• Anonym (Orolig)

    Underlivet efter förlossning?

    Är gravid med första barnet och har mer och mer börjat tänka på förlossningen och tiden därefter. Är främst orolig för att spricka och för att sexlivet inte blir detsamma efter förlossningen.

    Blir underlivet betydligt större efter en förlossning så man knappt känner något vid samlag? Om inte, hur har förändringen blivit för er? Fungerar knipövningar?

    Berätta gärna om era erfarenheter:)

  • Svar på tråden Underlivet efter förlossning?
  • Anonym (M)

    Fyra förlossningar. Bättre sex, definitivt. Är precis som innan där nere men känsligare. Men jätteviktigt med knipövningar såklart. Det ska alla göra oavsett om man fött barn eller ej eller på vilket sätt man fött.

  • Anna60
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-07 09:27:11 följande:
    Är gravid med första barnet och har mer och mer börjat tänka på förlossningen och tiden därefter. Är främst orolig för att spricka och för att sexlivet inte blir detsamma efter förlossningen.

    Blir underlivet betydligt större efter en förlossning så man knappt känner något vid samlag? Om inte, hur har förändringen blivit för er? Fungerar knipövningar?

    Berätta gärna om era erfarenheter:)
    Efter förlossningen, dagarna efter - och kanske veckorna - ser man ut som något en lastbil kan köra in i. Typ en hangaröppning :). Men det drar ihop sig med tiden. Med knipövningar kommer du också få tillbaka de muskler i vaginan som tänjts ut. Dessutom minskar du risken för framfall. Dessa knipövningar gör du flera gånger om dagen. När du tittar på TV, när du står i butikskö, när du jobbar osv osv. 

    Sexlivet blir vad du själv och din man gör det till :).
  • sextiotalist
    Anna60 skrev 2018-08-07 10:29:14 följande:
    Efter förlossningen, dagarna efter - och kanske veckorna - ser man ut som något en lastbil kan köra in i. Typ en hangaröppning :). Men det drar ihop sig med tiden. Med knipövningar kommer du också få tillbaka de muskler i vaginan som tänjts ut. Dessutom minskar du risken för framfall. Dessa knipövningar gör du flera gånger om dagen. När du tittar på TV, när du står i butikskö, när du jobbar osv osv. 

    Sexlivet blir vad du själv och din man gör det till :).
    Knipövningarna arbetar med bäckenbottsmuskelaturen, det är något som alla gravida kvinnor bör göra, oavsett hur de föder barnet.


  • Anonym (Hm)
    sextiotalist skrev 2018-08-07 10:32:21 följande:
    Knipövningarna arbetar med bäckenbottsmuskelaturen, det är något som alla gravida kvinnor bör göra, oavsett hur de föder barnet.


    Håller med
  • Anonym (Bättre)

    Jag sprack på tre ställen (två grad 1 och en grad 2 tror jag) och fick alltså sy ett gäng stygn. Har inte haft några problem alls. Och gällande sexet så är det 100 ggr bättre efter att jag fött barn. Vet inte alls varför men innan hade jag sjukt svårt att komma och efter förlossningen kommer jag varje gång (via klitoris dock). Inuti känns det precis som innan.

  • belletristik

    upplever att jag är tajtare än innan, men sex känns på ett annat sätt. största omställningen är mentalt, inte fysiskt, tycker jag. jag hade en grad 2-sprickning. knipövningar är ett måste om du vill kunna gå fort, sporta, nysa, hosta osv utan att kissa p? dig ;p men det är inte s? dramatiskt som det låter. kroppen vet vad den håller på med o är således fantastisk på läkekonst

  • Anonym (Bättre)
    Anonym (Orolig) skrev 2018-08-07 09:27:11 följande:

    Är gravid med första barnet och har mer och mer börjat tänka på förlossningen och tiden därefter. Är främst orolig för att spricka och för att sexlivet inte blir detsamma efter förlossningen.

    Blir underlivet betydligt större efter en förlossning så man knappt känner något vid samlag? Om inte, hur har förändringen blivit för er? Fungerar knipövningar?

    Berätta gärna om era erfarenheter:)


    Just ja, jag har fuskat med knipövningar fram till ungefär en månad sen (barnet är 6 mån) men nu gör jag dom och jag tror att det är tack vare dom mina orgasmer känns kraftigare. Bara en teori jag har :)
  • Anonym (Trebarnsmamma, Sthlm)

    Jag blev rekomenderad att äta nattljusolja efter v.35 för att mjuka upp underlivet och göra det mer flexibelt. 
    Jag har även fokuserat på att ANDAS ut mina tre barn snarare än att 'krysta/trycka' för hårt. Detta hjälper också att få syre ner till underlivet så att det kan 'slappna av' , (inte spännas) mer och låta huvudet komma ut naturligt och mjukt med hjälp av kryst trycket som livmodern redan gör. Dvs du behöver inte trycka på extra utöver det som livmodern redan gör. Se till att få till stora andetag och andas 'neråt' så hjälper du till som bäst vid sista fasen. 
    Jag ger workshops om detta och hur andningen genom meditation hjälper dig framkalla dina naturliga smärtlindrings hormoner 'endorfiner'. Detta hjälper dig lindra smärtan och behovet av annan smärtlindring och att hålla fokus och ett allmänt lugn. Har funkat för alla mina tre förlossningar, och har inte behövt sy en enda gång. Kolla mer på www.hypnobaby.se  

Svar på tråden Underlivet efter förlossning?