• Anonym (Kaffedraken)

    pappan vänta utanför fl sal?

    Jag och min man väntar vårt andra barn i höst. För två år sedan när får förstfödda kom så var han givetvis med till förlossningen men när jag började tappa kontroll över min kropp och dess funktioner så kände jag mig inte alls bekväm i att ha honom i salen. Ville inte att han skulle höra mig fisa, prutta och kanske bajsa på mig (som jag inte ens vet om jag gjorde) och jag kände hur allt bara tröck. Även om det är helt naturligt under en förlossning och alla sa att man inte kommer att bry sig eller tänka på det så gjorde jag VERKLIGEN det och det blev som en extra psykisk stress som jag inte kunde hantera i det läget. Kände mig tryggast med barnmorskorna. Direkt när vår dotter kom ut så kom han in sekunden efteråt och han har haft full förståelse för mitt val. Nu väntar vi vårt andra barn i början av september och ju närmre det kryper desto mer börjar jag fundera. Min man är helt med och fullt ok med att lämna salen om jag blir obekväm.

    Är jag konstig? Känns som att alla utan bekymmer har sina män brevid sig och jag vill också ha det men bara så länge det känns okej. Må va barnslig men jag trivs inte alls med att förlora kontrollen och behöva lämna ut mig så ens till min man.

  • Svar på tråden pappan vänta utanför fl sal?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Om du vill ha det så och din man tycker det är ok så är det självklart att ni ska göra så.

    När jag födde trodde min man inte att han skulle fixa att se en förlossning. Han svimmar vid bara tanken på blod. Han var superstressad för som man ska man ju vara med i dag om man är en riktig man. Vi gjorde en deal om att han körde mej till bb och sen väntade utanför. För mej var det ingen stor grej. Min tappre man var hos mej ända tills det var dags att krysta och kom tillbaka så fort barnet var ute och jag i ordning. Officiellt var han med under hela förlossningen. Han tycker det är lite pinsamt att han inte fixade det. Jag tycker inte det, men vi kör på den versionen. Vi gjorde det som var bäst för oss och det ska ni självklart också göra.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Om det är okej för er bägge så är det inga problem. Men jag hade nog känt mig utkörd och åsidosatt om min fru inte velat ha mig med på hela förlossningen. Fast hennes vilja hade vägt tyngst i det fallet.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är jätteviktigt att den som föder är så bekväm som möjligt tycker jag. Om det för dig innebär att du inte vill ha din partner i rummet så är det så helt enkelt. Sen att de flesta inklusive jag vill ha med sin partner har ju ingenting med dig och dina känslor att göra. Tycker det är bra att du vågar stå upp för hur du vill ha det. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Celaena skrev 2018-07-05 22:27:51 följande:

    Det är jätteviktigt att den som föder är så bekväm som möjligt tycker jag. Om det för dig innebär att du inte vill ha din partner i rummet så är det så helt enkelt. Sen att de flesta inklusive jag vill ha med sin partner har ju ingenting med dig och dina känslor att göra. Tycker det är bra att du vågar stå upp för hur du vill ha det. 


    Tack <3
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Bes) skrev 2018-07-05 21:51:31 följande:

    Om du vill ha det så och din man tycker det är ok så är det självklart att ni ska göra så.

    När jag födde trodde min man inte att han skulle fixa att se en förlossning. Han svimmar vid bara tanken på blod. Han var superstressad för som man ska man ju vara med i dag om man är en riktig man. Vi gjorde en deal om att han körde mej till bb och sen väntade utanför. För mej var det ingen stor grej. Min tappre man var hos mej ända tills det var dags att krysta och kom tillbaka så fort barnet var ute och jag i ordning. Officiellt var han med under hela förlossningen. Han tycker det är lite pinsamt att han inte fixade det. Jag tycker inte det, men vi kör på den versionen. Vi gjorde det som var bäst för oss och det ska ni självklart också göra.


    Ändå skönt att höra från fler!<3 Min fl vart väldigt utdragen så han fick sitta och vänta rätt så länge stackarn. Hoppas på snabbare o smidigare nu! O kanske en lite tuffare jag!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Du ska göra det dom är mest bekvämt för dig. Sen tycker jag du inte ska tycka synd om din man om han får vänta länge. Han kan vara glad istället åt att han under samma uttråkade stund slipper trycka ut en unge genom sin nedre region.


    Korrekturläser som en kratta
Svar på tråden pappan vänta utanför fl sal?