• klyban

SD varför är du för / emot?

Anonym (Rt) skrev 2018-08-29 19:17:17 följande:
    Vi har ett fungerande samhälle...ett av de bäst fungerande i världen (enligt massor av oberoende undersökningar). Att ge en röst på SD är att säga nej till vårt välfärdssamhälle och säga ja till kaos och elände.
    Tyvärr är det många i samhället som inte vet bättre och tror på SD:s påhittade skrämselpropaganda.

Det är inget påhitt, de som behöver samhällets hjälp märker detta mycket enkelt idag.
    Och jag läser inte ens nått SD skriver, just för jag anser det är ett skitparti för mig.
    Så den funkar inte på mig.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-29 20:29:10 följande:
    DF togs in i danska värmen 2001 då det fick gehör för delar av sin politk i utbyte mot stöd till Fogh-Rasmussen -  efter det har DF växt från 12 % till mer än 21%

da.wikipedia.org/wiki/Folketingsvalget_2001

sv.wikipedia.org/wiki/Dansk_Folkeparti

"Från 2001 till 2015 har Dansk Folkeparti varit stödparti till de vid den tiden regerande borgerliga partierna Venstre och Konservative Folkeparti. Idag är partiet Danmarks näst största, med 37 mandat i Folketinget och 21,1 procent erhållet stöd i valmanskåren i valet 2015. I Europaparlamentsvalet 2014 blev Dansk Folkeparti största parti med 26,6 procent av rösterna och erhöll 4 mandat. Antalet medlemmar är 17.000 (september 2015)[1]."

Du ser ju på dina datum, tack för den.
    SD 0,37% som gällde då.

Undrar när du ska våga svara på världens svåraste fråga.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-30 07:16:52 följande:
    Sverige ligger 20år efter förändringen som skett i övriga Europa. Ta det i beaktande. Att ta över SDs ståndpunkter kommer inte att försvaga dem. Men alla har kanske inte den önskan...

Du bara styrker min poäng
    Och enda du säger att det är Danmark är rätt okey på området.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-30 17:54:01 följande:
    Då nej blir ja så är det något som saknas.

Jag tycker Inte det du påstår.

Nej är alltid nej, klyban. Oavsett hur du försöker vrida det.

Det är så det låter.
    DK styrker inte ditt argument, utan bara visar vad kommande skall.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-30 19:03:08 följande:
    Eftersom det du tror är mitt argument bara finns i ditt huvud så är det naturligtvis så att du säger det.

När du vill diskutera saken kan vi återuppta ämnet, till dess besparar jag de andra fler inlägg om detta.

Jag vet att du inte har en susning i vad jag tror, då det blev så allvarligt fel.
    Dock vet jag att ditt exempel med DK stödjer mig och inte dig.
    Gör man inget, så är det som i DK vi kommer få det i politiken, där man tävlar om vem som kan göra mest.

Som du förstår till slut blir väljaren utmattad, och då krävs det bara mer och mer och MER, för få en effekt.
    Men vet jag pratar för döva öron.
    Och tyvärr så kan jag troligtvis säga "Vad var det jag sa!(inom 5år).
    Men så blir det när man tror ens taktik är så väl fungerande.

SD 0,02%, nu varit uppe på 30% i undersökningar.
    Nått säger mig har gått allvarligt fel om nått sånt sker.
    Men ni är fast i att alla är rasister i SD, då blir det såhär.

hur många meter var det?
  • klyban
    KillBill skrev 2018-08-30 21:09:29 följande:
    Är det inte dags att rösta bort dessa amatörer från riksdagen snart?

Jag tror tyvärr på den omvända, att man kommer bara rösta än mer på dom.

Rätt lustigt att inte ens svarta får vara i sitt eget hemland utan att trakasseras.
    Och i förlängningen så om man gör förhållandena sämre i Sydafrika, så kommer ju de svarta migrera.
    Och då kan dom lika gärna stå utan för våra dörr en dag, och hur intelligent är det då att ta tillbaka frihandels avtal.
    Då det motverkar allt SD står för.

Känns inte som det var speciellt klipskt av SD.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-30 21:49:21 följande:
    Nej, alla är inte rasister, men SD är ett rasistiskt parti. Hur kan det vara svårt att förstå skillnaden.

Kan vi nöja oss med att vi inte vet vad den andre tror? För detsamma säger jag om det du vill säga om vad jag tror.

Det förklarar en hel del varför detta blir så konstigt för dig då, och den inbilla.
    Men om du anser detta, så frågan varför du spelar dom rätt i händerna.

hur många meter var det?
  • klyban
    Padirac skrev 2018-08-31 21:42:53 följande:
    Att kalla en get för en get kan möjligen i vissa fall spela någon rätt i händerna - men det förtar inte att en get är en get oavsett den är med i en karavan eller ej.

Det är så vitt jag fått svar från dig tidigare din uppfattning (pga din intuition och att dina spådomar tidigare slagit in ) att SD växer av att rasist-kortet dras och att enda sättet att stoppa SD är att de andra partierna tar migrantfrågan från SD genom att sätta en lapp på luckan.

Rätta mig gärna om jag förstått dig fel.

Min uppfattning är att SD växer av många skäl och att det främst är populism och propaganda som skapar deras manöverutrymme där de växer oavsett hur de bemöts. Jag har på en annan dator en länk till en undersökning gjord på lunds universitet som jag ska komplettera detta inlägg med. Undersökningen visar att det framför allt är acceptans för främlingsfientlighet bland de politiska partierna som den viktigaste grunden för ett högerpopulistiskt främlingsfientligt och rasistiskt partis framgångar.

SD skapar sig utrymme genom att positionera sig mot äkta fakta, förnekar äkta fakta genom att spela på känslor hos målgruppen och sig själva som underdogs, som för för folket och konspirationsteorin att media och etablissemanget är i maskopi. Se på foliehattarna här som tror att Bonnier förbjudit Alex Jones från att säga sanningen, det är absurt men för vissa personer går det inte att motbevisa ett sådant påstående - universitet, domstolar, media, politiker - alla är med i den stora lögnen.

Det finns säkerligen de som tror att konspirationsteorin om media och samhälle är verklig, det finns också säkert de som spelar på dessa personers misstroende och utanförskap väl medvetna om att det inte är annat än ett sätt att få i gång en rörelse eller aktivister. Om jag inte missminner mig har tex Alex Jones medgett att han inte sagt sanningen utan att det var medvetna lögner - det var upp i en tråd tidigare. 

Men det finns alltså människor här som på fullt allvar driver teser som Alex Jones driver. Om de är nyttiga idioter eller om de söker nyttiga idioter kan vara svårt att avgöra.

Här kommer i alla fall länken till undersökningen om varför dansk politik är mer främlingsfientlig än svensk

lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile...

"Uppsatsens syfte är att jämföra den danska och den svenska migrationspolitiken och undersöka varför det existerar skillnader mellan dessa till synes väldigt lika länder. Detta genom att framförallt granska de historiska och politiska aspekterna i respektive land. Frågeställningen grundar sig i varför det existerar stora skillnader i den aktuella migrationspolitiken. Vi utgår ifrån en mest-lika design som metod under uppstatsens gång. Den teoretiska referensramen belyser den historiska aspekten och de politiska mönstern. Utifrån dessa teorier skapas tre hypoteser som ligger till grund för det empiriska materialet i studien. Slutligen kommer endast två av dessa teorier att stärkas. De slutsatser som dras är att skillnaderna mellan migrationspolitiken beror på två faktorer, dels historiska erfarenheter och berikning av migration men även hur det den nationella politiken har formats genom åren."

"Vår tredje hypotes förändring i den nationella politiken stärker jämfört med de andra två hypoteserna om en förklaring. Detta utifrån vårt empiriska material som på ett annat sätt än tidigare hypoteser visar att det har skett förändringar från en tid till en annan, och som förklaringsfaktor är delvis högerpartiernas positions förändring men också inflytande av högerpopulistiska partier. Denna hypotes ger den tydligaste bild av varför det skiljer sig. Den får med ett perspektiv som går djupare in på vad som kan vara anledningarna till olika migrationspolitik. Intressant kan en studie göras om Sverigedemokraterna är i riksdagen men vår jämförelse skulle hitta den speciella mekanismen i ett land. Dock ska vi reservera oss från att säga att denna teori är den slutgiltiga och den som förklarar allt."

Jo, jag vet redan att du aldrig kommer bli missnöjd med nuvarande taktik.
    Varför berättar du detta en gång till för?
    Jag har redan förstått du inte ska svara på den.

Och idag suger SD in folk som ens är i närheten att vara rasister.
    Verkar som detta också flugit över huvudet.

hur många meter var det?
  • klyban
    Anonym (Olle.P) skrev 2018-09-03 11:33:12 följande:
    Kan inte ha varit lätt för Jimmy med programledarens hatiska blickar under hela utfrågningen så hur opartisk är hon? Men han skötte sig ändå galant.

Åkesson dock en hel del havererade människosyn idéer, så varför ska man inte känna en avsmak i munnen på det för?

hur många meter var det?
Svar på tråden SD varför är du för / emot?