Inlägg från: nihka |Visa alla inlägg
  • nihka

Din röst i riksdagsvalet 2018

Anonym (Alliansen är död) skrev 2018-06-25 00:35:17 följande:
    SD kan hela tiden välja vilken politik som passar dem bäst, eller minst dåligt. Det blir en akafoni där övriga partier och regering kommer framstå som nickdockor. Till slut kommer SD få en liten dos inflytande.

Dock tror jag det än så länge bara gynnar SD att inte få infltande. Se hur det går för MP nu när de måste ta ansvar. Inte bra för dem. Lättare stå vid sidan av och peka finger.
    Mm. SD kan göra som tidigare - låta andra komma med förslag och rösta på dem eller låta bli.

Jepp. Du har förstått det rätt: inget inflytande och inget ansvar utan får stå och gnälla i kulisserna som vanligt. Kul partiledarroll. Åkesson orkar garanterat inte en period till. Bye, bye *vinkar*
    Om du vill behålla min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Anonym (Alliansen är död) skrev 2018-06-25 00:58:27 följande:
    Åkesson har orkat rätt länge och vi får väl se hur länge han står ut med allt hat som riktas mot honom. Han är ju faktiskt människa han också.

Jag tror dock Åkesson orkar så länge han inte har drekt inflytande. Hans reella infltande har varit stort och kommer bli ännu större framöver. I frånvaro av överenskommelse kommer SD kunna avgöra varenda budgetomröstning t.ex. Kommer inte bli lätt attregera utan att samtala med Åkesson.
    Har han? Om du tycker att vara skriven är att orka så har han ju orkat jättebra. Vi har ju alla olika standarder. What comes around goes around. Det hat SD sprider kan JÅ och resten av SD få i retur. Så dags att komma springandes till mamma och klaga över att man inte gillar det man själv pyttsar ut. SD - Sveriges mest hatade parti och det är helt och hållet deras egen förtjänst.

SD har inte haft något inflytande öht och kommer inte att få något heller. INGEN vill samarbeta med pariapartiet. Inte då och inte nu. Men du kan fantisera vidare. På valfritt språk. Hälsa Hen och missnöjd! Tja!
  • nihka
    Anonym (Alliansen är död) skrev 2018-06-25 08:27:42 följande:
    Är det rätt att hata för att visa att det är fel att hata?

Visst, JÅ var sjukskriven några månader men har lett partiet i många många år. Mänsklig helt enkelt.

SD har avgjort väldigt många omröstningar. Man tvingade även fram en decemberöverenskommelse som i sin tur splittrade Alliansen.
    Åkesson åtnjuter bara karma.

Några månader? Han var sjukskriven i ett halvår och gick sedan på antidepressiva. Givetvis för att han inte orkade.

Vad bra att SD är så nöjda med decememberöverenskommelsen. Då kan vi ta uppföljaren septemberöverenskommelsen till hösten.

Är alliansen splittrad? Det tror jag inte. Däremot så ligger KD pyrt till om det är det du menar.
  • nihka
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-25 10:13:26 följande:
    Är du bättre själv då? Jag kan lova att du hade varit sjukskriven betydligt längre om du var partiledare och blev behandlad så illa. Åkesson är stark trots omständigheterna. Politiker är också människor, vet du.
    Åkesson var sjukskriven i ett halvår för att han inte orkade. Fakta, vet du.
  • nihka
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-25 11:09:29 följande:
    Hade du orkat det då med all press och utfrysning?
    Din fråga är irrelevant. Jag är inte partiledare. Åkesson är partiledare och han orkade inte. Fakta.
  • nihka
    Anonym (Sara) skrev 2018-06-25 11:32:00 följande:
    Och åkesson är också människa och du är människa. Fakta
    Visst. Åkesson är också människa. Som inte orkade. Fakta.

Tack för din medverkan och alla värdefulla klargöranden.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-06-25 12:19:07 följande:

S såklart.

Svårare med vilket samarbete jag hoppas på, helst någon form av mittensamarbete med potential att förhandla såväl medpartier till vänster som partier till höger.

Men som det ser ut idag är nog en majoritetsregering ett måste, så jag hoppas nog på en tysk lösning.

Tysk lösning. S+KD eller fler i koalitionen?
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-06-25 20:50:00 följande:
    Haha, jag tror inte Busch Thor har riktigt samma potential som Merkel.

Nja, en tysk lösning skulle väl vara M plus S, men jag begriper inte riktigt hur en sådan regering ska kunna hålla ihop, kanske med Trumps hjälp, ett globalt handelskrig skulle inte bara ställa krav på EU att agera utan också på en bred regering i Sverige. Jag såg någon här på FL som föreslog Annie Lööf som statsminister i en regering som består av C, M och S.

Ska man vara helt ärlig så är nog risken stor att migrationsfrågan att så småningom hanteras av UNHCR i stället för EU och då  hanteras från något land i Nordafrika. Alternativet är kanske annarsl att EU slits sönder.
    Jag har ändrat mig i frågan om KD. Jag tror inte de kommer att åka ut. Inte för att de är så poulära utan för att deras alliansröster behövs för att det inte ska tippa åt ditt håll. Alltså stödröster. Så BT kommer att hänga med.

Varför inte L?

Lööf fyller nog skorna och kan buffra mellan S och M samt att hon har gjort de eftergifter som hon kan hänvisa till, 9000 av dem, så hon har råd att vara restiktiv framgent.

Ja, eller hur! Något behöver hända och att lyfta bort denna fråga från staternas bord vore en välkommen lisa. Antar att Löfen är tämligen trött på att (indirekt) tjata på Ungern som ändå inte lyssnar.
  • nihka
    FDFMGA skrev 2018-06-25 23:21:27 följande:
    Ja, gärna för mig. Det skulle inte förvåna om det blir så, kanske efter ett antal andra försök att bilda regering.

jag tror att nästa mandatperiod kommer att innebära en hel del global dramatik, och ju oroligare och osäkrare det blir i omvärlden desto större möjlighet att vi får en bred majoritetsregering.
    Absolut. Det behöver inte vara krig för att man ska villja stabilisera läget med koalitioner. Vi kanske till och med går mot ett tvåpartisystem som i USA.
  • nihka
    Anonym (Dff) skrev 2018-06-26 02:35:34 följande:

Sd såklart.

?Småpartier? du är medveten om att sd inte är ett småparti. Lär få 30%????????????

Du kanske har missuppfattat för att du inte är medveten om att SD sitter i riksdagen? Sedan 2010 ifall du var nyfiken på året.
Svar på tråden Din röst i riksdagsvalet 2018