• Balken99

    Mår dåligt över min vikt...

    Jag är nitton år gammal, under den senaste tiden har jag gått upp i vikt ganska mycket. Mina ben och mage har blivit betydligt mycket större. Det handlar om att jag har gått upp tio kilo, dessa tio kilo gör att jag mår dåligt för jag trivs inte i att se ut såhär. Jag bryr mig inte om vad andra tycker, jag vill bara göra detta för min egen skull. Jag bor fortfarande hemma och jag äter knappt något längre, mina föräldrar är oroliga för mig. Enda anledningen till varför jag knappt äter är för att jag inte vet hur jag ska träna och jag mår dåligt av att stoppa i mig något. Det kvittar om jag äter godis eller en frukt, jag mår lika dåligt av det.

  • Svar på tråden Mår dåligt över min vikt...
  • Plattfoten

    Jobbigt att du mår dåligt över detta. Tyvärr har din taktik, att inte äta, helt motsatt effekt på sikt. Då du förstör din ämnäsinsättning. När man äter för lite bryter kroppen ner musklerna först, då de drar mest energi, en överlevnadsstrategi. När du sen börjar äta igen, behöver du inte lika mycket energi pga imdre muskelmassa, och då trots mindre portioner än innan bantningen , går du upp. Så börja äta normalt så fort du kan , med lagom portioner och hoppa över sockret. Så kommer du inte gå upp i vikt. Sedan får du anmäla dig till ett gym, gå ut och springa eller dylikt för att få en hälsosam kropp och ev minska några kilo. Lycka till och hamna inte i jojjobantningsfällan. Då får du banta resten av ditt liv. Ta hand om dig!

  • Ullishansson

    Hejsan!

    Du är ung och din kropp har fantastiska förutsättningar för att både gå ner och behålla din idealvikt - som med så mycket annat i vuxenlivet handlar det (tyvärr, hehe) om disciplin, ihärdighet och att göra val som kanske inte är så roliga men som är bra för dig.

    Först och främst: du skadar din kropp av att inte äta. Din kropp behöver näringsämnen, fibrer, proteiner och olika typer av fett. Så sluta aldrig tvärt att äta, även fast det kanske känns bra. Det rubbar din energiförsörjning och gör att du potentiellt kan gå upp i vikt ännu lättare.

    Jag har jobbat som dietist i snart fem år, och jag har stött på säkerligen hundratals personer med din historia. Det finns inga quick-fix, utan det allra bästa är naturligtvis att äta mångsidigt och att röra på sig regelbundet. Men om jag kan hålla fram två saker så är det;

    1) ät enorma frukostar. Ägg, fiberrikt bröd, frukt och grönsaker, yoghurt, bär och nötter - och ät hur mycket du än orkar. Det finns inget bättre för ditt allmänna välmående och inget ger bättre förutsättningar för din kropp att kunna hantera sin energiförsörjning och hålla ens idealvikt.

    2) testa äppelcidervinäger. Detta är särskilt bra för unga. Här finns en bra artikel om dess hälsofördelar: https://se.treated.com/viktnedgaang/halsofordelar-med-appelcidervinager

    Men framförallt, ge dig själv bra förutsättningar till att ha en kropp som mår bra - det gör du inte genom att tvärt sluta äta.

    Kramar,
    Ullis

Svar på tråden Mår dåligt över min vikt...