Anonym (Mamma) skrev 2018-07-20 11:10:29 följande:
Tack för svaret. Min son har också autism, högfungerande. Ja, det kan såklart vara så att han tröttnar för att han äter vissa saker ofta, fast några saker äter vi inte ofta alls och helt plötsligt är det bara nej. Oftast får ju mitt barn samma mat hela tiden nu och tröttnar han på det med så finns det inget kvar sen.
Jag skulle aldrig tvinga mitt barn att äta, förut innan diagnosen så uppmuntrade jag att smaka men nu vet jag att det inte är någon idé att göra det.
Tyvärr har mitt barn inte börjat äta saker han ratat igen, men får hoppas det kommer med tiden.
Min son insåg i tonåren att han behöver försöka äta mer saker så han testar, och vi pratar då och då om vad han skulle kunna prova eller åtminstone variera något han redan äter så att det känns lite nytt. Det kan handla om att han hittar något nytt bröd som funkar eller att han kan testa nån variant på ägg (han gillar ägg). Förr åt han helst bara kokta ägg men nu funkar stekta ägg och kanske lite omelett också, även om han inte tycker lika bra om det. Stekta ägg går att ha på macka och på pizza - ja så där försöker vi bredda användningsområden
Just nu ville han testa nya läsksorter, i värmen. Det är ju inte direkt mat, men allt uppmuntras så han har testat sig igenom några olika päroncidersorter och nu testar han MER-smaker som han inte druckit innan.