• Äldre 7 Jul 18:03
    2549 visningar
    14 svar
    14
    2549

    Varför vill/ville du ha familj?

    Jag är nyfiken på drivkraften bakom varför ni ville ha familj eller i dagsläget strävar efter att skapa en familj. Är detta en vilja som alltid funnits där eller vuxit fram? Vad är det för känslor som väcks i samband med detta? Ligger det i goda erfarenheter kring att ha en trygg familj eller snarare tvärtom? Kom gärna med era beskrivningar. Är jätteintresserad av att höra vad det är som driver er att skaffa familj och vad det finns för känslor eller förväntningar i det!

  • Svar på tråden Varför vill/ville du ha familj?
  • Anonym (Två barn)
    Äldre 7 Jul 20:19
    #1

    När jag var yngre c 20 år,hade jag ingen önskan om egna barn.Det växte fram när jag närmare mig 30.Det kom på nåt sätt naturligt,utan att jag tänkte på vilket ansvar och jobb det är.Det kom jag fram till sen.Ångrar absolut inte mina barn,på något sätt har jag en uppgift i livet nu att uppfostra mina barn.

  • Anonym­2721
    Äldre 21 Jul 10:32
    #2

    Såg mig själv aldrig som någon som skulle ha barn. Tänkte att det mest var jobbigt. Men så för 3-4 år sedan hände något och nu har jag svängt helt (lite efter 30). Jag har insett att jag absolut vill bli förälder. Det är en stor del av livet att få barn, se fram emot barnbarn osv.

  • Anonym (Famil­jen)
    Äldre 21 Jul 10:43
    #3

    Jag är uppväxt i en stor, tajt familj. Vi gjorde allt tillsammans, nästan i alla fall, ställde upp i vått och torrt, firade födelsedagar, jul, påsk, midsommar, semester, nyår. Inte alltid tillsammans men ofta, långt upp i åren.

    Jag älskar familjeliv, det är helt otänkbart att vara utan det. Jag har tre barn, hade gärna haft fler men man ska klara det både praktiskt och ekonomiskt så vi stannade vid tre.

    Så för mig beror det på min uppväxt. Jag gillar att ha människor nära, tajta relationer.

  • Anonym (Hm)
    Äldre 21 Jul 12:16
    #4

    Samhörighet.

  • Anonym (djur trots allt)
    Äldre 21 Jul 16:10
    #5
    -1

    Det är meningen med livet.

  • Äldre 21 Jul 17:04
    #6

    Tack för era inputs, Det verkar skifta en del i frågan kring varför man väljer eller vill ha familj, och det är intressant att se.

  • Äldre 21 Jul 17:06
    #7
    Anonym2721 skrev 2018-07-21 10:32:40 följande:

    Såg mig själv aldrig som någon som skulle ha barn. Tänkte att det mest var jobbigt. Men så för 3-4 år sedan hände något och nu har jag svängt helt (lite efter 30). Jag har insett att jag absolut vill bli förälder. Det är en stor del av livet att få barn, se fram emot barnbarn osv.


    Kom detta i samband med att du fann en partner som du kände att du ville skaffa detta med? Eller när du såg andra få barn? På vilket sätt kom du liksom i kontakt med den känslan tror du?
  • Äldre 21 Jul 17:08
    #8
    Anonym (Familjen) skrev 2018-07-21 10:43:59 följande:

    Jag är uppväxt i en stor, tajt familj. Vi gjorde allt tillsammans, nästan i alla fall, ställde upp i vått och torrt, firade födelsedagar, jul, påsk, midsommar, semester, nyår. Inte alltid tillsammans men ofta, långt upp i åren.

    Jag älskar familjeliv, det är helt otänkbart att vara utan det. Jag har tre barn, hade gärna haft fler men man ska klara det både praktiskt och ekonomiskt så vi stannade vid tre.

    Så för mig beror det på min uppväxt. Jag gillar att ha människor nära, tajta relationer.


    Åh, jag kan verkligen tänka mig att man med så fina erfarenheter knappt ifrågasätter om man vill ha familj. Låter så fint att ha växt upp så.
  • Äldre 21 Jul 17:12
    #9
    +1

    Ja. De flesta ångrar nog inte ens sina barn även om det skulle ha varit en olyckshändelse. Eller det är något jag antar, trots att jag inte har några egna.

  • Anonym­2721
    Äldre 21 Jul 17:22
    #10
    Andiie87 skrev 2018-07-21 17:06:13 följande:
    Kom detta i samband med att du fann en partner som du kände att du ville skaffa detta med? Eller när du såg andra få barn? På vilket sätt kom du liksom i kontakt med den känslan tror du?
    Jag tror det var när fler och fler omkring mig skaffade barn. Det kom inte över en natt, det kom gradvis. Men kanske också att det är något som förändras i en med åldern. Har inte träffat rätt partner ännu men nu letar jag mer aktivt. Har alltid trivts bra själv så har inte bara tagit en partner för att ha en. Nu längtar jag efter att hitta den jag skall leva med för resten av livet och skaffa barn med.
  • Anonym (Grund­ig)
    Äldre 21 Jul 17:24
    #11

    Ville inte ha familj, bara en partner. Min partner lovade dyrt och heligt att hon ville ha det så också. Sedan efter många år hotade hon plötsligen att lämna mig om vi inte skaffade barn. När hon väl fått sin vilja igenom var hon otrogen efter ett par år, så familjen sprack. Nu har hon gjort likadant med en ny kille, så nu har hon två barn.

  • Äldre 21 Jul 17:53
    #12
    Anonym2721 skrev 2018-07-21 17:22:20 följande:
    Jag tror det var när fler och fler omkring mig skaffade barn. Det kom inte över en natt, det kom gradvis. Men kanske också att det är något som förändras i en med åldern. Har inte träffat rätt partner ännu men nu letar jag mer aktivt. Har alltid trivts bra själv så har inte bara tagit en partner för att ha en. Nu längtar jag efter att hitta den jag skall leva med för resten av livet och skaffa barn med.
    Det känns moget, att liksom ha trivts med sig själv och inte varit rädd för ensamheten. Att aldrig valt någon bara för att, och sedan sakta vaggats in i någon slags naturlig längtan efter familj. Önskar dig lycka till!
  • Äldre 21 Jul 17:54
    #13
    Anonym (Grundig) skrev 2018-07-21 17:24:39 följande:

    Ville inte ha familj, bara en partner. Min partner lovade dyrt och heligt att hon ville ha det så också. Sedan efter många år hotade hon plötsligen att lämna mig om vi inte skaffade barn. När hon väl fått sin vilja igenom var hon otrogen efter ett par år, så familjen sprack. Nu har hon gjort likadant med en ny kille, så nu har hon två barn.


    Vilket arrangemang hon bidrog med där, men ångrar du att du fick barn då?
  • Anonym (Grund­ig)
    Äldre 21 Jul 17:56
    #14
    Andiie87 skrev 2018-07-21 17:54:24 följande:

    Vilket arrangemang hon bidrog med där, men ångrar du att du fick barn då?


    Nej, absolut inte. Något av det bästa jag gjort.
Svar på tråden Varför vill/ville du ha familj?