• Corneliass

    När börjar magen att synas?

    Någon som kan svara på när i graviditeten ungefär magen börjar synas? :)


    Gravid med första barnet
  • Svar på tråden När börjar magen att synas?
  • JLES

    Det är nog väldigt olika.. Jag tyckte typ att jag hade mage i vecka 13 efter KUB och visst var den mer svullen då.. Men det var nog inte förrän vecka 18 som jag började se gravid ut. Tittar jag tillbaka nu, i vecka 29, tycker jag att jag var liten då och jag antar att jag håller på att säla mig in i valstadiet nu, hihi. Men när jag är i vecka 38 kommer jag nog tycka att jag var pytteliten nu i vecka 29 ändå.

    Slutsats; tänk inte så mycket på magen. Det är svårt att märka att den växer ändå när du lever i och med din kropp varje dag. Lita på vad de omkring dig säger och vad barnmorskan sen kommer mäta. :) Livmodern i din vecka växer ju till sig lite på bredden och sen kommer den fokusera på att växa på höjden (vad det upplevs som). Seeen börjar bebisen ta plats och då växer livmodern ju utåt och uppåt samtidigt liksom. Det är en del veckor kvar tills dess! :D

  • Corneliass
    JLES skrev 2018-07-19 18:18:41 följande:

    Det är nog väldigt olika.. Jag tyckte typ att jag hade mage i vecka 13 efter KUB och visst var den mer svullen då.. Men det var nog inte förrän vecka 18 som jag började se gravid ut. Tittar jag tillbaka nu, i vecka 29, tycker jag att jag var liten då och jag antar att jag håller på att säla mig in i valstadiet nu, hihi. Men när jag är i vecka 38 kommer jag nog tycka att jag var pytteliten nu i vecka 29 ändå.

    Slutsats; tänk inte så mycket på magen. Det är svårt att märka att den växer ändå när du lever i och med din kropp varje dag. Lita på vad de omkring dig säger och vad barnmorskan sen kommer mäta. :) Livmodern i din vecka växer ju till sig lite på bredden och sen kommer den fokusera på att växa på höjden (vad det upplevs som). Seeen börjar bebisen ta plats och då växer livmodern ju utåt och uppåt samtidigt liksom. Det är en del veckor kvar tills dess! :D


    Tack för ditt svar! :)
    Gravid med första barnet
  • Zeldalack

    Min mage var väldigt svullen i början men i vecka 19 så började jag se gravid ut fick rundare mage nu o vecka 27 så tycker jag att magen inte är så stor

    . Men andra säger att magen växt men jag bär ju på magen så svårt för mig att se nr dem växt:)

    Försök inte att tänk på magen för den kommer komma :)

  • InaLo

    Jag tyckte i v 13-14 att det syntes utan kläder. Speciellt på kvällarna. Jag började berätta för folk i v 19. Då hade jag gömt det med stora tröjor ett bra tag men det gick inte längre. Jag väntar 4:e barnet.

  • 2barnsmorsan

    Olika. Med mitt första barn gick jag upp mycket i början. Inte mage direkt utan jag gick upp i vikt på hela kroppen.

    Men det gjorde att jag tidig såg preggo ut.

    Vid andra graviditeten syntes det i princip inget alls före v.20-v.21. (Fast jag kunde känna livmodern tydligt i magen och se den som en bulle när jag låg på platt på rygg tidigare än så.)

  • nernu

    Den blir svullen tidigt. Barnet trycker upp och ut tarmar och sånt så man kan se lite gravid ut väldigt tidigt. Och det syns tidigare om man varit gravid innan.

  • Stuppis1

    Jag är normalbyggd, 62 kg 166 cm. För mig har båda graviditeterna börjat anas runt vecka 14. Jag har utan problem kunnat dölja magen med bylsiga kläder till ca vecka 17-18.

  • Platysma

    Det kan variera supermycket, jag var "sen" med magen! Jag såg alltid "minst gravid" ut i väntrummet för ultraljud och så, även mindre än de som var i v. 13 när jag var i v. 20.

    Jag fick ingen uppenbar gravidmage som syns i alla kläder förrän ca v. 26-27 kanske. Kring v. 23 började det synas ifall jag hade tighta kläder.

  • Vildros81

    Jag är gravid med första barnet och min mage började bli synlig först i vecka 26.

    Jag var sååå besviken över att graviditeten inte syntes på så länge. Men nu passar ju inga plagg som sittter åt över magen istället. :)

  • Corneliass
    Vildros81 skrev 2018-07-21 21:56:33 följande:

    Jag är gravid med första barnet och min mage började bli synlig först i vecka 26.

    Jag var sååå besviken över att graviditeten inte syntes på så länge. Men nu passar ju inga plagg som sittter åt över magen istället. :)


    Ja man vill ju att den ska synas tidigt! I alla fall jag, jag tycker att det är så vackert att vara gravid. Är nu i och för sig bara i vecka 11, går in i vecka 12 på Tisdag så det är ju väldigt tidigt så det är ju förståeligt att det inte syns någonting än. Längtar tills det börjar synas så himla mycket! :) 
    Gravid med första barnet
Svar på tråden När börjar magen att synas?