• Anonym (A)
    Äldre 11 Aug 13:05
    2041 visningar
    16 svar
    16
    2041

    Hur stor är chansen att jag är gravid?!

    Är det så att du vet att du hade ägglossning den 30e eller är det då du enligt plan och normal cykel som du skulle ha ägglossning? Dagen efter piller ska ju skjuta upp ägglossningen om den inte redan har skett. Du tog piller på söndagen och fick ägglossning på måndagen? Spermier kan ju leva i dig i flera dagar, så allt beror ju på när din ägglossning verkligen skedde.

    Det är omöjligt att veta ifall du är gravid eller inte, det bästa är att vänta till du beräknar din mens och ta ett graviditetstest då.

  • Anonym (A)
    Äldre 11 Aug 13:25
    #8
    Anonym (Panik) skrev 2018-08-11 13:16:58 följande:

    Enligt min period app så skulle jag haft ägglossning 30 juli (sen om det stämmer vet man ju inte men med tanke på att jag använt den appen så pass länge att den alltid vet den exakta dagen jag ska få mens borde det stämma) jag hade sex från lördag kväll till söndag natt/tidig morgon och tog pillret på måndagen senare på kvällen. Nej borde förstås vänta 2 mer dagar och se om mensen kommer men blir bara så skrämd av gravid symptomen jag känner av...


    Ok. Jag blev osäker nu på om vi pratar om samma helg. Du hade alltså oskyddat sex lördagen den 28/7 och tog dagen efter piller på måndagen den 30/7, vilket är samma dag som du enligt din app skulle ha fått din ägglossning? I så fall finns det absolut en risk. Men om du pratar om att du hade sex helgen som nyss var, dvs lördagen den 4/8, är risken för graviditet låg då ägglossningen redan hade skett flera dagar innan det oskyddade sexet och dagen efter piller är helt overksamt en vecka efter ägglossning.

    Många gånger får man symptom helt utan att det är någonting, just för att man är orolig. Som sagt, ta ett test om 2-3 dagar så vet du säkert. :) lycka till!
  • Anonym (A)
    Äldre 11 Aug 13:41
    #15
    Anonym (Panik) skrev 2018-08-11 13:34:59 följande:

    Nej hade alltså sex lördagen/söndagen förra helgen (08/05) och tog sen pillret på måndagen (08/06) och hade enligt appen ägglossning (07/30) 

    Om appen har rätt med min ägglossning så borde det förhoppningsvis vara liten risk och symptomen jag känner är bara inför min mens men att jag övertänker de lite pga rädslan att vara gravid. (Hoppas jag!) 

    Tack! Kommer ingen mens direkt blir det test! 


    Okej, då är jag med. Om du fick ägglossning på måndagen, och hade oskyddat sex på lördagen efter så är det troligtvis liten risk att du är gravid. Om det skulle vara så att ägget fanns kvar (vilket jag inte tycker är så troligt), redo för befruktning, på lördagen så är det som ovanstående säger en ganska liten risk ändå. Jag har tidigare läst att det bara är 25-30% chans att ägget blir befruktat varje månad, ifall man prickat in ägglossningen. Så jag tror du kan vara lugn, men ändå ta ett test om några dagar för att vara säker.
Svar på tråden Hur stor är chansen att jag är gravid?!