• Äldre 27 Jul 15:31
    2852 visningar
    9 svar
    9
    2852

    HJÄLP!! P-pillerstopp, oskyddat sex, grav.tecken?

    !!!!!Tack på förhand till er som klickat er in och förhoppningsvis har nåt hjälpsamt svar att bidra med :D För att göra en lång historia kort!!!!!

    ?Började med p-piller i maj, åt de utan att släppa fram maj-mensen och juni-mensen

    ?Fick mellanblödningar i slutet av juni men fortsatte äta ppillrena

    ?Uppsökte en gynekolog i samband m andra problem som sa att jag skulle sluta då slemhinnan (tror jag) ville ut

    ?Mellanblödningarna varade i ca en vecka, lite mer kanske, men fortsatte äta ppillrena under den tiden

    ?2/7, slutade äta p-piller och fortsatte blöda som vanligt varpå slemhinnan kom ut (oklart om detta var ppillermens eller riktig mens)

    ?Blödningen avtog ca 6/7

    ???? NU TILL MINA FRÅGETECKEN KRING ETT EVENTUELLT PYRE I MAGEN! ????

    - Har haft oskyddat sex där killen kommit i mig under blödningen och även efter detta, d.v.s x antal gånger om dagen ibland/i veckan sedan den 2/7

    - Har 0 koll på om min ägglossning kommit igång eller när min mens borde komma då allt krånglades till av ppillrena och mellanblödningen

    - Har inte haft några typiska hängbro-äggvite-flytningar men har haft väldigt mycket flytningar som ibland varit kritvita och krämaktiga men oftast vattniga och rinniga (vid flera tillfällen när jag ex haft kjol på mig så har jag känt hur det runnit ner eller nästintill sprutat ner mot låren..!! Och varit väldigt blött i trosan till och från) Detta skedde främst förra och förförra veckan.

    - 16/7: satt i bilen och kände plötsligt ett EXTREMT STARKT HUGG där nere/i ena äggstocken, kommer ej ihåg. Gick på toa 10 min senare och när jag torkade mig var det lite rosa på pappret, antingen bara rosa eller i en flytning, kommer ej ihåg. Fortgick ej utan skedde bara då - kan det vara en ev nidblödning? Det var någon enstaka droppe, ej mycket.

    - Har ej lagt märke till något särskilt förutom att jag ibland kunnat känna mig öm där nere, inombords.. Till och från har jag kunnat känna vag molvärk som dock gått över, annars inget annat.

    - De senaste 2 dagarna eller iaf igår (26/7) har jag känt ?mensvärk? med molvärk i tjejmagen och äggstockarna som varade ca hela dagen. Även huvudvärk men har ont i halsen, kanske pga att jag håller på att bli sjuk.

    - Även illamående någon dag då och då, främst igår som endast gått över när jag ätit. Har kunnat äta stora portioner utan att bli för mätt medan jag ibland blir mätt på en halv portion.

    - Kan annars alltid småknapra på kex, chips osv men nu känner jag inget sug alls utan vill bara ha riktig mat. Även sötsaker, bullar, glass, kakor, bakelser etc går bort, känner inget sug alls vilket jag brukar göra när jag ska ha mens.

    - Idag (27/7) har jag än så länge inte haft någon mensvärk alls, mår som vanligt utan symptom.

    Vad jag undrar är...

    Kan jag vara gravid?

    Kan ÄL komma igång så fort? Speciellt utan typiska ÄL-flytningar? (Som jag dock vet att alla ej behöver ha)

    Lät min rosa prick som en nidblödning?

    Stämmer allt tidsmässigt?

    OCH: när kan jag ta ett gravtest????

  • Svar på tråden HJÄLP!! P-pillerstopp, oskyddat sex, grav.tecken?
  • Äldre 27 Jul 17:11
    #1
    +1

    Om det var en nidblödning för så många dagar sedan så skulle ett test definitivt visa positivt nu.

  • Äldre 27 Jul 17:35
    #2

    Tusen tack för ditt svar! Tror du att det kan ha varit frågan om en nidis?

    Blir ju så svårt att räkna ut allt i förhållande till BIM etc när jag inte vet hur allt är nu pga ppillrena/efter dem.. har även hört att mensen och ÄL kan bli oregelbundna eller rubbas pga pillrena och att det se ett tag innan allt återställts. Blir så osäker på om jag ska testa nu eller vänta på ev mens som jag dock inte vet när den är menad att komma

  • Äldre 27 Jul 17:48
    #3
    Linneisen skrev 2018-07-27 17:11:30 följande:

    Om det var en nidblödning för så många dagar sedan så skulle ett test definitivt visa positivt nu.


    Tusen tack för ditt svar! Tror du att det kan ha varit frågan om en nidis?

    Blir ju så svårt att räkna ut allt i förhållande till BIM etc när jag inte vet hur allt är nu pga ppillrena/efter dem.. har även hört att mensen och ÄL kan bli oregelbundna eller rubbas pga pillrena och att det se ett tag innan allt återställts. Blir så osäker på om jag ska testa nu eller vänta på ev mens som jag dock inte vet när den är menad att komma :/
  • Anonym (M)
    Äldre 27 Jul 21:58
    #4

    Om jag förstår rätt så slutade du med p-pillerna 2/7 för att ha mens? Och sen dess inte tagit några nya piller? För om det är så och du har en standardkarta med 3 veckor p-piller och 1 vecka sockerpiller/inga piller, så blir du efter den sista veckan oskyddad och ägglossning kan komma väldigt nära inpå.

    Så om 2/7 var din första dag utan p-piller så finns det en risk för graviditet om du haft sex från 5/7 och framåt (eftersom spermier kan leva upp till 5 dagar i livmodern och ägglossning kan ske redan första oskyddade dagen 9/7). Jag har till och med läst att vissa blir fertilare än vanligt när första ägglossningen sker efter man ätit p-piller (sen vet jag inte om detta är en myt eller inte, men gravid kan man absolut bli så tätt inpå). 

    Eftersom det gått tillräckligt lång tid sedan du isåfall skulle blivit befruktad så borde som sagt ett graviditetstest visa rätt.

    Hur känner du inför en möjlig oplanerad graviditet?

  • Äldre 28 Jul 12:30
    #5
    Anonym (M) skrev 2018-07-27 21:58:57 följande:

    Om jag förstår rätt så slutade du med p-pillerna 2/7 för att ha mens? Och sen dess inte tagit några nya piller? För om det är så och du har en standardkarta med 3 veckor p-piller och 1 vecka sockerpiller/inga piller, så blir du efter den sista veckan oskyddad och ägglossning kan komma väldigt nära inpå.

    Så om 2/7 var din första dag utan p-piller så finns det en risk för graviditet om du haft sex från 5/7 och framåt (eftersom spermier kan leva upp till 5 dagar i livmodern och ägglossning kan ske redan första oskyddade dagen 9/7). Jag har till och med läst att vissa blir fertilare än vanligt när första ägglossningen sker efter man ätit p-piller (sen vet jag inte om detta är en myt eller inte, men gravid kan man absolut bli så tätt inpå). 

    Eftersom det gått tillräckligt lång tid sedan du isåfall skulle blivit befruktad så borde som sagt ett graviditetstest visa rätt.

    Hur känner du inför en möjlig oplanerad graviditet?


    TACK för ditt svar! Precis, slutade med de 2/7 och då hade jag redan haft mellanblödningar i ca en vecka om inte mer varpå jag efter p-pillerstoppet blödde t.o.m ca 6/7. Teknist sett borde ju ÄL vara 2 veckor efter mensens första dag så om man räknar att det var ungefär 2-3/7 så blir det den 16/7 dvs just den dagen då det högg till i magen och en liten blödning kom. Har hört att man kan blöda lite när ägget släpper men det har aldrig tidigare hänt för mig. Sedan så är 2 veckors principen förmodligen endast aktuell när man har en regelbunden cykel, har precis som du hört att ÄL kan komma igång när som helst efter att man slutat med p-piller. Om spermierna från innan 16/7 ej överlevde och jag hade ÄL 16/7 så är jag säker för ägget dör ju efter 24 h och jag hade varken sex då eller dagen efter men om de överlevde så kan det ju ha blivit nåt.

    Jag tänkte dock först att det kanske var en nidblödning och inte ÄL utan att ägget istället fäste och då måste ju ÄL ha varit 6-10 dagar innan 16/7 då det äe så lång tid det tar för ägget att fästa. Det skulle isf betyda att jag blivit bwdruktad mellan den 6/7 och den 10/7. Som sagt, blir ganska galen på att allt som annars gäller inte gäller nu, blir så svårt att räkna ut när man ej vet när ÄL skett eller OM den skett..

    Tänkte oxå att det kanske kunde vara ÄL häromdagen när jag hade molande värk och små hugg? Det är ju dock isf mer än 20 dagar sedan senaste mensen och låter lite väl sent då jag annars haft en normal cykel.

    Tror du att ÄL skett?

    Och borde jag inte känna av symptom och så vid det här laget eller kommer det senare? Har ex inte alls ömma bröst..

    Skulle jag kunna ta ett test nu? Och om det visar neg, måste jag ta ett till eller är det stensäkert då det vid ev graviditet borde visa pos vid det här laget?

    Just det: glömde svara på din fråga! Åt p-piller på 21 dagar varpå jag åt sockerpiller men det gjorde jag allrså ej nu och därför kom ej mensen, sedan kom mellanblödningarna i slutet av juni då jag ej släppt fram maj-mensen och juni-mensen. Åt klart andra kartan (slutet av juni) och hade mellanblödningar men började på en ny som jag dock bara åt lite av (åt 10 dagar på karta nr 3) och sedan slutade jag tvärt dvs 2/7 och därefter har jag inte tagit några piller alls. Ang ett barn skulle jag förmodligen bli chockad men ändå ställa mig positivt, vill nog ganska mycket undermedvetet..

    Ännu en gång: TACK TACK TACK för att du orkat svara och hjälper mig!?
  • Anonym (M)
    Äldre 28 Jul 19:18
    #6
    envitkanin skrev 2018-07-28 12:30:40 följande:
    TACK för ditt svar! Precis, slutade med de 2/7 och då hade jag redan haft mellanblödningar i ca en vecka om inte mer varpå jag efter p-pillerstoppet blödde t.o.m ca 6/7. Teknist sett borde ju ÄL vara 2 veckor efter mensens första dag så om man räknar att det var ungefär 2-3/7 så blir det den 16/7 dvs just den dagen då det högg till i magen och en liten blödning kom. Har hört att man kan blöda lite när ägget släpper men det har aldrig tidigare hänt för mig. Sedan så är 2 veckors principen förmodligen endast aktuell när man har en regelbunden cykel, har precis som du hört att ÄL kan komma igång när som helst efter att man slutat med p-piller. Om spermierna från innan 16/7 ej överlevde och jag hade ÄL 16/7 så är jag säker för ägget dör ju efter 24 h och jag hade varken sex då eller dagen efter men om de överlevde så kan det ju ha blivit nåt.

    Jag tänkte dock först att det kanske var en nidblödning och inte ÄL utan att ägget istället fäste och då måste ju ÄL ha varit 6-10 dagar innan 16/7 då det äe så lång tid det tar för ägget att fästa. Det skulle isf betyda att jag blivit bwdruktad mellan den 6/7 och den 10/7. Som sagt, blir ganska galen på att allt som annars gäller inte gäller nu, blir så svårt att räkna ut när man ej vet när ÄL skett eller OM den skett..

    Tänkte oxå att det kanske kunde vara ÄL häromdagen när jag hade molande värk och små hugg? Det är ju dock isf mer än 20 dagar sedan senaste mensen och låter lite väl sent då jag annars haft en normal cykel.

    Tror du att ÄL skett?

    Och borde jag inte känna av symptom och så vid det här laget eller kommer det senare? Har ex inte alls ömma bröst..

    Skulle jag kunna ta ett test nu? Och om det visar neg, måste jag ta ett till eller är det stensäkert då det vid ev graviditet borde visa pos vid det här laget?

    Just det: glömde svara på din fråga! Åt p-piller på 21 dagar varpå jag åt sockerpiller men det gjorde jag allrså ej nu och därför kom ej mensen, sedan kom mellanblödningarna i slutet av juni då jag ej släppt fram maj-mensen och juni-mensen. Åt klart andra kartan (slutet av juni) och hade mellanblödningar men började på en ny som jag dock bara åt lite av (åt 10 dagar på karta nr 3) och sedan slutade jag tvärt dvs 2/7 och därefter har jag inte tagit några piller alls. Ang ett barn skulle jag förmodligen bli chockad men ändå ställa mig positivt, vill nog ganska mycket undermedvetet..

    Ännu en gång: TACK TACK TACK för att du orkat svara och hjälper mig!?
    Jag vet inte riktigt om det går att räkna efter senaste mensen i ett sånt här fall. Men om smärtorna 16/7 var ägglossningsmärtor så borde ett graviditetstest visa rätt till 90% iaf. Om du testar dig på måndag så har det gått 14 dagar från din eventuella ägglossning, vilket är det tidsspannet som man rekommenderar att vänta efter ägglossning innan man tar ett test (Mellan ägglossning och mens är det i genomsnitt 14 dagar. Det är ju oftast när mensen utebliver som man tar ett test). Är det så att du fick ägglossning senare så kan det fortfarande bli negativt. När hade du samlag senast?

    Molandet kan ju vara mensvärk, växtvärk(om du är gravid) eller ägglossning. Jag upplever min mensvärk vara molande som ett bälte över nedre delen av magen, medan ägglossning känns mer intensivt och lokalt i högra äggstocken. Hur upplever du din värk?

    Det är svårt att veta om ÄL skett, för vissa tar det ju flera månader att få igång kroppen igen. Medan andra får ägglossning typ precis när man slutat med p-piller. 

    Tänker du grav.symtom? Det är jättevanligt att det första symtomet är utebliven mens. Många känner ingenting innan det eller kommande veckor. Vissa blir väldigt illamående. får ömma bröst, växtvärk i livmodern, extremt trötta osv. väldigt tidigt. När jag var gravid kände jag inte av graviditeten alls till vecka 13, det enda symtom jag hade var extrem trötthet. 

    Jag tycker du ska ta ett test så snart du kan, gärna på morgonen så det blir mer koncentrerat och ger större chans till rätt resultat. :)

    Det glädjer mig att du känner att det skulle vara positivt om det finns någon därinne! :) Det blir mycket mindre jobbigt då oavsett vad resultatet blir.

    Bara kul att kunna hjälpa till lite! Hoppas du delar med dig av hur det går sen :)
  • Äldre 29 Jul 03:52
    #7
    Anonym (M) skrev 2018-07-28 19:18:23 följande:

    Jag vet inte riktigt om det går att räkna efter senaste mensen i ett sånt här fall. Men om smärtorna 16/7 var ägglossningsmärtor så borde ett graviditetstest visa rätt till 90% iaf. Om du testar dig på måndag så har det gått 14 dagar från din eventuella ägglossning, vilket är det tidsspannet som man rekommenderar att vänta efter ägglossning innan man tar ett test (Mellan ägglossning och mens är det i genomsnitt 14 dagar. Det är ju oftast när mensen utebliver som man tar ett test). Är det så att du fick ägglossning senare så kan det fortfarande bli negativt. När hade du samlag senast?

    Molandet kan ju vara mensvärk, växtvärk(om du är gravid) eller ägglossning. Jag upplever min mensvärk vara molande som ett bälte över nedre delen av magen, medan ägglossning känns mer intensivt och lokalt i högra äggstocken. Hur upplever du din värk?

    Det är svårt att veta om ÄL skett, för vissa tar det ju flera månader att få igång kroppen igen. Medan andra får ägglossning typ precis när man slutat med p-piller. 

    Tänker du grav.symtom? Det är jättevanligt att det första symtomet är utebliven mens. Många känner ingenting innan det eller kommande veckor. Vissa blir väldigt illamående. får ömma bröst, växtvärk i livmodern, extremt trötta osv. väldigt tidigt. När jag var gravid kände jag inte av graviditeten alls till vecka 13, det enda symtom jag hade var extrem trötthet. 

    Jag tycker du ska ta ett test så snart du kan, gärna på morgonen så det blir mer koncentrerat och ger större chans till rätt resultat. :)

    Det glädjer mig att du känner att det skulle vara positivt om det finns någon därinne! :) Det blir mycket mindre jobbigt då oavsett vad resultatet blir.

    Bara kul att kunna hjälpa till lite! Hoppas du delar med dig av hur det går sen :)


    Håller helt med dig, tror att ÄL kan ske när som helst eller t.o.m inte alls ske utan behöva någon cykel för att komma igång.. Men blir så svårt att räkna ut allt i förhållande till ÄL och mensen när det ställs till i och med att jag ätit p-piller, man blir så himla otålig och vill helst veta direkt ju :(

    Precis, tänker också att det borde vara rimligt med ett test nu om ÄL skedde då. Speciellt ett test som clearblues tidiga borde ju kunna visa en ev graviditet men även andra vanliga då det ändå gått två veckor. Men hade som sagt velat veta om ägget fäste eller släppte då, om det fäste så måste ÄL ha skett tidigare och spermierna överlevt då jag ej hade sex dagen eller dagen efter det högg till, eller så släppte ägget då? Inte så jätteviktigt men ändå lite intressant! Brukar dock aldrig blöda när jag har ÄL vilket är varför jag får nidblödning-vibbar..

    Ang värken så har jag ingen aning om vad det är, jag brukar inte ha så ont innan mensen utan om det gör ont så gör det ont samma dag som mensen kommer, sammanhängande dvs. Nu har jag ju inte fått min mens än fastän det har gått flera dagar sedan jag hade värk som är mild mensvärk/som den värk man har innan mensen. Så antingen förbereder sig kroppen för mens vilket dock känns som att den inte brukar göra annars, på det här viset iaf, eller så är det något som växer. Men hur kändes det för dig, hade du ont-ont när växtvärken tog fart eller var det en mer dov och vag smärta? Förstås individuellt men ändå intressant att luska i hehe

    Nu häromdagen när jag hade denna värken så kändes äggstockarna lite ömma och som att det kunde göra ont i de och milt hugga samtidigt som det kändes i magen och underlivet allmänt så har lite svårt att stoppa smärtan i ett fack då det var lite av båda, lägger dock stor vikt vid hugget den 16/7 då det kom så himla plötsligt och när jag ändå satt ner dvs ingen ansträngning eller likande iblandat, utifrån vad jag har läst låter det som att ägget fäste då(?)

    Vad skönt att få reflektera såhär med någon! Har innan kunnat gå och bli skengravid fastän jag ätit mina p-piller korrekt så som fu säkert förstår så är mina känningar och instinkter utan tvekan mer ?påslagna? nu än de var då i och med att jag nu ändå kan ha blivit gravid på riktigt. Tänker hur som helst att jag tar ett test antingen imorn eller på måndag och så får vi se, har dock en stark känsla av att det kommer visa neg och att kroppen kanske har andra anledningar bakom alla dessa symptom som ett resultat av att jag slutade mdd p-piller men man vet ju aldrig! Det enda jag tänker är att om ÄL istället skedde här om dagen när jag hade ?mensvärk? så kommer det ju visa negativt för då har ägget knappt hunnit fästa men det känns ändå lite konstigt om ÄL skulle ske efter mer än 20 månader för då borde ju mensen inte komma förrän efter 1 1/2 månad vilket låter lite väl långt..

    Och tack snälla för den hjälpsamma tonen i ditt inlägg, det värmer!
  • Äldre 30 Jul 14:32
    #8
    Anonym (M) skrev 2018-07-28 19:18:23 följande:

    Jag vet inte riktigt om det går att räkna efter senaste mensen i ett sånt här fall. Men om smärtorna 16/7 var ägglossningsmärtor så borde ett graviditetstest visa rätt till 90% iaf. Om du testar dig på måndag så har det gått 14 dagar från din eventuella ägglossning, vilket är det tidsspannet som man rekommenderar att vänta efter ägglossning innan man tar ett test (Mellan ägglossning och mens är det i genomsnitt 14 dagar. Det är ju oftast när mensen utebliver som man tar ett test). Är det så att du fick ägglossning senare så kan det fortfarande bli negativt. När hade du samlag senast?

    Molandet kan ju vara mensvärk, växtvärk(om du är gravid) eller ägglossning. Jag upplever min mensvärk vara molande som ett bälte över nedre delen av magen, medan ägglossning känns mer intensivt och lokalt i högra äggstocken. Hur upplever du din värk?

    Det är svårt att veta om ÄL skett, för vissa tar det ju flera månader att få igång kroppen igen. Medan andra får ägglossning typ precis när man slutat med p-piller. 

    Tänker du grav.symtom? Det är jättevanligt att det första symtomet är utebliven mens. Många känner ingenting innan det eller kommande veckor. Vissa blir väldigt illamående. får ömma bröst, växtvärk i livmodern, extremt trötta osv. väldigt tidigt. När jag var gravid kände jag inte av graviditeten alls till vecka 13, det enda symtom jag hade var extrem trötthet. 

    Jag tycker du ska ta ett test så snart du kan, gärna på morgonen så det blir mer koncentrerat och ger större chans till rätt resultat. :)

    Det glädjer mig att du känner att det skulle vara positivt om det finns någon därinne! :) Det blir mycket mindre jobbigt då oavsett vad resultatet blir.

    Bara kul att kunna hjälpa till lite! Hoppas du delar med dig av hur det går sen :)


    Testade nu på em med clearblue och det blev ej ett plus utan ett avigt sreco, ska jag testa igen om nån dag?
  • Äldre 30 Jul 17:24
    #9
    envitkanin skrev 2018-07-30 14:32:47 följande:

    Testade nu på em med clearblue och det blev ej ett plus utan ett avigt sreco, ska jag testa igen om nån dag?


    Oj, blev tokigt med autocorrecten, skulle stå utan ett svagt streck*
Svar på tråden HJÄLP!! P-pillerstopp, oskyddat sex, grav.tecken?