• Endastjag

Någon som ångrat sin leasingbil?

Decx skrev 2018-07-24 18:19:44 följande:

Är ju knappast av ekonomiska skäl man leasar...

Skulle vilja säga precis tvärtom. Ett väl valt avtal på en premiumbil är bättre än att köpa en ny bil kontant. Man betalar i princip bara för värdeminskning och slipper kapitalkostnaden.

Dessutom kan man använda sitt eget likvida kapital till växa istället.
  • Endastjag
    Decx skrev 2018-07-24 20:39:12 följande:

Om jämförelsen ligger på att köpa en ny bil var tredje år så visst. Är väl vid 4-5år köp går om i lönsamhet, (lite dåligt uppdaterad på siffrorna så rätta mej om jag har fel).

Jag har de senaste åren haft avtal dom löper på två år utan extra kostnad. Lite av en förhandlingsfråga såklart, men för mig är det suveränt.
  • Endastjag
    Magnefico skrev 2018-07-24 22:33:41 följande:

Det är väl inte riktigt sant ändå? En ny Volvo V90 får du ge kanske 330 000 kr för. Privatleasing kostar runt 5500 kr/mån. Om man räknar med att bilen är värd hälften efter 3 år (förmodligen är den värd mer eftersom det är en Volvo) så är värdeminskningen ungefär 4500 kr/mån. Du lånar kapitalet klart billigare än 1000 kr/mån med dagens låga räntor. Visst brukar man få service i privatleasing också, men leasingen lär knappast vara fördelaktig ändå. De första servicearna är billiga. Dessutom riskerar du alltid att åka på extra kostnader om du skulle behöva köra några mil extra eller orsakar någon repa.

Det låter som en billig V90 och dyr leasing

Som jag sa så är det en förhandlingsfråga, men jag räknar ca 1.1% av bilens värde i månadskostnad och 2-årigt avtal utan extra kostnad. Plus servicekostnad som är ca 7tsek.

Det gör en totalkostnad på 87120:- med ditt exempel där nybilspriset var 330tsek.

Skall man köpa motsvarande bil så är det nog mer realistiskt att räkna 1500:- i månatlig räntekostnad. Lågt räknat har du sedan 25% värdeminskning på två år vilket tillsammans med service ger en totalkostnad på 125tsek räknat på två år.

Då har jag inte ens räknat med att jag som leasar kan använda mitt likvida kapital i säg en lågriskfond med 10% avkastning.
  • Endastjag
    Magnefico skrev 2018-07-24 18:08:48 följande:

Bilar köper man kontant. Behöver man leasing eller lån så har man valt en för dyr bil. Eller så får man spara en stund till...

Köper bilar gör jag också men då Youngtimers som sakta stiger i värde. Men framförallt inte används i vardagsbruk.
Svar på tråden Någon som ångrat sin leasingbil?