• DenLillaSjöjungfrun

    Vilket namn tycker du är finast/minst ful?

    Vilket namn tycker du är finast/minst ful?

    Kommentera gärna vad ni tycker om namnen och hur ni föreställer en person med dessa namnen. Bor i Sverige så min framtida dotter kommer också att göra det. Har inget -sson efternamn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn tycker du är finast/minst ful?
  • fluu

    Charlotte -vackert, klassiskt, bra, gångbart. Inte riktigt någon favorit bara. Lär bli Lotta/Lottie/Charlie, som jag inte gillar .

    Isolde - allt för prinsessigt och mesigt.

    Scarlett - opassande i Sverige. Lär bli "skalet" i uttal. Tänker dessutom på "scarlett fever".

    Juliet- se Isolde.

    Lilian -stavar med ett l så är det en stor favorit som står på min lista. Det är vackert och ljuvt samtidigt som det har tyngd och är klassiskt och gångbart.

    Wilhelmina - underbart! Fast jag föredrar stavningen med V. Starkt, vackert och ståtligt. Ja, drottninglikt. Lite eget, men enkelt. Dock långt och lite stolpigt så man får vara beredd på smeknamn.

    1. Lilian

    2. Wilhelmina

    3. Charlotte

    4. Juliet

    5. Isolde

    6. Scarlett


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Nina)
    Charlotte - Fint men jag tycker sche-ljud kan bli lite knepigt. Stor risk för smeknamn. Tänker på Charlotte Kalla vilket är ett stort plus!

    Isolde - Känns som ett påhittat fantasynamn

    Scarlett - Vackert

    Juliet- Gillar men ingen favorit. Tycker dock väldigt mycket om namnet Julianna.

    Lilian - Klassiskt och fint. Funkar överallt och till alla efternamn.

    Wilhelmina - Älskar! Så fint namn! Ett av mina topp tre favoriter, tillsammans med Alicia och Eleonor.
  • Anonym (Kråkan)
    Charlotte - Väldigt sött och kvinnligt.. Riktigt klassiskt och passar de flesta åldrar men kanske mest 7 år och uppåt. Smeknamnet Lotta får ungen nog inte år 2018+ men Lotte, kanske, och det är ju hur gulligt som helst. Charlotte är inte så vanligt som man tror och det är ju såååå charmigt.

    Isolde - Väldigt fint och kvinnligt. Namnet har ändå lite riv i sig. Lite estetiskt, kanske?! Tänker mig att en väldigt kreativ eller virtuos människa kan bära det här namnet. 

    Juliet - Sockersött men kanske lite formellt? Som en prinsesstårta! Jag tror Julie hade passat bättre. För övrigt ett klassiskt namn och passar de flesta.

    Lilian - Det här är det perfekta namnet till ditt barn om du vill att hon ska spegla din favorit bibliotekarie/sekreterare/receptionist Lilian som är född 1962. Lilian bor även i en sketen villa med maken Gösta och hennes 10 katter. För övrigt har hon mustasch - men det talar vi inte om.

    Scarlett - Ingen favorit. Om du måste så är det finare med bara ett T, tycker jag. Det är enkelt att råka säga Skar-LÄTT om man är lite äldre, kanske. Namnet är lite white trash om jag ska vara helt ärligt.

    Wilhemina - Det här namnet är inte så jättefult men det är ungefär som att böja namn såsom August till Augusta, Philip till Philippa. Don't do it.
  • Nimzay

    I den här ordningen gillar jag namnen:

    1. Charlotte - vackert namn, gulligt med exempelvis smeknamnet Lottie.
    2. Lillian - Rätt så fint namn + gillar smeknamnsformen Lilly mycket.
    3. Isolde - Fint och gulligt namn, men kan samtidigt tycka att det känns lite väl ?konstigt? typ, och lite på tok för sagolikt.
    4. Wilhelmina - Egentligen ett fint namn i sig, men tänker lite väl mycket på staden när jag här det, är även lite kluven eftersom att jag tänker på minor som vapen när jag hör slutet på namnet och det känns väl lite sådär, men på samma gång tycker jag att Mina bara för sig kan vara ett väldigt fint namn/smeknamn på ett sätt, så är lite kluven där hel enkelt.
    5. Juliet - Tycker inte det är särskilt fint. Varianterna Julia och Julie gillar jag dock mycket, även Juliette ganska mycket.
    6. Scarlett - Är inte vidare förtjust alls i det namnet, tycker inte det passar i Sverige heller.

Svar på tråden Vilket namn tycker du är finast/minst ful?