• Äldre 3 Jul 00:40
    7682 visningar
    2 svar
    2
    7682

    Herpes

    Hej!

    Startar en tråd här om könssjukdomar herpes . Jag är så trött på detta här! Jag har nu haft herpes i 6 år! Å det blir aldrig lugnare för mig . Nu har jag i två års tid haft anfall blåsor minst 2 3 ggr i månaden . Tror jag blir galen ????

    Men nu börjar tankarna gå , kan det vara så att sambon smittar ner mig tbax ? För det är som oftast att de blommar upp efter vi har varit intima . ???? någon som vet nåt ?

    Tacksam för alla svar!

    Känner mig ensammast i världen ????????

  • Svar på tråden Herpes
  • Anonym (Anna)
    Äldre 3 Jul 03:07
    #1

    Hej! Nej det kan inte vara så. Herpes bär man på resten av livet om man en gång blivit smittad (vilket största andrleb av befolkningen har) Sen blommar den upp när immunförvaret går ner (hos vissa individer). De allra flesta bär på viruset men det blommar aldrig ut. Sen finns det några procent som aldrig lyckats bli smittade (smittnigstillfället sker oftast redan i förskoleåldern). Dessa kan bli smittade i vuxen ålder, och kan då få rejäla utslag. Men de flesta är immuna på så sätt att de redan bär på viruset och har motståndskraft. Men både du och din kille kanske hör till gruppen som får återkommande herpes vid sänkt immunförsvar. Dvs den blommar ut då. Kanske är det då att ni smittar varandra med förkylning eller annat som sänker immunförsvaret och sedan yttrar herpes sig. Jag tror det bästa för dig är stt tänka på din hälsa, inte stressa osv och se till att stärka ditt immunförsvar så ska du se att herpesen kommer hålla sig mer i schack! Lycka till!

  • Anonym (ssk)
    Äldre 3 Jul 09:24
    #2

    Det finns ju förebyggande mediciner så man inte får så många utbrott.

    Ring din VC så får du det på recept.

Svar på tråden Herpes