Inlägg från: KillBill |Visa alla inlägg
  • KillBill

Vad ska ni rösta på i valet 2018?

evaleva skrev 2018-07-31 12:57:08 följande:

Jag hävdar inte att judar inte är svenskar, jag hävdar att de inte är etniska svenskar.

Anser du att prinsessan Viktoria och hennes barn Estelle och Oscar är etniska svenskar?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-31 13:21:48 följande:

Självklart.

Kan du förklara hur det kommer sig att en sydeuropeisk släkt (Bernadotte) som flyttade till Sverige på 1800 talet är mer etniska svenskar än samer som bott i Sverige i tusentals år eller tyska judar som flyttade till Sverige på 1700 talet?
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-07-31 14:18:06 följande:
    För att de fullt ut anammat vår kultur och inte har någon annan tillhörighet, de firar inga andra högtider etc.

Kan tillägga att även barn som adopteras till etniskt svenska familjer blir etniska svenskar. Så det handlar inte om tid, utan i vilken mån man släpper sin ursprungskultur och fullt ut anammar den svenska majoritetsbefolkningens kultur.

Så du menar att etniciteten har inget med ursprung att göra och en jude som anammat svenska traditioner ska betraktas som etnisk svensk? I så fall kan vi konstatera att sverigedemokraterna har fel när de deklarerar judar inte är svenskar för SD kan ju omöjligt veta vilka judar som har anammat svenska traditioner, det kan bara den enskilde personen veta.

Hur är det med någon som är född i en svensk släkt, med gamla anor, men som konverterat till judendomen och som har anammat andra seder och traditioner vilken etnicitet får dessa svenskar?

Om alla världens folk kan bli etniska svenskar varför är det då viktigt för sverigedemokrater att dela upp folk efter etnicitet?

• KillBill
    evaleva skrev 2018-07-31 16:54:43 följande:
    Jag vet inte om SD har lagt stor vikt vid etnicitet? Andra partier lägger ju också viss vikt vid det, bland annat i form av särlagstiftning för samer. 

Det är bara SD som pekar ut vilka som är svenska och vilka som inte är det. Den särlagstiftning som du pratar är inkluderande och inte exkluderande och ger rättigheter till de nationella minoriteterna.

evaleva skrev 2018-07-31 16:54:43 följande:
    Ja, det är klart att det alltid finns gränsfall, och vissa judar är säkert etniska svenskar eller på god väg att bli. Men de judar som känner en primär samhörighet med andra judar och lägger stor vikt vid judiska traditioner är det inte. Och de som helt övergett det judiska men har judiskt påbrå kallar sig sannolikt inte jude.

Som jag förstår dig så betraktar du Hamid från Afghanistan och Mohamed från Somalia som "etniska" svenskar när de har anammat de svenska språket och de svenska traditionerna men du kommer aldrig betrakta Margit Silberstein som "etnisk" svensk om hon fortsätter att fira judiska traditioner?

Hur ser du på en "etnisk" svensk som konverterar till islam eller judendom? Förlorar denna person, enligt dig, sin svenska etnicitet, i och med bytet av religion eller?

Hur ser du på en "etnisk" svensk som blir Jehovas vittne, en religion där man inte firar jul och där barn ofta blir bortgifta i tidig ålder (typiskt osvenskt)? Kan man vara "etnisk" svensk och Jehovas vittne samtidigt?

• KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 08:00:40 följande:
    Det är klart att det alltid finns gränsfall för vem som tillhör en viss folkgrupp, det gäller ju även t ex samer. Det betyder inte att folkgrupper inte existerar eller att man inte ska ta någon hänsyn till dem. 

I Wikipedias artikel om Polen står det: 

"Polen är ett väldigt homogent land; av Polens befolkning anser sig 96,74 procent vara polacker. Bland Polens minoriteter märks tyskar, ukrainare, litauer, judar och vitryssar."
    I Wikipedia-artikeln om Ryssland står det:

"I landet lever många etniska grupper, majoriteten räknas dock som ryssar. Enligt 2010 års folkräkning var 81,0 procent ryssar, 3,7 procent tatarer, 1,4 procent ukrainare, 1,1 procent basjkirer, 1,0 procent tjuvasjer, 0,8 procent tjetjener och återstående grupper 11,0 procent (armenier, vitryssar, moldaver, kosacker, inuiter, tyskar, judar, koreaner, kurder, med flera)."

Är Wikipedia också rasister som tydligen inte anser att judarna är polacker eller ryssar, trots att de säkert bott i Polen respektive Ryssland i 300 år eller mer? 

Wikipedia är Wikipedia och är resultatet av texter som publiceras av vem som helst.

Nu var det ju inte detta jag ställde frågor kring utan det jag undrade var hur du ser på en "etnisk" svensk som konverterar till islam eller judendom? Förlorar denna person, enligt dig, sin svenska etnicitet, i och med bytet av religion eller?

Hur ser du på en "etnisk" svensk som blir Jehovas vittne, en religion där man inte firar jul och där barn ofta blir bortgifta i tidig ålder (typiskt osvenskt)? Kan man vara "etnisk" svensk och Jehovas vittne samtidigt?

• KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 10:07:56 följande:
    Om du inte tror på Wikipedia kanske du gillar New York Times bättre? De är ju en ganska liberal vänsterorienterad tidskrift, där absolut inte "vem som helst" kan bli publicerad. I den här artikeln diskuterar de de olika etniska grupperna i Ryssland, där en grupp är "ethnic Russians" och en annan grupp är "Jews". 

www.nytimes.com/2014/11/05/opinion/masha-gessen-moscows-war-on-ethnic-minorities.html

Den här typen av indelningar görs i nästan alla länder i världen, hela tiden, utan att någon tycket att det är rasistiskt eller ens problematiskt. Det är bara i Sverige som det blivit tabu av någon anledning.
    Varför svarar du inte på mina frågor?
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 10:20:10 följande:
    Jag tycker inte att de är så relevanta. Hur jag än svarar så kommer du att hitta på ett ännu knepigare fall. Det är klart att det finns gråzoner mellan folkgrupper, och en del kanske inte alls faller in i någon folkgrupp. Det hindrar inte att vi kan prata om dem.

Det är ungefär som om du säger att man ska lagar som skyddar HBTQ-personer, och jag börjar prata om att det inte går att definiera vem som är HBTQ. Är den som var kär i någon av samma kön i tonåren HBTQ? Någon som bytte kön men ångrade sig? Exemplen blir oändliga, men det behöver ju inte förhindra att vi kan diskutera HBTQ-personers rättigheter.
    Det är  högst berättigade frågor.
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 10:20:10 följande:
    Jag tycker inte att de är så relevanta. Hur jag än svarar så kommer du att hitta på ett ännu knepigare fall. Det är klart att det finns gråzoner mellan folkgrupper, och en del kanske inte alls faller in i någon folkgrupp. Det hindrar inte att vi kan prata om dem.

Det är ungefär som om du säger att man ska lagar som skyddar HBTQ-personer, och jag börjar prata om att det inte går att definiera vem som är HBTQ. Är den som var kär i någon av samma kön i tonåren HBTQ? Någon som bytte kön men ångrade sig? Exemplen blir oändliga, men det behöver ju inte förhindra att vi kan diskutera HBTQ-personers rättigheter.

Problemet med din och SDs ståndpunkt är att ni inte har förstått att man kan tillhöra fler än en etnicitet. Man kan både vara av svensk och samisk etnicitet, man kan vara både svensk och jude o.s.v.  Därför är det ruskigt inskränkt av dig och SD att hävda att judar inte är svenskar.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trashProblemet med din och SDs ståndpunkt är att ni inte har förstått att man med låg IQ!
  • KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 14:19:53 följande:
    För all del, jag har inga egentliga problem med att man skulle kunna tillhöra mer än en etnicitet, även om jag tror att de flesta känner sig som att de har sin starkaste tillhörighet hos en etnicitet. Men jag tycker fortfarande inte att uttalandet "samer är inte etniska svenskar" är speciellt upprörande, även om det säkert finns folk som känner sig som bägge. Om jag t ex säger "samer är inte kurder" så går ingen i taket för det, även om det kanske skulle gå att hitta någon som har en samisk och en kurdisk förälder och känner sig som både och. Varför då gå i taket över att etniska svenskar och samer också kan betraktas som två grupper med viss överlappning? 

Vad jag finner bekymmersamt är att så fort man börjar tala om att etniska svenskar är en folkgrupp så börjar folk tala om Nazityskland och tror att man tycker att folkgruppen "etniska svenskar" är på något vis överlägsen och ska ha större rättigheter än andra. Det är oftast inte tanken. Tvärtom, många (kanske de flesta) länder idag kategoriserar ju officiellt alla sina invånare i etniska grupper. I sådan statistik kan varje person bara tillhöra en etnicitet (skulle kanske bli lite ohanterligt annars), och avsikten är ofta att ge särrättigheter till minoriteterna. 

Det är väl klart att inte du blir upprörd över påstående att judar inte är Svenskar, du kategoriserar ju dig själv som etnisk svensk och anser själv att judar inte är svenskar. Prova för ett ögonblick att tänka dig in i situationen att du var jude som betraktade dig som svensk och att någon plötsligt påstod att du inte var svensk eftersom du var jude.

Att du får höra kommentarer om nazityskland beror inte på att du pratar om svensk etnicitet utan på att du anser att judar inte är svenskar.  

• KillBill
    evaleva skrev 2018-08-01 15:34:14 följande:

Nej, jag har aldrig sagt att judar inte är svenskar. Jag har sagt att de inte är etniska svenskar. Om vi ska kunna överhuvudtaget ha den här diskussionen måste vi strikt skilja på "svenskar" och "etniska svenskar". Om du blandar ihop de begreppen går det inte att ha en diskussion. 

Men OK, det är lite slarvigt att säga "judar är inte etniska svenskar". Jag medger det. Jag förtydligar: "De judar som lever i Sverige, även om de gjort det i generationer, men fullt ut känner sin tillhörighet med den judiska folkgruppen och dess religion och traditioner är inte etniska svenskar. Däremot är de svenskar, eftersom de är svenska medborgare".

Bättre? 

Definitionen av etnisk svensk är någon som baserat på språk, kulturyttringar, traditioner etc. betraktar sig som svensk. Det finns inget som hindrar någon att exempelvis både se sig som en del av den svenska och den judiska kulturen och dessa personer är då en del av den judiska och svenska etniciteten. Att SD inte vill erkänna detta beror troligen på att "vi och de" tänkandet är en del av SDs DNA.

Svar på tråden Vad ska ni rösta på i valet 2018?