• Anonym (söker)

Ekonomiskt stöd soc - regler för tid?

Några frågor till dig som kan detta med juridik och rutiner kring socialt arbete på myndigheter och försörjningsstöd.

Finns det någon lag, regel eller rekommendation som säger hur lång tid det får ta för sociala myndigheter att behandla ansökan om ekonomiskt stöd?

Finns det någon lag, regel eller rekommendation som skyddar den sökande i detta fall eller förhindrar att en social myndighet sätter i system att avslå ansökan vid minsta tveksamhet och sedan skicka överklagan till förvaltningsrätten?

Det kan ju bli fel vid ansökan, som av den orsaken avslås och sedan rättas till vid överklagan. Hur länge ska man då behöva vänta på utslag?

Hur lång tid kan förvaltningsrätten ta på sig?
  • Svar på tråden Ekonomiskt stöd soc - regler för tid?
  • Anonym (soc)

1. Ansökan ska behandlas skyndsamt, max 2-3 veckor.

2. Dom har rätt att avslå vid tveksamheter.

3 Till det rätta utslaget är bestämt.

4. Upp till 1 år.

• Anonym (A)
    Anonym (soc) skrev 2018-07-20 07:17:58 följande:

4. Upp till 1 år.
    Just så
  • Anonym (söker)

4. Upp till 1 år.

Anonym (A) skrev 2018-07-20 10:12:26 följande:
    Just så
    Så jag kan få vänta ett år på beslut om jag kan få ekonomisk hjälp... vad bra?! SkrikandesKräksRynkar på näsan

Vad gör jag under tiden, lever på luft?

Men om avslaget är grundat på fel uppgifter, jag skickar in nya, kompletterande och korrekta uppgifter, finns då ingen skyldighet att behandla dem, utan att fördröja processen genom att skicka det vidare till förvaltningsrätten?

• Anonym (Linda)

Du ska ha tur och hamna hos en vettig person. Detta är svårt och rena lottodragningen.

Jag sökte för några år sedan och fick avslag av samma anledning som du. Jag mailade då omgående in kompletterande uppgifter och mannen ändrade beslutet så jag fick pengar inom ett par dagar.

När jag blev tvungen att söka en gång till för ca 1 år sedan var jag extremt noga och skickade in allt vid första ansökan, gick på möte där vi diskuterade ansökan. Hade inget sparande eller tillgångar, lägsta a-kassa (ca4000kr/mån) men fick ändå avslag. Min inkomst hade legat på 4000kr de senaste 4 månaderna så soc tog ett felaktigt beslut. Sökte ett par månader till och gjorde ALLT rätt men fick ändå avslag gång på gång. Besvärshänvisningen var ej riktig men jag vet att man aldrig vinner en överklagan så jag gav upp. Var hårsmån från att bli vräkt från mitt 1:a handskontrakt i Sthlm. Hade det skett så hade jag varit hemlös tills jag dog!

Soc fungerar inte som det ska idag - pengarna går till icke svenskar.

Önskar dig lycka till men ha inte för stort hopp för det kommer nog inte bli beviljat efter överklagan tyvärr.

• Anonym (soc)
    Anonym (söker) skrev 2018-07-20 13:36:46 följande:
    Så jag kan få vänta ett år på beslut om jag kan få ekonomisk hjälp... vad bra?! SkrikandesKräksRynkar på näsan

Vad gör jag under tiden, lever på luft?

Men om avslaget är grundat på fel uppgifter, jag skickar in nya, kompletterande och korrekta uppgifter, finns då ingen skyldighet att behandla dem, utan att fördröja processen genom att skicka det vidare till förvaltningsrätten?

Skickar du in rätta uppgifter så omprövas beslutet omgående.
  • Anonym (söker)
    Anonym (soc) skrev 2018-07-21 15:13:48 följande:
    Skickar du in rätta uppgifter så omprövas beslutet omgående.
    Är det något jag kan kräva?

Finns det något som reglerar det?

De valde nu att istället skicka det till förvaltningsrätten, där det legat i snart två månader.
  • Anonym (soc)
    Anonym (söker) skrev 2018-07-21 15:39:36 följande:
    Är det något jag kan kräva?

Finns det något som reglerar det?

De valde nu att istället skicka det till förvaltningsrätten, där det legat i snart två månader.
    Om dom valde att skicka det till rätten så betyder det att dom inte tyckte dina nya uppgifter stämde.
  • Anonym (söker)
    Anonym (soc) skrev 2018-07-21 15:50:26 följande:
    Om dom valde att skicka det till rätten så betyder det att dom inte tyckte dina nya uppgifter stämde.
    Så om jag begär ut deras anteckningar så borde det där finnas en motivering till att de skickade ärendet till förvaltningsrätten, annars borde de alltså inte ha gjort det?
  • Anonym (Fyll i anonym signatur)
    Anonym (söker) skrev 2018-07-21 16:43:12 följande:
    Så om jag begär ut deras anteckningar så borde det där finnas en motivering till att de skickade ärendet till förvaltningsrätten, annars borde de alltså inte ha gjort det?
    När det kommer in ett besvär ska soc ta ett aktivt beslut som dokumenteras huruvida de gör självrättelse eller anser att det första beslutet var korrekt och skickar vidare till förvaltningsrätten. Det beslutet finns dokumenterat i akten som du har rätt att ta del av.
Svar på tråden Ekonomiskt stöd soc - regler för tid?