyttigt så behöver du inte göra något mer om du inte mår dåligt??


    Tack, fast jag ska nog pröva det med matdagbok.
  • Anonym (Mindre portioner)
    030405 skrev 2018-06-21 21:47:09 följande:

    Tack!

    Jag ska pröva det, det verkar som en bra idé????


    Ja, jag lyckades gå ned 4 kilo på 3 månader på det viset å de va bara lite jobbigt i början, sen vande sig magsäcken. Tips att försöka vara mycket upptagen så du inte tänker så mycket på mat där i början.
  • 030405
    Anonym (Anonym..) skrev 2018-06-21 21:42:46 följande:

    När jag gick igenom puberteten gick jag också upp i vikt fast det blev bättre när jag kom in i 18 års ålder . Vad jag gjorde var att äta nyttigt och jag började träna. Eftersom du redan tränar och du verkar äta hyfsat nyttigt så behöver du inte göra något mer om du inte mår dåligt??


    Tack, fast jag ska nog pröva det med matdagbok.
    Anonym (Mindre portioner) skrev 2018-06-21 21:51:52 följande:

    Ja, jag lyckades gå ned 4 kilo på 3 månader på det viset å de va bara lite jobbigt i början, sen vande sig magsäcken. Tips att försöka vara mycket upptagen så du inte tänker så mycket på mat där i början.


    Tack så mycket för tipset <3 Är nog enklare att börja så fort som möjligt så man har vant sig tills skolan börjar igen.
  • Anonym (My fitnespal)

    Ladda ner my fitnes pal så behöver du bara väga den maten du äter och skriva in det i appen så räknar den ut kaloriintaget och du ser summan av vad du ätit varje dag....

  • Anonym (My fitnespal)

    Ladda ner my fitnes pal så behöver du bara väga den maten du äter och skriva in det i appen så räknar den ut kaloriintaget och du ser summan av vad du ätit varje dag....

  • 030405
    Anonym (My fitnespal) skrev 2018-06-21 23:29:08 följande:

    Ladda ner my fitnes pal så behöver du bara väga den maten du äter och skriva in det i appen så räknar den ut kaloriintaget och du ser summan av vad du ätit varje dag....


    Super bra ju, det ska jag göra. Mycke lättare att hålla koll på allt då :)
  • Anonym (duh)

    Självklart har du gått upp i vikt sedan du kom in i puberteten. Trodde du att du skulle stanna i samma vikt som du hade i 12-års ålder resten av livet? Det är inte ett hälsosamt mål. 

    Om du äter nyttigt, rör på dig bra, mår psykiskt och fysiskt bra så verkar det som att du helt enkelt är vid din idealvikt. Då går man inte ner mer genom en hälsosam kost och träning för man är redan vid den punkt man "ska" nå med det. 

  • 030405
    Anonym (duh) skrev 2018-06-22 01:33:08 följande:

    Självklart har du gått upp i vikt sedan du kom in i puberteten. Trodde du att du skulle stanna i samma vikt som du hade i 12-års ålder resten av livet? Det är inte ett hälsosamt mål. 

    Om du äter nyttigt, rör på dig bra, mår psykiskt och fysiskt bra så verkar det som att du helt enkelt är vid din idealvikt. Då går man inte ner mer genom en hälsosam kost och träning för man är redan vid den punkt man "ska" nå med det. 


    Klart jag inte trodde att jag skulle ha samma vikt som i tolv års åldern. Men det kändes bara jobbigt att jag gick upp så hastigt och mycket i vikt. Jag vill bara gå ner 5 till 10 kg, jag vet att det inte är hälsosamt att ha samma vikt som man hade när man var 12.
  • Anonym (Anonym..)
    030405 skrev 2018-06-22 12:04:03 följande:

    Klart jag inte trodde att jag skulle ha samma vikt som i tolv års åldern. Men det kändes bara jobbigt att jag gick upp så hastigt och mycket i vikt. Jag vill bara gå ner 5 till 10 kg, jag vet att det inte är hälsosamt att ha samma vikt som man hade när man var 12.


    Det är klart det är jobbigt och jag tycker det låter rimligt om du nu vill gå ner 5 till 10 kg om du gör det på ett säkert sätt, så som en matdagbok. Går du på p-piller? För det kan också göra att man går upp i vikt och då kanske du bara ska pröva att byta piller för där finns flera olika.
  • 030405
    Anonym (Anonym..) skrev 2018-06-22 12:09:49 följande:

    Det är klart det är jobbigt och jag tycker det låter rimligt om du nu vill gå ner 5 till 10 kg om du gör det på ett säkert sätt, så som en matdagbok. Går du på p-piller? För det kan också göra att man går upp i vikt och då kanske du bara ska pröva att byta piller för där finns flera olika.


    Tycker också det låter rimligt. Jag går inte på p-piller så det är inte orsaken.
  • Anonym (duh)
    030405 skrev 2018-06-22 12:04:03 följande:
    Klart jag inte trodde att jag skulle ha samma vikt som i tolv års åldern. Men det kändes bara jobbigt att jag gick upp så hastigt och mycket i vikt. Jag vill bara gå ner 5 till 10 kg, jag vet att det inte är hälsosamt att ha samma vikt som man hade när man var 12.
    030405 skrev 2018-06-22 12:17:42 följande:
    Tycker också det låter rimligt. Jag går inte på p-piller så det är inte orsaken.

    Nästan alla tonårstjejer (eller ja alla kvinnor för den delen också) tycker att dom har några kilon för mycket. Väldigt få tjejer tycker att dom är helt perfekta liksom. Men du äter redan nyttigt och rör på dig bra. Utöver det mår du bra. Det finns liksom ingen anledning att ändra något bara för att du inte tycker att du är helt perfekt för det kommer du aldrig någonsin att tycka alldeles oavsett om du går ner 5-10 kilo. Chansen är mycket större att du utvecklar en ätstörning genom att minska kalorier och portionstorlekar och väga din mat.
  • 030405
    Anonym (duh) skrev 2018-06-22 13:14:53 följande:

    Nästan alla tonårstjejer (eller ja alla kvinnor för den delen också) tycker att dom har några kilon för mycket. Väldigt få tjejer tycker att dom är helt perfekta liksom. Men du äter redan nyttigt och rör på dig bra. Utöver det mår du bra. Det finns liksom ingen anledning att ändra något bara för att du inte tycker att du är helt perfekt för det kommer du aldrig någonsin att tycka alldeles oavsett om du går ner 5-10 kilo. Chansen är mycket större att du utvecklar en ätstörning genom att minska kalorier och portionstorlekar och väga din mat.


    Det är sant de du säger
Svar på tråden Kan inte gå ner i vikt!