Inlägg från: Anonym (Misslyckad?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Misslyckad?)

    Hur i hela friden har folk råd?

    Jag och min sambo är 30+, båda utbildade och precis kommit ut på arbetsmarknaden i fasta anställningar. 


    Vi har nu börjat smått titta på hus. Det som vi slås av är hur mycket yngre människor det är där typ 90-talister och också flera med barn.


    Vad som inte alls går ihop är hur har folk råd? Alltså vi är 30+ och fått kämpa ihop pengar till handpenning, vi får knappt lån på 3.5 miljon. Men folk som är mellan 5-10 år yngre än oss har tydligen samma utgångspunkt som oss? Vad är det dessa människor jobbar med som gör att de har både handpenning och möjlighet att få lån hos banken? de kräver ju inte direkt låga löner...

  • Svar på tråden Hur i hela friden har folk råd?
  • Anonym (Misslyckad?)

    Men det är ju detta jag inte förstår vadå tidigare försäljning? Då måste man ju ha haft handpenning till det köpet, bostadsrätter är ju inte direkt billiga heller...Så var kommer de pengarna ifrån? 


    Och föräldrar har väl egna lån? Eller har dessa äldre så lätt för att ta dubelllån numer? Jag fr verkligen inte ihop det..

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (B) skrev 2018-07-28 08:34:18 följande:

    Det är ju ganska sent att precis ha kommit ut på arbetsmarknaden när man är trettio som du beskriver? Många pluggar ju klart när de är i alla fall runt 25 och ofta innan det. Mina vänner som pluggat klart som är 25 sparar runt 10k i månaden för en handpenning så när de är i er ålder kommer de ha runt 5-7 år bakom sig på arbetsmarknaden och ha sparat lika länge om de inte redan köpt en lägenhet/hus.


    Jag har jobbat i kanske ca 5 år men det har tagit dessa åren att få en fast tjänst. Iaf i min bransch så står dom inte direkt med öppna armar till ny utexade med fasta tjänster som banken kräver. Utan man har ju fått harva sig fram med vik osv. Och så länge man haft vik så har ju banken sagt tvärnej..
  • Anonym (Misslyckad?)
    fjanten skrev 2018-07-28 08:43:52 följande:

    Utbildat sig i tid och fått tillsvidare. Fått välbetalda industrijobb eftet gymnasiet. Hunnit göra bostadskarriär och vinsten på tidigare bostäder blir handpenning till nya. Typ så?

    Började läsa på högskolan direkt efter gymnasiet, 18 år, och arbetade samtidigt. Köpte en liten BR 3:a i samma veva (då behövdes 10 % handpenning + tillsvidare vilket jag hade). Träffade min blivande man snart därpå. När jag hade kandidatuppsatsen kvar föddes vårt första barn (jag 21 han 22 och färdigutbildad, med tillsvidare anställning). Jag fortsatte plugga och var FL samtidigt. Sparade därmed en hel drös föräldradagar. Tog ut dubbel kandidat och började sedan läsa magister. När sonen var 1 år, och jag hade en termin kvar på min magister, föddes vår dotter. Min man var föräldraledig och jag skrev färdigt magistern. Medan sonen var spädbarn sålde vi den lilla BR 3an med vinst, och köpte en större BR 4a. Sedan började jag jobba, gjorde det i ett år. Mannen började sedan jobba och jag var FL igen. Nu är barnen 1,5 och 2,5 år. Mannen arbetar 100 %, jag 40 % t.o.m. mitten av augusti. Sedan ska vi arbeta 100 % båda två. Vi har båda välbetalda tillsvidareanställningar, ett bra sparkapital, och låg belåningsgrad på bostaden. Vi har börjat kolla på hus, och är 23 och 24 år. Tittar på hus i 3,5-4,5-miljonersklassen.

    Lite så kan det gå till. Födda -93 och -94. Flera av våra vänner i samma åldrar är i liknande situationer.


    Men det är ju lite den här situationen jag inte förstår. När jag var 18 hade man 0 kr, inga 100-200 tusen i handpenning för en BRF 3:a. Dom pengarna kan ju inte bara ha sagt poff och bara funnits där..


    När jag var 18 pluggade jag också direkt efter gymnasiet bodde i en studenthyres med saftig hyra på 7500 för en etta så jobba det gjorde man men föratt ha råd med mat så det fanns ju inte på kartan att lägga undan några pengar..Och tillsvidare kunde man ju bara drömma om eftersom man pluggade samtidigt, man fick vara timmis...Och när jag läste p´å min grundutbildning så fanns det ingen som ägde sitt boende alla sattvi och harvade i våra dyra student ettor..


    Jag valde att plugga vidare och har därmed förlängt min studietid till skillnad från mina klasskamrater från grundutbildningen som ju lyckats spara ihop till sin första lägenhet nu. 


    Men det är ju dessa yngre som jag är så förvånad över hur det går ihop..

  • Anonym (Misslyckad?)
    MsFry skrev 2018-07-28 09:07:04 följande:
    Antingen köpte de en BR innan de nya lånekraven infördes med krav på handpenning eller så har de sparat eller fått ett arv eller så har de fått hjälp av sina föräldrar.

    Att komma ut på arbets- och bostadsmarknaden när man ör 30+ är väldigt sent och så vansinnigt många i tidiga tjugoårsåldern (som man brukar vara när man kliver in på arbetsmarknaden) som köper hus i de dyrare regionerna känner du nog inte? Att folk som är 25+ gör det efter att ha jobbat i 7-10 år (och då lyckats spara ihop pengar) är väl inte spektakulärt?

    Jag är som sagt förvånad att yngre även typ 25 åringar kan köpa. För min sambo har jobbat i 12 år som uska, men han skulle inte kunna få något lån på den anställningen för där han jobbade tjänade han 25 200 och banken kräver över 27 för oss båda..och som uska kom han aldrig upp i den lönen. Och jag har också jobbat i ca 5 år men på vikariat så även om jag landat en lön på runt 27500 så har banken inte godkänt vikariat.


    Så det är ju inte bara att spara för vi har exempelvis ca 1.3 miljoner i handpenning föratt sambon har ärvt en sommarstuga som vi kan sälja. Och jag har under min studietid lyckats skrapa ihop 100 tusen som jag kunde köpa en billig lägenhet för som idag är värderad till ca 350. 


    Men trots att vi har haft handpenningen sen vi var ca 25 så har vi ju ändå inte kunnat tillfredsställa bankens krav på lön..


    Och många som är runt 25 har väl inte så fantastiska löner på 30 tusen +?

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 09:34:24 följande:
    Påminner om vår historia. Vi var klara med våra mag. Vid 24-25 år och jobbade sedan heltid. Fick handpenning av mina föräldrar och köpte vi vår första bostad inte så dyr dock liten lägenhet. Fick barn vid 26 och bytte upp oss när barn nr 2 kom vid 30 års ålder. Vid 40 köpte vi en nybyggd lyxig villa för 8 miljoner.

    Ts ni får väl börja med en liten lägenhet som vi andra gjort.
    Alltså storlek spelar ju inte så stor roll. Där vi bor kostar ettor 2.5 miljon så storleken har ju verkligen ingen betydelse..Eftersom iaf vi fått nobben av banken till allt om inte lönerna legat över 27 tusen.
  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-28 09:35:57 följande:
    Kan ni inte börja jobba natt?
    Eh nej eftersom branscherna vi jobbar i inte har nattarbete...
  • Anonym (Misslyckad?)

    Antar då att ni som sommarjobbat bott gratis under somrarna eller?


    Har ju också sommarjobbat jämnt sen jag var 17 och flyttade hemifrån, men det har ju inte varit super välbetalda jobb direkt man har väl fått ut ca 35 tusen på hela sommaren efter skatt, men det är ju inga pengar man har kunnat lägga undan eftersom det kostar ju att bo och äta på sommaren också...

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (G) skrev 2018-07-28 15:15:55 följande:

    Nu vet jag ju inte alls något om er bakgrund, ert sparande, hur långa studier osv. Men jag kan enkelt säga att när jag studerade så prioriterade jag inte att bo i storstaden, jag hade en myyycket billigare hyra än det du beskriver, där jag även hade råd till min lilla skruttbil. Jag studerade i 4,5 år, lite olika saker med lån för bara 3 utav dessa åren. Har jobbat sedan jag var tonåring, så när jag började plugga DIREKT efter gymnasiet så var jag inte ovan med att jobba. Satt i kassan på ICA typ och tjänade ganska bra (trodde jag då). 


    Kom ut i riktiga arbetet när jag var 22 år med en mycket sämre lön än jag har idag. MEN fortfarande världens bästa lön för en som varit "fattig student". Hyran på ca 7000 kr kom först när vi var två som delade lägenhet. 


     


    Jag tror mycket handlar om prioriteringar. Vi levde inte på lyxräkor, åkte utomlands, pluggade mer än vi "behövde" för en bra lön eller köpte dyra bilar osv.


     


    Nu vet jag ju som sagt inget om dig/er. Men ni borde ju egentligen kunnat spara ihop pengar, om det är som du säger - att ni har jobbat men inte fått tillsvidare förrän nu? Jag sparade mycket mer när jag hade vikariat än vad jag gör nu, just av den anledningen att jag inte visste något om framtiden och ville "säkra upp" den lite. Synd att du inte förstår hur människor under 30 år faktiskt kan ha råd (även utan att ha bott hemma, eller fått hjälp).


    Lycka till med allt, jag hoppas du/ni hittar det perfekta hemmet för er! :) 


    Vi har inte kunnat "unna oss" något på typ 12 år, inte åkt på utlandsemester, gått på restaurang max 2 gg per år, har inte haft bil etc. 


    Jag började plugga direkt efter gymnasiet flyttade då in i en etta för 7500 för det var det enda jag fick tag i i bostadsväg. Tog CSN lån första två åren, jobbade häcken av mig på kvällarna som läxhjälpare åt företag och inom sjukhusvården på somrarna. På somrarna fick man ju inget CSN så de fjuttiga 35 tusen efter skatt gick ju åt till att leva...Så under denna tiden fanns det ju inte direkt något att spara på..


    Träffade sedan min sambo som jobbade som uska, fick i början ut 12 tusen efter skatt, som sista året (2015 var uppe i 18 efter skatt) jag jobbade extra och fick ut ca 3 tusen per månad på extra jobbet så vi fick ut runt 15 efter skatt, jag tog inget CSN lån, så de 15 gick åt till hyra mat etc, vi kunde spara någon 500 hundring i månaden. Lite mer på sommaren från min sommarlön.


    Jag pluggade läkare och doktorerade sedan efter min utbildning. Vi hade då lyckats spara ihop 100 tusen som vi köpte lägenhet för utanför staden i mindre ort en tvåa. Men då var det sambons tur att plugga så min lön som gav mig 20 tusen efter skatt som doktorand gick åt till hyra och mat så att sambon slapp CSN, jobbade lite extra på akuten också när det gick. Så sparandet där var det ju heller inte direkt många slantar varje månad ca 1500...vilket i slutändan gav 30 tusen när vi båda var färdiga. 


    Nu är vi båda färdigutbildade och är 30+ och har börjat kolla på hus, men vi hade ju inte haft någon som helst möjlighet till att köpa något öht innan 30..än mindre spara ihop en handpenning, nu har vi ju tur att sambon ärvt en fastighet som ger oss handpenningen, men annars hade vi nog fått vänta till vi var närmare 40 innan vi kunnat köpa..

  • Anonym (Misslyckad?)

    Alltså ja jag blir även smått chokad när jag läser vad ni pratar om för inkomster för mig känns det som rena rama fantasi summorna...


    Jag är läkare och disputerad jag får in 35 efter skatt, och sambon är legitimerad psykolog och får in ca 21 efter skatt så vi får in ca 55 tusen i månaden nu, det är långt ifrån de 70 som må¨nga här verkar prata om..


    Vad jobbar ni som tjänar så enorma summor med egentligen?!?

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Ekonomen...) skrev 2018-07-29 00:48:27 följande:
    Finns de som flyttade in i bostadsrätt när de flyttade hemifrån. Och haft välbetalt hantverksyrke och arbetar mycket övertid, i den åldern orkar många köra 70-80 h / vecka.

    Finns också säljarjobb med väldigt bra betalt såvida du är en duktig säljare.

    Sedan säljer du bostadsrätten med hög vinst samtidigt som du sparat 100 000-tals kronor som du tjänat på arbete och lägger in detta i ett hus.

    Sedan finns de såklart de som har föräldrar som betalar.

    En bekant fick huset betalt av sina föräldrar när han och tjejen flyttade tillsammans och de var då i dryga 25-årsålderna.

    Så finns många olika varianter.

    Ni har studerat och tagit studielån och tjänar pengar först nu. På sikt kommer ni såklart  tjäna mer än de som levt som jag ovan beskrivit.
    Vi har i princip inget studielån skrevsom svar i en tråd att jag bara tagit lån i 2 år sedan har sambon betalat för mig och jag för honom. 
  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-29 10:27:11 följande:
    Försöker läsa lite vad du skriver och får inte ihop det.
    1 ni beviljas lån på 3,5 miljoner
    2 ni har ca 1,3 miljoner i insats
    3 ni har inkomster på 55000kr netto
    Stämmer detta?

    Ni borde hu ha lätt att hitta ett bra hus. Möjligen har många som är yngre än ni samma villkor eller bättre min inte kan ni ha problem att hitta ett hus? Ni borde ju bara vara jätteglada över hur bra sits ni har!

    Nej vi har det inte hur lätt som helst iaf inte där vi bor. Radhus på 125 kvm börjar på 3 miljoner och vår budget är ju då ca 4 miljoner eftersom man vill ha några hundratusen över till renovering eftersom ett färdig renoverat hus kan vi ju bara glömma då dessa börjar på 5.5 mille..


    Villor hos oss som är renoveringsobjekt börjar på 3.5 miljoner men de slutar ALDRIG på det priset går jämnt långt över 4 upp till 5. 


    Och trots de inkomsterna beviljar banken inte ett högre lån än 3.5. 


    Och ja därav min oförståelse för hur så mycket yngre människor kan ha råd med dessa enligt mig fantasi summor för hus, eftersom vi högutbildade med våra inkomster knappt kan köpa...

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Rut) skrev 2018-07-29 12:39:36 följande:
    Jag förstår att banken inte vill ge er mer. Vi har lån på ca 3,5 miljoner och inkomster på 90 000 BRUTTO ihop. 5 miljoner att stoppa in. Banken var ändå skeptisk. Men ett radhus verkar ni ju kunna köpa för under 4 miljoner. Radhus brukar inte gå upp en miljon. Vi bodde 10 år i radhus när vi var i er ålder. Inget fel med det. Då hade vi ungefär era inkomster också. Mycket trevligt om man har barn. När våra blev större först då flytta vi till hus. Ni måste sänka era ambitioner. Högavlönade akademiker har inte samma möjlighet att bo lyxigt på samma sätt idag som tidigare.

    Vi har budat på 3 stycken radhus men blivit utbudade över vår budget. Och när man sedan kollat upp vem som köpt så är det ofta folk som är yngre än oss. Så även radhus är inte direkt lätt att köpa..


    De radhus vi har budat på har börjat på 3.7, 3.9 och 3.5 miljoner och sedan gått upp mellan 500 tusen till 900 tusen...så slutpriserna har hamnat mellan 4 miljoner och 4.7 miljoner, och då har det billigaste varit renoveringsobjekt så med ett inköpspris på 4 så ansåg vi, att vi inte skulle få några pengar över till nödvändiga renoveringar..


    Och vi har sett 2 radhus vara ute för 3.1 och 3.2 men dessa har blivit borttagna innan visning och vi har helt enkelt inte hunnit lägga bud då.

  • Anonym (Misslyckad?)
    Anonym (Pappa) skrev 2018-07-29 13:52:26 följande:
    Men är det verkligen så viktigt med hus?

    Ja, bott i lägenhet i ca 15 år nu, så less på att aldrig ha plats ute, alltid behöva rätta sig efter grannar åt sidorna, över, under, fönster you name it..


    Bara allmänt less på att inte känna att mitt hem faktiskt är mitt hem utan också flera andra personers som man måste ta hänsyn till jämnt. 


    Exempelvis så börjar jag tidigt på mornarna och kan då inte ens ta en morgondusch i mitt eget hem föratt reglerna är att man inte ska väsnas exempelvis spola vatten innan klockan 6. Och då jag åker klockan kvart i sex hemifrån föratt börja jobba halv sju så är ju det uteslutet..


    Vill helt enkelt ha lite frihet och känna att hemma kan jag slappna av och göra det jag vill och det som passar mig..Och efter så många år i lägenhet så är det så lägenhetsliv ser ut att man får anpassa sig.

Svar på tråden Hur i hela friden har folk råd?