• ostbågen

    Föda i Karlstad

    Hej alla ni som har fött/ska föda på förlossningen i Karlstad. :)

    Har försökt att googla mig till svar men hittar inte så mycket info och p.g.a. semestertider så får vi inget besök på förlossningen innan den ska ske. 

    Har förstått att det finns få förlossningssalar och att man delar toa/dusch. 
    Då detta är första gången för oss så har vi massa frågor men inte så många svar ännu.. så jag  hoppas att någon av er har några svar. 

    Finns det något badkar? 
    Måste man tjata till sig bedövning, t.ex. EDA?
    Får man bindor/blöjor?
    Får man någon slags mat/dryck eller ska man ta med/köpa allt på plats?
    Brukar partnern få stanna över natten om man måste sova kvar på BB? (om det finns plats såklart)
    Kan man be om att få ta in på patienthotellet tillsammans istället för att åka hem t.ex. sent på kvällen eller om man känner att allt inte "kommit igång"? 

    Har säkert 100 frågor till men dessa är de jag sitter och funderar på just nu, ska prata lite med BM i slutet av nästa vecka men börjar bli lite stressad då det inte är lång tid kvar.. :)

  • Svar på tråden Föda i Karlstad
  • Bubbel85
    ostbågen skrev 2018-07-01 12:46:26 följande:

    Hej alla ni som har fött/ska föda på förlossningen i Karlstad. :)

    Har försökt att googla mig till svar men hittar inte så mycket info och p.g.a. semestertider så får vi inget besök på förlossningen innan den ska ske. 

    Har förstått att det finns få förlossningssalar och att man delar toa/dusch. 

    Då detta är första gången för oss så har vi massa frågor men inte så många svar ännu.. så jag  hoppas att någon av er har några svar. 

    Finns det något badkar? 

    Måste man tjata till sig bedövning, t.ex. EDA?

    Får man bindor/blöjor?

    Får man någon slags mat/dryck eller ska man ta med/köpa allt på plats?

    Brukar partnern få stanna över natten om man måste sova kvar på BB? (om det finns plats såklart)

    Kan man be om att få ta in på patienthotellet tillsammans istället för att åka hem t.ex. sent på kvällen eller om man känner att allt inte "kommit igång"? 

    Har säkert 100 frågor till men dessa är de jag sitter och funderar på just nu, ska prata lite med BM i slutet av nästa vecka men börjar bli lite stressad då det inte är lång tid kvar.. :)


    Jag har fött där två gånger, senast för drygt en vecka sedan, jättebra upplevelser varje gång! Hade varit väldigt mycket att göra natten nu för en vecka sedan när jag födde men det var inget som märktes alls på personalen, riktiga proffs! Förlossningen tog lite tid så fick både natt- och dagpersonal och båda var lika fantastiska.

    Finns det något badkar?  det vet jag inte.

    Måste man tjata till sig bedövning, t.ex. EDA? Absolut inte, mig frågade de när jag blev inskriven hur jag tänkte kring smärtlindring och när jag sa eda så ringde hon läkaren utan tvivel. Hon sa även att man inte ska behöva ha ont i onödan och att eda var ett bra alternativ så inga problem där alls.

    Får man bindor/blöjor? Första gången hamnade vi efter förlossningen på eftervårdsavdelningen (pga att jag fick en större blödning) och där får man bindor och blöjor. Nu gick allt komplikationsfritt och då blir du utskriven efter 6 timmar. Antingen åker du då till patienthotellet eller hem.

    Får man någon slags mat/dryck eller ska man ta med/köpa allt på plats? Det finns juice, saft och vatten din sambo kan hämta med glas och sugrör till dig. Vet det finns kylskåp i väntrummet om ni vill ha med er något. Ofta blir du ju först inskriven när förlossningen startat och då är du knappast hungrig så vi hade bara med några Wasa sandwich och nåt äpple (som knappast blev uppäten:). Är övertygad om att du får någon smörgås om det skulle va så att du blev tvärhungrig och kiosken är stängd (tar ju bara 3 minuter att gå till kiosken för din sambo om förlossningen skulle dra ut på tiden.)

    Brukar partnern få stanna över natten om man måste sova kvar på BB? (om det finns plats såklart) BB nu är väl typ eftervårdsavdelningen och där hamnar ni bara om det blivit några komplikationer. sambon får stanna om det skulle finnas plats men det har jag förstått inte är självklart, utan isåfall får han sova på patienthotellet. Vi hade tur när vi hamnade där så sambon fick plats. Där får du mat och allt men inte sambon.

    Kan man be om att få ta in på patienthotellet tillsammans istället för att åka hem t.ex. sent på kvällen eller om man känner att allt inte "kommit igång"?  ja det kan man absolut. Be de på förlossningen ringa och boka, det gjorde vi båda gångerna, också en gång när det var falsklarm :) väldigt skönt att va på plats om man känner att det kanske är på g.

    Slutligen, har ingenting att klaga på. Hoppas du får en lika bra upplevelse som mig, det får du säkert :)
  • ostbågen
    Bubbel85 skrev 2018-07-01 15:07:14 följande:
    Jag har fött där två gånger, senast för drygt en vecka sedan, jättebra upplevelser varje gång! Hade varit väldigt mycket att göra natten nu för en vecka sedan när jag födde men det var inget som märktes alls på personalen, riktiga proffs! Förlossningen tog lite tid så fick både natt- och dagpersonal och båda var lika fantastiska.

    Finns det något badkar?  det vet jag inte.

    Måste man tjata till sig bedövning, t.ex. EDA? Absolut inte, mig frågade de när jag blev inskriven hur jag tänkte kring smärtlindring och när jag sa eda så ringde hon läkaren utan tvivel. Hon sa även att man inte ska behöva ha ont i onödan och att eda var ett bra alternativ så inga problem där alls.

    Får man bindor/blöjor? Första gången hamnade vi efter förlossningen på eftervårdsavdelningen (pga att jag fick en större blödning) och där får man bindor och blöjor. Nu gick allt komplikationsfritt och då blir du utskriven efter 6 timmar. Antingen åker du då till patienthotellet eller hem.

    Får man någon slags mat/dryck eller ska man ta med/köpa allt på plats? Det finns juice, saft och vatten din sambo kan hämta med glas och sugrör till dig. Vet det finns kylskåp i väntrummet om ni vill ha med er något. Ofta blir du ju först inskriven när förlossningen startat och då är du knappast hungrig så vi hade bara med några Wasa sandwich och nåt äpple (som knappast blev uppäten:). Är övertygad om att du får någon smörgås om det skulle va så att du blev tvärhungrig och kiosken är stängd (tar ju bara 3 minuter att gå till kiosken för din sambo om förlossningen skulle dra ut på tiden.)

    Brukar partnern få stanna över natten om man måste sova kvar på BB? (om det finns plats såklart) BB nu är väl typ eftervårdsavdelningen och där hamnar ni bara om det blivit några komplikationer. sambon får stanna om det skulle finnas plats men det har jag förstått inte är självklart, utan isåfall får han sova på patienthotellet. Vi hade tur när vi hamnade där så sambon fick plats. Där får du mat och allt men inte sambon.

    Kan man be om att få ta in på patienthotellet tillsammans istället för att åka hem t.ex. sent på kvällen eller om man känner att allt inte "kommit igång"?  ja det kan man absolut. Be de på förlossningen ringa och boka, det gjorde vi båda gångerna, också en gång när det var falsklarm :) väldigt skönt att va på plats om man känner att det kanske är på g.

    Slutligen, har ingenting att klaga på. Hoppas du får en lika bra upplevelse som mig, det får du säkert :)
    Tack snälla för att du tog dig tid att svara, extra kul att du var där så nyligen så att svaret är så "färskt" :) 
  • MsM84

    När jag födde där för tre år sen fanns det mat om man bad om det, t ex mikrade de frysta pajer. Ta med mat till partnern pm något. Jag hann aldrig använda det men under förlossningen berättade de att det fanns en portabel toalett de tog till rummet om man ville. Om förlossningen går utan komplikationer får ni åka hem efter sex timmar eller bo på patienthotellet. Annars är det eftervårdsavdelningen. Lycka till!

  • Penntrollet83

    Skönt och lite lugnande att höra så mkt positivt om Förlossningen i KD jag väntar mitt andra barn som är beräknad nu i september ???? min dotter är född med planerat snitt men blev ett akutsnitt då hon ville ut en månad för tidigt så risken finns väl att lillebror också vill titta ut lite tidigare.

    Jag fick beviljat snitt med min dotter pga psykisk ohälsa samt svår panikångest och förlossningsrädsla.

    Denna gången lyckades vi inte hela vägen och läkaren nekade mig ett snitt på för svaga grunder så mitt enda alternativ är nu en vaginal förlossning.

    Jag pendlar mellan hopp och förtvivlan men nog om det...

    Jag som har sån enorm rädsla över förlossningen blir lite lugnare av att höra hur andra upplevt att föda just här i Karlstad på något sätt känns det då lite bättre o man kan peppa sig själv en extra gång när man får läsa dessa positiva kommentarer ??

  • Mackan87

    Du har redan fått bra svar på dina frågor så ska inte återupprepa dem utan bara tillägga ett par saker :)

    Jag var väldigt förlossningsrädd och förberedde mig därför så mycket som möjligt inför min förlossning i mars i år. Alla är olika, men jag ville veta allt om vad som kunde ske under förlossningen (inte för att jag trodde mig kunna förutspå hur den skulle bli utan för att jag skulle vara förberedd mentalt på olika scenarion - för mig var det som att plugga inför en tenta i skolan) och framför allt hur jag själv kunde påverka min egen upplevelse av det. Jag lyssnade väldigt mycket på Förlossningspodden (en väldigt ärlig podd som på ett PEPPANDE sätt tar upp så mycket på temat - både bra förlossningar och sådana som varit mindre lätta. Jag ville höra allt ifrån det de kallar för skrämselhistorierna till de lyckligaste berättelserna men utan att det överdrevs åt något håll och där var Förlossningspodden fantastiskt bra!) och jag tog även en profylaxkurs online (vilket inkluderade smärtträning i form av att min man satt och nöp mig i låret medan jag profylaxandades mig igenom smärtan). När det väl var dags var jag motiverad och LUGN trots att det var det jag oroat mig mkt över innan, att få panik.

    Nåväl, i Karlstad födde jag och det var toppen! Jag gav min förlossning 10 p av 10 möjliga och det var en fantastisk upplevelse! Personalen var jättebra och vi hade nästan alltid någon i rummet (de hade gärna fått lämna mig mer i fred :p).

    Det vi inte visste var att pga att man inte hamnar på ett BB efteråt utan ett patienthotell så måste man ha blöjor och andra skötselprodukter med sig så glöm inte det!

    Och stort lycka till inför förlossningen! Du kommer klara det galant bara du tror på det själv!

  • Lady D Taylor

    Hej! Jag födde där 2015 och kommer göra det i år igen.

    Ser att du fått bra svar men svarar jag också.

    Har förstått att det finns få förlossningssalar och att man delar toa/dusch.

    Minns inte hur många salar det fanns men ja man delar på toa och dusch. När värkarna blev såpass illa att jag inte orkade gå ut på toa tog de in en duschatol med potta.

    Finns det något badkar?

    Ja det finns det i ett separat rum. Jag använde de. Stort och rymligt badkar och jag låg där i flera timmar. Helt underbart!

    Måste man tjata till sig bedövning, t.ex. EDA?

    Ingen erfarenhet av detta, bara hört om de som inte hunnit med att få men då är de ju inte personalens fel eller någon som egentligen nekar det.

    Får man bindor/blöjor?

    På förlossningen får du det ja även på BB om du kommer dit.

    Får man någon slags mat/dryck eller ska man ta med/köpa allt på plats?

    Vi hade med oss smörgåsar och lite snax och dricka. Fanns som någon skrev förut dricka att hämta utanför salen.

    Brukar partnern få stanna över natten om man måste sova kvar på BB? (om det finns plats såklart)

    Det var inte många som födde eller hade fött då när jag var där så sambon fick sova med oss på BB en natt. Andra natten kom de och sa att de behövde den andra sängen och då valde jag att följa med sambon till patienthotelllet.

    Kan man be om att få ta in på patienthotellet tillsammans istället för att åka hem t.ex. sent på kvällen eller om man känner att allt inte "kommit igång"?

    Ja absolut!

    Bara fråga om du undrar något mer. Annars lycka till med förlossningen! :)

  • Lady D Taylor

    Tänkte bara på det med mat också.

    Det var som sagt var väldigt lugnt när jag födde. Födde sent på kvällen och fick smörgås efter förlossningen lite senare fick jag även glass och pannkakor. Sedan sov vi på förlossningsrummet den natten och på morgonen fick jag frukost där.

    Så jag blev väldigt fint servad. Men kanske inget man ska förvänta sig då det faktiskt kan hända att man kommer in när det är många som föder.

  • sobrio88

    Du har fått bra svar redan tycker jag men vill också stämma in i den positiva kören. Har fött där 2 ggr och personalen på både förlossningen och neo är helt fantastiska Låg på neo med båda barnen, där finns familjerum så partnern också får stanna (iaf var det så för oss, men våra barn var inte allvarligt sjuka). Låg även på 14 (?), avdelningen för kvinnovården. Även där tyckte jag det var bra personal

  • sobrio88

    Du har fått bra svar redan tycker jag men vill också stämma in i den positiva kören. Har fött där 2 ggr och personalen på både förlossningen och neo är helt fantastiska Låg på neo med båda barnen, där finns familjerum så partnern också får stanna (iaf var det så för oss, men våra barn var inte allvarligt sjuka). Låg även på 14 (?), avdelningen för kvinnovården. Även där tyckte jag det var bra personal

  • sobrio88
    sobrio88 skrev 2018-07-02 22:48:41 följande:

    Du har fått bra svar redan tycker jag men vill också stämma in i den positiva kören. Har fött där 2 ggr och personalen på både förlossningen och neo är helt fantastiska Låg på neo med båda barnen, där finns familjerum så partnern också får stanna (iaf var det så för oss, men våra barn var inte allvarligt sjuka). Låg även på 14 (?), avdelningen för kvinnovården. Även där tyckte jag det var bra personal


    Barnen är för övrigt födda mars -15 och juli -17
  • ostbågen

    Tack till alla som tar er tid att skriva och inte bara har skräckhistorier att dela med er utav (som de flesta verkar vilja dela med sig av i vanliga fall).

    Känner mig tryggare nu när ni kommit med info och är positiva till personalen osv. :)

  • Penntrollet83

    Ostbågen när är det daxs för BF?

    Min knodd är beräknad den 19 september och jag är så nervös!!

    Skräckblandad förtjusning och rädsla..

  • ostbågen
    Penntrollet83 skrev 2018-07-03 09:51:58 följande:

    Ostbågen när är det daxs för BF?

    Min knodd är beräknad den 19 september och jag är så nervös!!

    Skräckblandad förtjusning och rädsla..


    Jag har bf 23/7, känns helt sjukt att han lika gärna skulle kunna ploppa ut idag. 
    På ett sätt vill jag bara få själva förlossningen "överstökad" så att man slipper fundera på hur det kommer vara, vad som kan hända osv. Obestämd

    Hade känts lite skönare med senare BF då vi inte fått gå på någon kurs/info öht. pga. semester. Samt att min BM sa att det är "mååånga" som ska ha nu under sommaren, vilket det väl oftast är. Men det känns bara jobbigt att tänka på att det lika gärna skulle kunna vara fullt på förlossningen när man ska in, det finns ju bara 8(?) salar. 

    Såg att du också ska föda här i KD, kul. Eller ja, kul och kul du förstår vad jag menar. 

    Nåja, ut ska dom ju på ett eller annat sätt. Skrattande
  • MsM84
    ostbågen skrev 2018-07-03 10:30:37 följande:

    Jag har bf 23/7, känns helt sjukt att han lika gärna skulle kunna ploppa ut idag. 

    På ett sätt vill jag bara få själva förlossningen "överstökad" så att man slipper fundera på hur det kommer vara, vad som kan hända osv. 

    Hade känts lite skönare med senare BF då vi inte fått gå på någon kurs/info öht. pga. semester. Samt att min BM sa att det är "mååånga" som ska ha nu under sommaren, vilket det väl oftast är. Men det känns bara jobbigt att tänka på att det lika gärna skulle kunna vara fullt på förlossningen när man ska in, det finns ju bara 8(?) salar. 

    Såg att du också ska föda här i KD, kul. Eller ja, kul och kul du förstår vad jag menar. 

    Nåja, ut ska dom ju på ett eller annat sätt. 


    Jag tycker att du ska vara glad att det är just i Karlstad du ska föda under semestertider, läste för nåt år sen om att man på förlossningen i Ksd lyckats vända den negativa trenden med bemanning och har väldigt lite problem med att lösa semestrar mot andra sjukhus :)
  • ostbågen
    MsM84 skrev 2018-07-03 10:52:12 följande:
    Jag tycker att du ska vara glad att det är just i Karlstad du ska föda under semestertider, läste för nåt år sen om att man på förlossningen i Ksd lyckats vända den negativa trenden med bemanning och har väldigt lite problem med att lösa semestrar mot andra sjukhus :)
    Ja det har du rätt i, jag såg något om det i nwt från förra året. Då fick dom ju t.o.m. stänga i Karlskoga (+ 2016) pga personalbrist. Flyttade nyligen tillbaka hit och det känns skönt att inte behöva föda på Östra i Gbg. Så ja, jag ska nog vara glad ändå då det hade kunnat vara mycket "värre". :)
  • grönaärtan

    skönt att läsa om Kstd. Själv ska jag föda i Karlskoga som jag gjorde med första barnet och BB där var så underbar men skulle man föda innan v36 så är det Karlstad som gäller! Jag har hört inte alltid så positivt så glad att era upplevelsen är bra!

Svar på tråden Föda i Karlstad