Vad ska ni rösta på i valet 2018?
Jag hävdar inte att judar inte är svenskar, jag hävdar att de inte är etniska svenskar.
Jag hävdar inte att judar inte är svenskar, jag hävdar att de inte är etniska svenskar.
Självklart.
Så du menar att etniciteten har inget med ursprung att göra och en jude som anammat svenska traditioner ska betraktas som etnisk svensk? I så fall kan vi konstatera att sverigedemokraterna har fel när de deklarerar judar inte är svenskar för SD kan ju omöjligt veta vilka judar som har anammat svenska traditioner, det kan bara den enskilde personen veta.
Hur är det med någon som är född i en svensk släkt, med gamla anor, men som konverterat till judendomen och som har anammat andra seder och traditioner vilken etnicitet får dessa svenskar?
Om alla världens folk kan bli etniska svenskar varför är det då viktigt för sverigedemokrater att dela upp folk efter etnicitet?
Det är bara SD som pekar ut vilka som är svenska och vilka som inte är det. Den särlagstiftning som du pratar är inkluderande och inte exkluderande och ger rättigheter till de nationella minoriteterna.
Som jag förstår dig så betraktar du Hamid från Afghanistan och Mohamed från Somalia som "etniska" svenskar när de har anammat de svenska språket och de svenska traditionerna men du kommer aldrig betrakta Margit Silberstein som "etnisk" svensk om hon fortsätter att fira judiska traditioner?
Hur ser du på en "etnisk" svensk som konverterar till islam eller judendom? Förlorar denna person, enligt dig, sin svenska etnicitet, i och med bytet av religion eller?
Hur ser du på en "etnisk" svensk som blir Jehovas vittne, en religion där man inte firar jul och där barn ofta blir bortgifta i tidig ålder (typiskt osvenskt)? Kan man vara "etnisk" svensk och Jehovas vittne samtidigt?
Wikipedia är Wikipedia och är resultatet av texter som publiceras av vem som helst.
Nu var det ju inte detta jag ställde frågor kring utan det jag undrade var hur du ser på en "etnisk" svensk som konverterar till islam eller judendom? Förlorar denna person, enligt dig, sin svenska etnicitet, i och med bytet av religion eller?
Hur ser du på en "etnisk" svensk som blir Jehovas vittne, en religion där man inte firar jul och där barn ofta blir bortgifta i tidig ålder (typiskt osvenskt)? Kan man vara "etnisk" svensk och Jehovas vittne samtidigt?
Problemet med din och SDs ståndpunkt är att ni inte har förstått att man kan tillhöra fler än en etnicitet. Man kan både vara av svensk och samisk etnicitet, man kan vara både svensk och jude o.s.v. Därför är det ruskigt inskränkt av dig och SD att hävda att judar inte är svenskar.
Det är väl klart att inte du blir upprörd över påstående att judar inte är Svenskar, du kategoriserar ju dig själv som etnisk svensk och anser själv att judar inte är svenskar. Prova för ett ögonblick att tänka dig in i situationen att du var jude som betraktade dig som svensk och att någon plötsligt påstod att du inte var svensk eftersom du var jude.
Att du får höra kommentarer om nazityskland beror inte på att du pratar om svensk etnicitet utan på att du anser att judar inte är svenskar.
Nej, jag har aldrig sagt att judar inte är svenskar. Jag har sagt att de inte är etniska svenskar. Om vi ska kunna överhuvudtaget ha den här diskussionen måste vi strikt skilja på "svenskar" och "etniska svenskar". Om du blandar ihop de begreppen går det inte att ha en diskussion.
Men OK, det är lite slarvigt att säga "judar är inte etniska svenskar". Jag medger det. Jag förtydligar: "De judar som lever i Sverige, även om de gjort det i generationer, men fullt ut känner sin tillhörighet med den judiska folkgruppen och dess religion och traditioner är inte etniska svenskar. Däremot är de svenskar, eftersom de är svenska medborgare".
Bättre?
Definitionen av etnisk svensk är någon som baserat på språk, kulturyttringar, traditioner etc. betraktar sig som svensk. Det finns inget som hindrar någon att exempelvis både se sig som en del av den svenska och den judiska kulturen och dessa personer är då en del av den judiska och svenska etniciteten. Att SD inte vill erkänna detta beror troligen på att "vi och de" tänkandet är en del av SDs DNA.