• Hjälpmig15

    Är jag gravid?!?????

    Hej! Jag är en 15 årig tjej och jag hade sex den 29 juni och det är 28 juli idag. Jag har fått mens en gång innan men de va Lika mycket som jag brukar ha. Jag har börjat få ont i magen, blev yr och jag får ont efter jag har ätit. Ibland måste jag knäppa upp mina byxor för att min mage känns så konstig. När vi hade sex så hade kondomen ungefär 2cm åkt av. Jag är väldigt orolig. Jag vill inte vara gravid och vad ska jag säga till mina föräldrar?

  • Svar på tråden Är jag gravid?!?????
  • Anonym (.)
    Hjälpmig15 skrev 2018-07-28 17:36:55 följande:

    Hej! Jag är en 15 årig tjej och jag hade sex den 29 juni och det är 28 juli idag. Jag har fått mens en gång innan men de va Lika mycket som jag brukar ha. Jag har börjat få ont i magen, blev yr och jag får ont efter jag har ätit. Ibland måste jag knäppa upp mina byxor för att min mage känns så konstig. När vi hade sex så hade kondomen ungefär 2cm åkt av. Jag är väldigt orolig. Jag vill inte vara gravid och vad ska jag säga till mina föräldrar?


    Gå till ungdomsmottagningen och gör ett test. Dom kan hjälpa dig och ge dig ett abortpiller utan att dina föräldrar behöver veta det
  • Anonym (Hanna)

    Fast nej, man kan inte göra abort på ungdomsmottagningen. Det krävs inläggning på sjukhus (dock bara över dagen om allt går som det ska)

    Däremot kan du TS vända dig till ungdomsmottagningen för graviditetstest, och de skickar dig vidare sen, om du skulle vara gravid. De har tystnadsplikt och får inte berätta för dina föräldrar.

  • Anonym (....)
    Anonym (Hanna) skrev 2018-07-28 23:18:44 följande:

    Fast nej, man kan inte göra abort på ungdomsmottagningen. Det krävs inläggning på sjukhus (dock bara över dagen om allt går som det ska)

    Däremot kan du TS vända dig till ungdomsmottagningen för graviditetstest, och de skickar dig vidare sen, om du skulle vara gravid. De har tystnadsplikt och får inte berätta för dina föräldrar.


    Man kan visst få abortpiller på ungdomsmottagningen. Man behöver inte bli inlagd för en sån tidig abort, så tidigt får man bara ett abortpiller och embryot kommer ut som ett vanligt missfall och det går alldeles utmärkt att göra den hemma. Det är ingen skrapning vi talar om.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (....) skrev 2018-07-28 23:27:02 följande:

    Man kan visst få abortpiller på ungdomsmottagningen. Man behöver inte bli inlagd för en sån tidig abort, så tidigt får man bara ett abortpiller och embryot kommer ut som ett vanligt missfall och det går alldeles utmärkt att göra den hemma. Det är ingen skrapning vi talar om.


    Man får bara göra abort hemma om man har en vuxen närvarande.

    TS vill ju inte berätta för sina föräldrar.

    Aldrig att sjukhuset skulle tillåta en 15-åring genomföra en abort ensam hemma!
  • Anonym (Hanna)

    Och nej, man kan INTE göra abort på en ungdomsmottagning!

  • Anonym (?)
    Anonym (....) skrev 2018-07-28 23:27:02 följande:

    Man kan visst få abortpiller på ungdomsmottagningen. Man behöver inte bli inlagd för en sån tidig abort, så tidigt får man bara ett abortpiller och embryot kommer ut som ett vanligt missfall och det går alldeles utmärkt att göra den hemma. Det är ingen skrapning vi talar om.


    Krävs väl först ett piller som dödar och sedan ett som stöter ut. Och dessförinnan ett ultraljud för att fastställa vecka mm.

    Ungdomsmottagningar kan hjälpa med test (kostar ibland), vägledning och samtalskontakt men inte mer än så.

    Däremot säger inte vården någonting till föräldrarna om allt sker utan komplikationer om patienten önskar så. Vårdnadshavare har inte ens tillgång till journalen på 1177 från den dagen barnet fyller 13. Däremot rekommenderar jag att ta det samtalet med vårdnadshavare hur jobbigt det än känns.
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2018-07-29 00:40:18 följande:

    Krävs väl först ett piller som dödar och sedan ett som stöter ut. Och dessförinnan ett ultraljud för att fastställa vecka mm.

    Ungdomsmottagningar kan hjälpa med test (kostar ibland), vägledning och samtalskontakt men inte mer än så.

    Däremot säger inte vården någonting till föräldrarna om allt sker utan komplikationer om patienten önskar så. Vårdnadshavare har inte ens tillgång till journalen på 1177 från den dagen barnet fyller 13. Däremot rekommenderar jag att ta det samtalet med vårdnadshavare hur jobbigt det än känns.


    Räcker oftast med ett piller så tidigt eftersom pillret gör att livmoderhalsen öppnar sig och då stöts dom allra flesta embryon ut.
  • Anonym (?)
    Anonym (....) skrev 2018-07-29 15:11:04 följande:

    Räcker oftast med ett piller så tidigt eftersom pillret gör att livmoderhalsen öppnar sig och då stöts dom allra flesta embryon ut.


    Blev lite nyfiken nu eftersom du låter kunnig, hoppas du vet. :) från vilken vecka ungefär krävs ett piller och mellan vilka krävs 2? Är de lika i alla landsting eller har vissa som standard att alltid ge 2?
  • Anonym (....)
    Anonym (?) skrev 2018-07-29 15:32:25 följande:

    Blev lite nyfiken nu eftersom du låter kunnig, hoppas du vet. :) från vilken vecka ungefär krävs ett piller och mellan vilka krävs 2? Är de lika i alla landsting eller har vissa som standard att alltid ge 2?


    I vecka 5-10 ett piller. Vecka 10-12 två piller+skrapning om det behövs. Vecka 12-22 två piller och man får föda fram fostret
  • Anonym (....)

    Vecka 13-22 menar jag. Tror alla landsting har ungefär samma standard men efter vecka 12-13 görs inga skrapningar om det inte är så att man har rester kvar men det är ovanligt

  • Anonym (Bm)
    Anonym (....) skrev 2018-07-29 15:39:29 följande:

    I vecka 5-10 ett piller. Vecka 10-12 två piller+skrapning om det behövs. Vecka 12-22 två piller och man får föda fram fostret


    Anonym (....) skrev 2018-07-29 15:44:39 följande:

    Vecka 13-22 menar jag. Tror alla landsting har ungefär samma standard men efter vecka 12-13 görs inga skrapningar om det inte är så att man har rester kvar men det är ovanligt


    Jobbar som barnmorska. Nej ingen ungdomsmottagning utför abort. Du kan få dagen efter piller där men det fungerar inte efter en månad.

    Om man är gravid och önskar utföra abort får man gå till gyn mottagning för att utföra ett ultraljud för att datera fostret. Man ger inget piller till någon som är i v5 då det oftast är svårt att se att det över huvudtaget finns ett foster då. Kuratorskontakt är att föredra för så unga tjejer men är inget måste.

    Om man är längre gången (runt v8) ger man det första pillret mifegyne, det minskar graviditets hormonerna. Två dagar senare får man endera komma tillbaka eller om man har en vuxen hemma ta ytterligare piller för att stöta ut fostret. Dessa piller heter cytotec.

    Ts gå till ungdomsmottagningen i din stad och be dom utföra ett graviditetstest. Det är gratis och dom kommer inte dömma dig. Boka sedan tid för preventivmedelsrådgivning då det är viktigt för dig att få ett bra skydd. Glöm inte att fortsättningsvis även använda kondom då det är enda preventionen mot könssjukdomar.
Svar på tråden Är jag gravid?!?????