• Anonym (P)

SD varför är du för / emot?

Jag har ingen aning hur partierna ser ut det enda jag hört om är att folk antingen hatar eller älskar SD that's it

Vore kul att höra folk som är emot SD vad ni utgår från för argument? och ni som är neutral mot SD eller stöttar SD varför ni gillar de?

• Svar på tråden SD varför är du för / emot?
  • Less is more

Låt nuvarande regler vara kvar. Kvinnor som behöver rådgivning, information och stöd bör kunna få det. Det ska vara så medvetet ingrepp som möjligt.

Det kräver en massa administration och byråkrati att besluta om folk ska få rätt till abort. Vi har inte riktigt plats för det i Sverige.

I övrigt kan det vara bra att på olika sätt jobba förebyggande så att de onödigaste graviditeterna inte alls hade blivit ett faktum.

• Anonym (anonym)

Låt säga att abortgränsen sänks och fler tvingas föda oönskade barn för att de inte har skäl som är tillräckliga för att få en abort beviljas vad är planen för dessa kvinnor som tvingas genomgå en oönskad graviditet och förlossning, vilka instanser ska stödja och hjälpa kvinnor genom månader av det trauma det är?
    Vad ska hända med barnen som föds oönskade, ska det byggas spädbarnshem där de ska placeras tills någon ställer upp som familjehem?
    Vi har ju här i landet minskat barnhemmen eftersom det visat sig att det inte är en bra lösning för barn att leva på institutioner.

• Anonym (grev)
    Anonym (Skillnad) skrev 2018-07-20 11:33:53 följande:
    Ja, gränsen för mycket sena aborter ses redan över. Det behöver inte ändras någon lag för det då det redan står i lagen att abort inte får ske om fostret kan överleva. Finns ingen anledning att ändra på fri abort fram till vecka 12 istället för vecka 18 då ett foster inte kan överleva i vecka 18. Däremot ska så klart Socialstyrelsen se över rutinerna för de aborter som beviljas i vecka 21.

Blanda inte ihop korten. Detta har inget att göra med vecka 12 eller vecka 18.
    Sänker man gränsen för sista tillåtna dag för abort från dagens 21+6 eller 22+0 så behöver man även sänka gränsen för när tillstånd från socialstyrelsen krävs med lika mycket. Om man vill ge socialstyrelsen samma tid som idag (fyra veckor) att ta beslut om att tillåta aborten.

Det är alltså oundvikligt i slutänden att tidsgränserna för abort kommer att justeras nedåt. I takt med att den medicinska utvecklingen fortsätter.
  • Anonym (Skillnad)
    Anonym (grev) skrev 2018-07-20 23:27:03 följande:

Sänker man gränsen för sista tillåtna dag för abort från dagens 21+6 eller 22+0 så behöver man även sänka gränsen för när tillstånd från socialstyrelsen krävs med lika mycket. Om man vill ge socialstyrelsen samma tid som idag (fyra veckor) att ta beslut om att tillåta aborten.

Det är alltså oundvikligt i slutänden att tidsgränserna för abort kommer att justeras nedåt. I takt med att den medicinska utvecklingen fortsätter.

Ursäkta om jag nu är väldigt rakt på sak, men du vet inte vad du talar om. Rättsliga rådet, vilka fattar beslutet, sammanträder varje fredag morgon. Är fredagen en röd dag tidigareläggs mötet den veckan. Beslutet kommer alltså samma vecka som ansökan skickades in, så nej, gränsen för 18 veckor behöver inte justeras nedåt. Går utvecklingen framåt så foster kan räddas i säg vecka 20 måste rättsliga rådet neka abort i så fall - detta enligt hur lagen är skriven redan nu. Enda anledningen till att ändra lagen är om foster börjar kunna räddas i vecka 18-19 och det kommer inte ske innan det finns artificiella livmödrar.
  • tobbe01

Jag är FÖR SD och kan knappt bärga mig till valet i höst där SD kommer göra ett KANONVAL! Hur vet man att ett parti är framgångsrikt? JO T EX att det startas trådar på FL år ut och in om partiet. Mest hat men KÄNSLOR! Jag har ALDRIG sett en tråd om Liberalerna eller sossarna. Ingen bryr sig om dom töntarna.

• Anonym (Dice)
    tobbe01 skrev 2018-07-21 08:02:52 följande:

Jag är FÖR SD och kan knappt bärga mig till valet i höst där SD kommer göra ett KANONVAL! Hur vet man att ett parti är framgångsrikt? JO T EX att det startas trådar på FL år ut och in om partiet. Mest hat men KÄNSLOR! Jag har ALDRIG sett en tråd om Liberalerna eller sossarna. Ingen bryr sig om dom töntarna.

Vilken förbluffande slutledningsförmåga! 
  • tobbe01
    Anonym (Dice) skrev 2018-07-21 08:08:36 följande:
    Vilken förbluffande slutledningsförmåga! 
    Eller hur! Genius at work.
  • Anonym (Dice)
    tobbe01 skrev 2018-07-21 08:12:56 följande:
    Eller hur! Genius at work.
    Nja...
  • Anonym (grev)
    Anonym (Skillnad) skrev 2018-07-21 00:13:26 följande:
    Ursäkta om jag nu är väldigt rakt på sak, men du vet inte vad du talar om. Rättsliga rådet, vilka fattar beslutet, sammanträder varje fredag morgon. Är fredagen en röd dag tidigareläggs mötet den veckan. Beslutet kommer alltså samma vecka som ansökan skickades in, så nej, gränsen för 18 veckor behöver inte justeras nedåt. Går utvecklingen framåt så foster kan räddas i säg vecka 20 måste rättsliga rådet neka abort i så fall - detta enligt hur lagen är skriven redan nu. Enda anledningen till att ändra lagen är om foster börjar kunna räddas i vecka 18-19 och det kommer inte ske innan det finns artificiella livmödrar.
    Hela ärendet med att ansöka om tillstånd för sen abort har en handläggningstid. Det är ett antal intyg och blanketter som skall tas fram och skrivas under och skickas in och sedan behandlas av socialstyrelsen. 

Om man fortfarande vill att det skall finnas upp till fyra veckor att ta hela ärendet från ansökan till avklarad abort (och det tror jag att man kommer att vilja) så kommer man att behöva justera tiden nedåt.
  • Anonym (A)
    tobbe01 skrev 2018-07-21 08:02:52 följande:
    Så var det för fyra år sedan också, när det är valår så lobbas det för detta parti på diverse forum. Inget nytt.
Svar på tråden SD varför är du för / emot?