• Mamaamu

    Ett syskon eller inte ? Någon som är eller varit i samma situation ?

    Är 34 år och har 4 fina barn med min x man i åldrar 5-12. Var helt klar med barn och nöjd .

    Tills nu. När jag och min nuvarande sambo ( som inte har barn) har börjat prata om en bebis tillsammans.

    Saken är den att jag inte vet om jag vågar. Tre av barnen är inte jätte sugna. Jag är rädd att något ska bli fel och äventyra familjen . Ha barnen varannan vecka men den nya lilla på heltid . Avundsjuka ?

    Hur det är att ha barn med två olika pappor?

    Tanken på att skaffa en bebis med min nya gör så jag känner skuld emot barnen och deras pappa.

    Är mina tankar duma? Ska barnens åsikter få spela roll? Någon med erfarenhet ???

  • Svar på tråden Ett syskon eller inte ? Någon som är eller varit i samma situation ?
  • Anonym (Ester)
    Mamaamu skrev 2018-08-03 11:21:35 följande:

    Är 34 år och har 4 fina barn med min x man i åldrar 5-12. Var helt klar med barn och nöjd .

    Tills nu. När jag och min nuvarande sambo ( som inte har barn) har börjat prata om en bebis tillsammans.

    Saken är den att jag inte vet om jag vågar. Tre av barnen är inte jätte sugna. Jag är rädd att något ska bli fel och äventyra familjen . Ha barnen varannan vecka men den nya lilla på heltid . Avundsjuka ?

    Hur det är att ha barn med två olika pappor?

    Tanken på att skaffa en bebis med min nya gör så jag känner skuld emot barnen och deras pappa.

    Är mina tankar duma? Ska barnens åsikter få spela roll? Någon med erfarenhet ???


    Jag tycker inte att barnen ska ha något att säga till om i den här frågan.

    Huruvida du och din nya partner ska skaffa barn ihop är 100% ert ansvar och beslut. Däremot ska du ju självklart ta hänsyn till att du redan HAR fyra barn! I olika åldrar och med olika behov. Och engagemanget som krävs minskar ju inte med att de blir äldre, snarare tvärtom.

    Jag själv skulle få spunk på logistiken och förmodligen avstå. Men det hade nog berott på hur mycket den nya partnern verkligen ville, hur viktigt det var för honom.
  • Anonym (Nej)

    Jag hade faktiskt inte skaffat fler barn i ditt läge, och då är jag ändå en som vill ha många barn (så många som möjligt). Du har ändå redan fyra barn och de har alla samma pappa, jag hade inte velat mixtra med det, särskilt inte när nästan inget av barnen vill ha fler syskon heller. Jag vill inte ha barn med flera olika män, men det är ju jag det. Tänk dock på att det antagligen kommer ta slut med din nuvarande också och då kommer du vara ensamstående med 5 barn och två pappor och ska få ihop det hela praktiskt, ekonomiskt och känslomässigt. Och sen när du träffar en ny partner efter den du har nu, ska du skaffa fler barn med honom då också? Det brukar vara så och jag förstår inte riktigt varför man måste skaffa barn med alla man hamnar i en relation med... Lite tomten är far till alla barnen känsla över det där.

  • Mamaamu

    Tack för svar.

    Någon som varit i samma situation och skaffade ett barn med sin nya?

  • Mille74

    Jag har tre barn med två män och min äldsta på 22 år blev väldigt arg när hon fick veta att vi skulle ha en liten å hon sa att hon Aldrig skulle acceptera det nya barnet men ju längre tiden gick å hon fick vänja sig vid tanken så nörjade hon accepterar att jag va gravid å när barnet föddes å vi kom hem med lillasyster så a det hon som slet åt sig babyn å satt med henne varje ledig stund å nu bara älskar hon lillasystern som nu hunnit bli 1 år

    Alla dom andra syskonen gillade löget direkt mest min 16 åring som började gråta när hon fick veta att hon skulle bli storasyster till en flicka.

  • Anonym (S)
    Mille74 skrev 2018-09-22 22:49:29 följande:

    Jag har tre barn med två män och min äldsta på 22 år blev väldigt arg när hon fick veta att vi skulle ha en liten å hon sa att hon Aldrig skulle acceptera det nya barnet men ju längre tiden gick å hon fick vänja sig vid tanken så nörjade hon accepterar att jag va gravid å när barnet föddes å vi kom hem med lillasyster så a det hon som slet åt sig babyn å satt med henne varje ledig stund å nu bara älskar hon lillasystern som nu hunnit bli 1 år

    Alla dom andra syskonen gillade löget direkt mest min 16 åring som började gråta när hon fick veta att hon skulle bli storasyster till en flicka.


    Vaddå "alla de andra syskonen"?
Svar på tråden Ett syskon eller inte ? Någon som är eller varit i samma situation ?