• familjefar12

Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven

Vad tycker ni om SD? jag har själv börjat få upp ögonen för detta parti som i min mening inte längre präglas av rasism utan av en mer konservativ syn på samhället och politiken? 

Jag funderar på¨att rösta på dom men är fortfarande osäker då kritiken mot dom är stark, vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven
  • KarlaVonRymden

Jag ska rösta på dem! Hela min släkt ska rösta på dem!

Det har gått aldelles för långt med så mycket, det är så otroligt mycket skit i detra en gång så fina land.

När man åker till simhallen,är 90% araber och kvinnorna bär fallskärmsdräkter på sig med dykarhuva runt huvudet. Man blir mörkrädd och illa till mods och du är mi oriteten i ditt eget land, den som blir uttittad och utpekad.

• Morsan 027
    Crisp skrev 2018-07-11 19:13:55 följande:

På vilket sätt drabbas du av om jag och min fru väljer att sambeskatta oss?

Min fru, mamman till mina barn, kommer aldrig mer att kunna arbeta. En bilolycka och sjukdom har sett till det. Hon kvalificerar ändå inte för sjukpension. Hon är även nollad på sin SGI. Hon har exakt noll kronor i ekonomiskt stöd från samhället. Enda chansen att hon får stöd är om vi skiljer oss och hon tvingas flytta. Då kan kanske socialbidrag komma ifråga. Vi vet inte.

Skulle vi kunna få sambeskatta oss som SD vill göra möjligt så skulle vi dels få över 50000 i lägre skatt per år. Pengar vi till del skulle kunna spara undan på ett konto som är hennes privata. För hennes framtida trygghet.

Dels skulle hon få hälften av de pensionspoäng som jag tjänar ihop idag (och hon tjänar noll sådana nu) och hon skulle slippa behöva oroa sig för att bli fattigpensionär som hennes var, den dagen jag avlider.

Det är med alla mått mätt hon, kvinnan i förhållandet, som skulle gå vinnande ur den sambeskattningen.

Hon kommer från socialdemokraterna. Jag från moderaterna. Detta är första gången som vi kommer att rösta SD.

Kan du förstå varför?

Gräsligt! Hur kommer det sig att din fru inte kvalificerar sig för sjukersättning om det står klart att hon aldrig mer kommer att kunna arbeta?
  • Morsan 027
    Crisp skrev 2018-07-11 20:56:15 följande:

Det korta svaret är: det står inte klart för försäkringskassan.

Det långa svaret är en snart 20-årig kamp mot systemet och dess brister. Allt det du trodde du skulle få som medborgare i Sverige. Så lite du visste innan du hamnade där själv.

Det som nog stör mig mest är hur systemet ser på oss.

När det gäller att plocka in skatt av oss. Då är det viktigt att vi skall ses som individer och skatta var och en för sig och då får staten in mer skatt från oss.

Men när det gäller att hon ska få ekonomisk hjälp av samhället - då är vi helt plötsligt en enhet i samhällets ögon och JAG ska ansvara för HENNE som individ - så samhället slipper betala.

Det är inte rättvist någonstans.

Antingen är vi individer i bägge fallen och då skall hon kunna få till exempel socialbidrag även om jag har en inkomst.

Eller så är vi en enhet i bägge fallen och då ska vi kunna dela på skatter och pensionspoäng.

SD erbjuder oss det sistnämnda.

Hur kommer det sig att det inte står klart för försäkringskassan? På vilka grunder hävdar de det?

Vill de ha ytterligare intyg eller vad?
  • Tonårsmamman1
    Crisp skrev 2018-07-11 21:30:20 följande:
    Nä, försäkringsläkarna godkänner bara inte den bedömning av arbetsförmåga som behandlande läkare gör.

Men detaljerna i detta är off topic och jag skrev mitt svar till signaturen NiMi12 som tyckte att förslaget på sambeskattning är dåligt.
    .

Jag ville visa på hur det förslaget vore ett jättebra förlag för vår familj, hur det skulle kunna få oss att "bli oberoende" av samhällets insatser för att framförallt min fru skulle kunna få ett drägligt liv. Jag ställde också ställde frågan om NiMi12  därmed kan förstå varför vi kommer att rösta på SD i höst.
    Så du tror att det kommer att bli  sambeskattning om du röstar SD? Vilka andra partier vill ha det (förutom KD, men de ramlar nog ut)?
  • KillBill

Sambeskattning är en kvinnofälla och är en politik som man kan förvänta sig av ett värdekonservativt parti som SD. Med sambeskattning skulle det bli mer lönsamt för den i familjen som tjänar mest (i regel mannen) att jobba mer, medan det blir mindre lönsamt för den som tjänar mindre (i regel kvinnan) att öka sin lön. Det innebär att kvinnor i ännu större utsträckning än i dag skulle halka efter löne- och karriärmässigt, utföra mer obetalt arbete i hemmet, få än större ansvar för att ta hand om barnen och dessutom halka ännu längre efter männen i nivån på pensioner. Jag förstår inte hur man kan rösta på så reaktionärt parti som SD.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • themia

En drös nya konton här som alla ska rösta på SD.
    En gammal god teknik som SD-folket använder sig av för att ge sken av de är många fler.
    Det är tyvärr tekniskt möjligt att ha flera konton och ständigt starta nya.

• KillBill
    Crisp skrev 2018-07-11 22:39:47 följande:

Vi. Vi är två som kommer att rösta på SD nu för första gången.

Får vi upp SD till 51% så lär det gå genom. Hjälper du till?

Annars är det förhandlingar som gäller. Givetvis hoppas jag att SD driver frågan då. För vår familj vore det en gudagåva. Bara att slippa stressen över att hon riskerar att bli fattigpensionär ...

SD+M+KD kan få egen majoritet. SD+M kan få egen majoritet beroende på hur andra partier ramlar ur. Jag hittar faktiskt inget om hur M står i frågan idag år 2018.

.

Men jag ville också visa signaturen att förslaget är väldigt bra för många av oss. Jag förväntar mig inget svar på min fråga till signaturen men hade gärna haft ett civiliserat meningsutbyte om saken.

Moderaterna kommer aldrig någonsin gå med på en politik spm leder till att fler (framförallt kvinnor) stannar hemma i stället för att förvärvsarbeta. Sambeskattning är tom sämre än det vårdnadsbidrag som KD införde när de satt i alliansregeringen och som visade sig vara en riktig kvinnofälla.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • The Maniac
    KillBill skrev 2018-07-11 22:56:24 följande:
    Moderaterna kommer aldrig någonsin gå med på en politik spm leder till att fler (framförallt kvinnor) stannar hemma i stället för att förvärvsarbeta. Sambeskattning är tom sämre än det vårdnadsbidrag som KD införde när de satt i alliansregeringen och som visade sig vara en riktig kvinnofälla.
    Sambeskattning är meningslöst att ens diskutera. En kvarleva från forntiden.
Svar på tråden Vad tycker ni om SD? är själv ganska kluven