• Em155

    Matvanor - berätta!

    Jag undrar hur era matvanor för barn ser ut? Och vill gärna få feedback/tips på vad jag gör rätt/fel med min 6-månaders pojke.

    08-09 (ish) tre tsk gröt (vill ej mer) plus välling

    11-12 (ish) fruktpure (tre tsk ungefär) + ersättning

    14.00 välling

    16.00 ersättning

    18.00 lite barnmat (1/3 burk) + ibland ersättning

    19.30 ersättning eller välling

    På natten äts det ungefär 300 ml ersättning.

    Han går upp i vikt mer än bra. Men han vill ju ej ha mat. Helst enbart flaska. Hjälp?

  • Svar på tråden Matvanor - berätta!
  • Em155
    Mittiprick skrev 2018-08-02 12:17:03 följande:

    Du tänker på att man endast bör ge 2, max 3 mål med gröt/välling per dag va?


    Oj, det visste jag inte! Men ersättning är okey?
  • Em155
    legomum skrev 2018-08-02 12:24:27 följande:

    Det är långt ifrån alla barn som kastar sig över mat när man börjar servera. En del barn börjar inte ätanordentligt förrän de är 18 månader. Det är olika och du har just börjat ge.

    Kanske att pureer inte är något för din lilla och kanske att du ska titta på om blw är något för er istället.

    Men hur du än gör så ge inte upp. Låt din lilla sitta med vid bordet när ni äter så även om liten inte äter så ser han 'hur det går till'

    Låt han smaka på er mat pillra på lite grönsaker pasta osv.


    Det ska jag absolut testa, låta honom sitta med mig vid bordet. Mat är knepigt, man vill bara väl :)
  • Em155
    legomum skrev 2018-08-02 12:27:20 följande:

    Eftersom ditt barn har ersättning så skulle jag ta bort vällingen. Det behöver du inte börja med när han dricker ersättning, viktigare med näringen. Hellre gröt på kvällen om du inte vill ersättningen då.

    [/

    [quote=78932053][quote-nick]legomum skrev 2018-08-02 12:27:20 följande:[/quote-nick]

    Eftersom ditt barn har ersättning så skulle jag ta bort vällingen. Det behöver du inte börja med när han dricker ersättning, viktigare med näringen. Hellre gröt på kvällen om du inte vill ersättningen då.


    OKey! Jag trodde lite att välling var bra att kombinera med ersättningSka ull bvc nästa vecka. En djungel med maten ! tack :)
Svar på tråden Matvanor - berätta!