• Äldre 13 Aug 02:31
    7123 visningar
    7 svar
    7
    7123

    FOGLOSSNING

    Jag har klarat mig rätt så bra utan krämpor hela graviditeten hitills men inatt vaknade jag och skulle gå på toa. Då kände jag hur det högg och stramade i hela skötet och ljumskarna (liksom där underlivet är men i ?bakre? ljumskarna) varje gång jag tog ett steg. Tänkte inte så mycket mer på det då smärtan inte var fruktansvärd.

    Senare under dagen gick jag på en promenad. Kommer hem, går på toa och när jag reser mig upp igen kan jag inte stödja på benet. Varje gång som jag försökte stå som en normal människa på ett eller två ben högg det som tusen knivar i nedre magen (väldigt långt ner, alltså), strålandes ända ner till ljumskarna och bak mot och liksom i skinkorna!? Tog ett tag innan det lugnade ner sig så att jag kunde gå till sängen, haha.. Jag kände mig helt plötsligt som 100 år!

    Jag känner ännu av det, men inte lika starkt utan mer molande, och jag antar att det är foglossning? Det här är första gången jag är gravid så jag har ingen direkt erfarenhet. Jag är i vecka 32.. Finns det NÅGOT man kan göra för att lindra, hehe!?

  • Svar på tråden FOGLOSSNING
  • Äldre 13 Aug 11:45
    #2
    Johannana skrev 2018-08-13 11:30:33 följande:

    Låter som foglossning. Jag skulle säga att sjukgymnast är det enda som kan hjälpa det att inte bli värre, för vissa funkar även foglossningsbälte och tens.

    Tänk på att ta korta, lugna promenader, gå med kortare steg. Var snäll mot kroppen och vila. Ska du upp ur sängen eller soffan så ligg på sidan med båda benen ihop och hjälp kroppen upp med hjälp av armarna istället. Du kan även sätta en fot lite framför den andra för att få bättre stöd när du tar dig upp från sittande läge.

    Kan även vara bra att berätta för din BM som garanterat kan ge fler tips :)


    Kan man ha TENS på sidan av höfterna eller vart sätter man TENS? Har knappt hört något om det, hehe!

    Vad smart :) Ja, jag har märkt att det blir tusen gånger värre när benen är/blir särade på något sätt! Och om jag vilar hela tiden blir det värre och likaså om jag går för mycket.. Hua!!

    Tur att jag ska till min BM imorgon! :D <3 Tack för råd och tips!
  • Äldre 13 Aug 12:20
    #4
    Anonym (R) skrev 2018-08-13 12:18:53 följande:

    Akupunktur fungerade för mig. Tensen tyckte jag mest bedövade tillfälligt även om det var väldigt hjälpsamt och skönt men akupunktur gick mer in på djupet och sitter i längre (min personliga upplevelse).


    Tack för ditt svar!!! Ska kolla upp det! <3
  • Äldre 14 Aug 13:08
    #6
    Johannana skrev 2018-08-14 13:00:08 följande:

    Tensen kan du ha på sidan av höfterna eller på ryggen, dock ej direkt på magen när man är gravid :) Hoppas du mår bättre snart!


    Tack <3 Har pratat med min BM nu och jag skulle ta kontakt med en sjukgymnast :) Foglossningen blir bara värre! :(
Svar på tråden FOGLOSSNING