• Äldre 26 Jul 07:32
    18318 visningar
    8 svar
    8
    18318

    Ont när jag ammar fortfarande!

    Bävar för varje amning och njuter inte alls.

    Min son är 5 veckor och det gör så ont att amma.

    Ammar med amningsnapp och skulle i dagsläget inte ens överväga att sluta med den då han en gång sög tag utan och det gjorde (trodde inte det var möjligt) ännu ondare.

    Värst är just när han suger tag, även om jag mjukat upp och sett till att mjölken runnit till innan.

    Sen ammar jag rätt länge då han är en segätare och får peta bort honom innan han är klar för att det börjar svida igen.

    Bröstvårtorna är så ömma efteråt och en har till och med en öppen spricka.

    Till detta ska tilläggas att jag har silikonbröst och upplever att jag har (kanske mer förrut) ont i mjölkgångarna efter amning.

    Gråter vid nästan varje amning för att det gör så ont och överväger att sluta..

    Men vill helst att det ska gå över då amning är så smidigt när det fungerar.

    Tips? Råd?

  • Svar på tråden Ont när jag ammar fortfarande!
  • Äldre 27 Jul 23:35
    #4

    Var på amningsmottagningen idag.

    De tog odling samt visade ett bättre grepp hos bebis och hur jag ska hålla.

    Fick även utskrivet medicin för svamp både för mig och sonen.

    Dock ogillar jag att behandla i onödan så jag ska avvakta och pröva den nya amningsmetoden först. Den medicin.

    Det känns redan bättre faktiskt.

    Dock får vi se vad odlingen säger.

    Trodde man var rutinerad med 4:e barnet men även solen har fläckar

  • Äldre 28 Jul 23:42
    #7
    Lacie skrev 2018-07-28 13:45:42 följande:

    Jag upplevde samma som du för ett år sen när jag fött mitt tredje barn. Det gjorde ont så att jag grät varje gång och det blev sårigt, värkte och kliade i bröstvårtorna och i brösten. Klådan kom ju av svampen och den finns ju naturligt hos alla människor men kan få ett övertag vid hormonella rubbningar och högt kolhydratintag. Jag jobbade mycket med att få minstingen att ta rätt tag om bröstet, använde också amningsnapp och även multi-mam kompresser på bröstvårtorna. Kompresserna lindrade mycket. Ca två månader efter födseln blev det bättre.

    Svampen frodas av en kolhydratrik kost så om du inte vill ta svampmedicin så får du helt enkelt ta bort sockriga och kolhydratrika livsmedel för att svälta ut svampen. Fokusera istället på ovanjordsgrönsaker så som kål, surkål bönor och annat som främjar kroppens bakterieflora.


    Självklart! Det kan nog ligga något i det. Har sådant sockerbegär denna sommar. Ska sluta!
Svar på tråden Ont när jag ammar fortfarande!