• Anonym (Orolig)

    Har man rätt att kräva att bli sövd vid ev. akut snitt?

    Jag vill absolut inte göra kejsarsnitt, men förstår ju att det kan uppstå situationer där det måste ske om det är fara för mitt eller barnets liv... Jag trodde tidigare att det bara var vid planerat kejsarsnitt som man fick bevödning medan man blir sövd vid akut snitt, har nu dock fått höra att så inte alltid är fallet Gråter 

    Har man rätt att bli sövd istället för att få bedövning om det tvunget måste sluta med snitt?

    Bakgrunden är att bedövning beter sig konstigt i mig... När jag skulle sy ett ärr som liten släppte bedövningen efter bara några minuter (efter att först inte ha velat ta alls på länge) när de var mitt inne i syendet. Tandläkaren har numera en rutin att bedöva mig med 3-dubbel dos och låta mig vänta ute i väntrunnet 30 minuter tills bedövningen tagit (det har iförsig fungerat bra). Så att ens fundera på att ligga där och försöka lita på att bedövnignen fungerar som den ska när de skär upp mig gör att jag får panik och sammandragnignar redan nu... Har nål- och sjukhusskräck så det skriker om det redan sen innan... Narkos är jag inte orolig för då jag blivit sövd vid 3 tillfällen tidigare utan några problem eller biverkningar.

  • Svar på tråden Har man rätt att kräva att bli sövd vid ev. akut snitt?
  • Klaralokghdy

    Det här med att du reagerar konstigt på bedövning borde vara skäl nog. Se till att prata med MVC om det innan och be att de skriver in det i din journal, skriv det dessutom i ditt förlossningsbrev och berätta det när du kommer in på förlossningen + plus för din partner/stödperson om du har någon. Säkert räcker det att göra något av detta, men eftersom du är så orolig kan du ju göra alltihop.

  • Anonym (X)

    Jag vet faktiskt inte om man kan kräva att bli sövd. Jag är precis som du, bedövningar har aldrig tagit och epiduralen släppte efter 15 minuter vid första förlossningen. Så jag var också rejält nervös inför ett snitt med ryggbedövning. Men, det gick jättebra! Kändes ingenting.

  • Anonym (mmm)

    Det är bättre för barnet om du inte blir sövd. Jag blev sövd vid ett akut snitt (bedövningen tog inte tillräckligt) och jag fick ju inte träffa mitt barn förrän ca 3 timmar senare på uppvaket. Mitt barn fick inte ligga på mitt bröst och få den där så absolut viktiga första närheten. Pappan fick ta hand om den biten och det var så klart skönt att jag visste det, men ändå.

    Barnet var medtaget av del hela och hamnade i kuvös ca ett halvt dygn och var sedan ca 4 dygn på neonatal för att vi inte kom igång med amningen förrän då. 
    Jag själv mådde ganska dåligt efter operationen (ont i kroppen på alla möjliga sätt), fick åka rullstol i 2 dygn innan jag kunde gå in till neonatal själv osv. 

    Kunde ju ha önskat att det hade fungerat smidigare men varken jag eller min man förstod hur de där första timmarna skulle vara, jag ivägrullad på uppvaket, han lämnad med ett barn som behövde kuvös, ingen talade om för honom var jag var eller när jag skulle vakna. 

  • Anonym (Gick)

    Jag är extremt svårbedövad. Bl.a fått 5 sprutor hos tandläkaren som inte tog ett enda dugg. Jag var mer eller mindre tvungen att göra ks och fullkomligt paniskt rädd att bedövningen inte skulle ta! Men det gjorde den. De kollar jättenoga att det verkligen tagit innan de börjar skära. Men jag hoppas du slipper ks helt och håller för ett värre helvete på jorden rent sammantaget går inte få...

  • Anonym (ssk)

    Nej, du blir inte sövd. Lokalbedövning och ryggbedövning är helt olika saker, de kan inte jämföras. Ryggbedövningen bedövar andra segment och på ett annat sätt (annan fysiologi). Om bedövningen däremot inte tar optimalt, då sövs man. 

Svar på tråden Har man rätt att kräva att bli sövd vid ev. akut snitt?