• Anonym (Ts)
    Äldre 6 Jul 11:16
    5050 visningar
    7 svar
    7
    5050

    Ser man yngre ut med ljust eller mörkt hår?

    Jag förstår att det är olika för olika personer så undrar ju förstås hur det är för mig men vill inte lämna ut bild så därför undrar jag rent allmänt.

    Jag är 36 och vill absolut inte se äldre ut än vad jag är. Är ganska sliten pga småbarn och sömnbrist så är rädd att jag gör det.

    Min naturliga hårfärg är någonstans mittemellan, typ blyertsfärg. Inte grått (har inga grå hårstrån) utan har alltid haft den färgen. Mörk cendre kanske. Det är inget brunt i den.

    Har blå ögon och mörka ögonbryn, ljus hy. Tunna ögonfransar.

    Är rädd att mörkt hår dels gör att linjerna/de tunna rynkorna i ansiktet och det mörka under ögonen syns mer plus att ögonen blir bleka pga tunna/glesa ögonfransar (trots mascara).

    Är rädd att ljust inte passar med mina mörka ögonbryn och att det ser grått ut.

    Har haft ljust tidigare och det var ganska fint då men då valde jag en guldig färg för att undvika det grå och det var 5 år sen så var ju yngre då. I vissa ljus såg det dock lite gult ut och det är ju inte så fint.

    Tänker att det är ett svårt val pga att man inte kan ändra tillbaka sedan. Svårt bleka mörkt färgat hår och det ljusa biter ingen färg på. Just nu har jag sparat ut min naturliga och ser gammal och grå ut pga den.

    Jag har också lite torrt hår pga det är lockigt och det gör mig också kluven. Det sliter mindre att färga mörkt men många hårstrån har gått av vid hårbandet när jag haft tofs mkt pga småbarn och jag tänker att ljust hår ser mindre risigt ut när det är risigt pga små flygiga hår syns mindre.

    Jag har provat många mellanting mellan ljust och mörkt med ljusa slingor etc men det ser inte bra ut. Har provat rött vilket är fint men färgen far ur direkt.

    Har frågat två frisörer. Ena sade mörkt i botten och ljust i längderna men det ser ut som utväxt och dels ser det ljusa gråare ut pga det behöver vara en kall färg pga guld + mörkt är fult och dels blir det mörkt vid ansiktet = blek pga tunna ögonfransar och ögonen försvinner.

    Den andra sade helblondera och permanenta stora lockar för att slippa risigheten (mitt naturliga är lockigt men de strån som gått av vid tofsen är raka). Men perm sliter väl massor på redan torrt hår? Har använt massa inpackningar och olaplex och dyrt fuktbalsam och grejer men det hjälper inte mot torrheten.

    Hjäääälp!

  • Svar på tråden Ser man yngre ut med ljust eller mörkt hår?
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 11:19
    #1

    Om ni föreslår mörkt eller ljust, vilken nyans vore bra? Har tidigare haft mörkt kastanjebrun och typ guld/honungsblont.

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 11:46
    #5
    Anonym (frisyren) skrev 2018-07-06 11:28:57 följande:

    Det handlar väl inte så mycket om färg som om vilken frisyr man har tycker jag. Det finns ju klassiska "mammafrisyrer" eller "tantfrisyrer" så vill du se yngre ut ska du ju inte ta en sån frisyr 


    Jag har inte en tantfrisyr :) Har långt hår till under brösten ungefär men mkt är avslitet i kindlängd. Eftersom är lockigt hänger inte dessa hårstrån nedåt utan sticker ut åt alla möjliga håll vilket inte ser så snyggt ut. Har haft mkt tofs pga barnen men jag passar inte egentligen i tofs. Har väldigt avlångt ansikte som blir längre utan hår på sidorna som ramar in ansiktet.

    Men har du tips på frisyr tar jag gärna emot det :)
    Anonym (Liv) skrev 2018-07-06 11:36:57 följande:

    Jag tror du ska satsa på att ljusa upp din naturliga håtfärg med ljusa slingor. Det tycker jag ofta blir snyggt och ser naturligt ut samt sliter inte så mycket på håret och blir inte så ful utväxt. Generellt tycker jag blonda/ljushåriga ser yngre ut även om det såklart varierar. Är man äldre och se väldigt sliten ut kan blont hår göra att man ser ännu äldre ut men du är ju bara 36.


    Jag har provat det men det blir inte alls bra. Min naturliga är typ blyertsgrå och kalla ljusare slingor gör att det ser ut som att jag har grått i håret. Varmare slingor matchar inte hårfärgen som är väldigt kall. Dessutom har jag lockigt hår så slingorna sprider ut sig som en sky över håret och håller inte ihop snyggt. Hela håret får en gråare känsla bara. Har provat mkt olika varianter av det. Ser ok ut när jag plattar håret men hinner inte göra det varje dag.

    När jag hade blont och var 30 så såg jag ut som 20 med det blonda (som 30 med mörkt) men jag har lite mer rynkor och gropar under ögonen nu så tänker att det kan påverka.

    Jag kan tänka mig gå och bättra på hårfärgen typ var 6e vecka eller vad som behövs om man är helblond.
  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 11:56
    #7
    Anonym (Liv) skrev 2018-07-06 11:53:41 följande:

    Ok men då tror jag inte du gått till någon duktig frisör. Leta upp ett riktigt proffs och få hjälp med nyans. En varm blond ton passar bra om du har blå ögon och mörka ögonbryn, inte alltför ljusblond. Och klipp upp det om det är slitet.


    Det var precis det jag hade när jag var 30. Då passade det men då såg jag 'ung och oförstörd' ut ;) Kan det se okej ut fortfarande? Är så rädd att se grå ut. Vet att jag fått lite rynkor och så men har inget grått än så vill inte göra det värre än det är :)

    Har du tips på vilken varm blond ton? Eller vilken frisör? Har gått till Nikita sist.
Svar på tråden Ser man yngre ut med ljust eller mörkt hår?