• Anonym (Anonym)

    Stal en cykel

    Hej

    Kort och enkelt.

    Stal en cykel igår. Ägaren kom på mig under akten när jag stal den. Han jaga mig. Jag fick cykeln till slut men dock så letar ägaren efter mig och han är våldsam.

    Frågan är har jag rätt att använda självförsvar och smälla till han om han går till angrepp? skulle ju kunna hävda självförsvar även om de var med en batong eller dylikt. Eller ska jag polisanmäla honom för att han letar efter mig och hotar?
  • Svar på tråden Stal en cykel
  • asta66

    Stjäl du så får du nog skylla dig själv. Eller gå till polisen och anmäl dig själv så kan polisen lämna igen cykeln.

  • Anonym (Stryk)

    Hoppas du får rejält med stryk när han hittar dig.

  • Anonym (what)
    Anonym (Anonym) skrev 2018-08-14 05:02:01 följande:
    Hej

    Kort och enkelt.

    Stal en cykel igår. Ägaren kom på mig under akten när jag stal den. Han jaga mig. Jag fick cykeln till slut men dock så letar ägaren efter mig och han är våldsam.

    Frågan är har jag rätt att använda självförsvar och smälla till han om han går till angrepp? skulle ju kunna hävda självförsvar även om de var med en batong eller dylikt. Eller ska jag polisanmäla honom för att han letar efter mig och hotar?
    Du skojar antar jag, men om du inte gör det: Du stjäl något och nu funderar du på om du kan anmäla ägaren för att denne blir arg på dig? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (what) skrev 2018-08-14 07:24:42 följande:

    Du skojar antar jag, men om du inte gör det: Du stjäl något och nu funderar du på om du kan anmäla ägaren för att denne blir arg på dig? 


    Nej jag skojar inte. Det är väl mer för min säkerhet det är ju absolut inte okej att slå någon, det är ju inte heller okej att sno en cykel egentligen men hade starkt behov av att transportera mig från punkt a till b snabbt. Men våld är oacceptabelt så antingen polisen eller självförsvar ju
  • Anonym (Nödvärnslagen)

    Faktiskt har cykelägaren rätt att med proportionerligt våld  försvara sina ägodelar  vid brott-tillfället, det är nog värt för dig att känna till om du får för dig att utföra fler stölder. 

    Däremot har cykelägaren inte rätt att göra det i efterhand, dvs efter att du kommit iväg med cykeln. Om du anmäler det dock kommer du säkerligen (förhoppningsvis) även få en motanmälan och dömd för den stöld du medger till. 

    Om du har en jävligt bra anledning för att stjäla en cykel, bör du väl som en vanlig, vettig människa lämna tillbaka cykeln med ett stor ursäkt, ekonomisk kompensation och en bra förklaring till varför du stal cykeln om du nu hade sådant stort behov av ett transportmedel i ett akut läge. 

    Personen kanske inte blir glad, men lär iaf sluta "hota dig". 
    Stå upp för det du gjort och gör vad du kan för att lösa det. 

  • Anonym (Undrar)

    Är detta ytterligare en variant på valpropaganda från SD undrar man.

  • Stampidus
    Anonym (Nödvärnslagen) skrev 2018-08-14 08:08:15 följande:
    Faktiskt har cykelägaren rätt att med proportionerligt våld  försvara sina ägodelar  vid brott-tillfället, det är nog värt för dig att känna till om du får för dig att utföra fler stölder. 

    Däremot har cykelägaren inte rätt att göra det i efterhand, dvs efter att du kommit iväg med cykeln. Om du anmäler det dock kommer du säkerligen (förhoppningsvis) även få en motanmälan och dömd för den stöld du medger till. 

    Om du har en jävligt bra anledning för att stjäla en cykel, bör du väl som en vanlig, vettig människa lämna tillbaka cykeln med ett stor ursäkt, ekonomisk kompensation och en bra förklaring till varför du stal cykeln om du nu hade sådant stort behov av ett transportmedel i ett akut läge. 

    Personen kanske inte blir glad, men lär iaf sluta "hota dig". 
    Stå upp för det du gjort och gör vad du kan för att lösa det. 
    Man får nog ta nödvärnslagen lite med en nypa salt. Den är inte uppdaterad på många år så jag hade inte brytt mig om den speciellt mycket.
  • asta66
    Anonym (Nödvärnslagen) skrev 2018-08-14 08:08:15 följande:

    Faktiskt har cykelägaren rätt att med proportionerligt våld  försvara sina ägodelar  vid brott-tillfället, det är nog värt för dig att känna till om du får för dig att utföra fler stölder. 

    Däremot har cykelägaren inte rätt att göra det i efterhand, dvs efter att du kommit iväg med cykeln. Om du anmäler det dock kommer du säkerligen (förhoppningsvis) även få en motanmälan och dömd för den stöld du medger till. 

    Om du har en jävligt bra anledning för att stjäla en cykel, bör du väl som en vanlig, vettig människa lämna tillbaka cykeln med ett stor ursäkt, ekonomisk kompensation och en bra förklaring till varför du stal cykeln om du nu hade sådant stort behov av ett transportmedel i ett akut läge. 

    Personen kanske inte blir glad, men lär iaf sluta "hota dig". 
    Stå upp för det du gjort och gör vad du kan för att lösa det. 


    Exakt!
    Ts!
    Cykeln ägare kanske inte tog sig till jobbet eller kanske inte har råd att köpa en ny cykel. Påstå inte att ägaren får ut på försäkring. För det är bara skitpengar.
    Lär dig tänka att din omogna och oärliga handling får negativa konsekvenser för nån annan.
Svar på tråden Stal en cykel