Barns symtom på Adhd
Jag har två barn med ADHD och jag tycker att det låter som det, ja. Grundsymptom för ADHD är ju egentligen lätt avledbarhet. Det brukar man kunna se ganska tydligt - ett barn som man kan avleda påtagligt lätt brukar ha ADHD. Att vara svårmotiverad för saker som man inte själv tycker om att göra - det är också typiskt. Och då menas mer än vad som är vanligt. Vad som också förkommer ofta är att ett sånt barn avbryter spel när hen håller på att förlora, och/eller helt enkelt tappar intresse mitt i spelet.
Att inte lyssna är också vanligt. Min dotter fick diagnos och medicin först som 16-åring och jag var överraskad över hur mycket mindre tjafs det var nu. Hon lyssnade nämligen aldrig klart på det man sa, antog ofta det värsta, dvs. hon fyllde i efter egen fantasi och var ganska negativ där. Med medicin märkte hon sedan att vi inte sa så farliga saker och att hon inte hade någon anledning att tjafsa om det. Att överfokusera ibland är vanligt, dvs att vara så djupt koncentrerad på något som man tycker om att man inte hör omvärlden runt omkring.