• Anonym (Ts)

    Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?

    Alltså jag måste ställa frågan, för jag vill veta om jag är en idiot som inte förstår varför detta är orimligt.

    Vi har ett barn på sju år som gillar glass och gärna kulglass. Han gillar också att prova olika smaker. Men, han orkar inte två kulor. Varje gång vi köper två kulor slängs typ halva glassen. En kula är helt lagom. Men det är ju fortfarande det där att det är roligt och gott att prova olika smaker.

    Alltså skulle jag gärna köpa en kula men få en halv av en sort och en halv av en sort.

    När vi bad om detta nyligen så var tjejen i kassan oerhört tveksam, hennes chef var inte där så hon kunde inte fråga och hade uppenbarligen svårigheter att våga fatta beslut ensam. Jag var tydlig med att det för mig var obegripligt att förstå varför det ens var något att fundera på så vi fick två halvor. Blev utmärkt.

    Men jag undrar om det är någon aspekt på en sån begäran som jag inte förstår?

  • Svar på tråden Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?
  • Anonym (Lemmi)

    Det är ju mer jobb för den som lägger upp glassen och tar mer tid. Beställ två kulor som alla andra och ät upp der barnet inte orkar själv.

  • Anonym (...)

    Är man ung, ny på jobbet eller sommarjobbare så är det väl inte ett dugg konstigt att man vill kolla med chefen om man ställs inför ett moment man aldrig varit med om förut? Tror du lägger för stor vikt i själva sakfrågan när du borde sätta dig in i glasstjejens situation som får en sån fråga för första gången och inte vet hur hon ska göra när inte chefen är där.

  • matilda maräng

    Det var väl en ung person som servade er, eller hur? Sannolikt en sommarjobbare? De är väl ofta inte de mest initiativrika, osäkra på att ta egna beslut. Det kan man ju ha förståelse för, även om din begäran var helt rimlig.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lemmi) skrev 2018-08-14 09:45:55 följande:
    Det är ju mer jobb för den som lägger upp glassen och tar mer tid. Beställ två kulor som alla andra och ät upp der barnet inte orkar själv.
    Fast jag äter sällan glass så nej, glassen slängs om han inte orkar den.
  • Anonym (Ts)
    matilda maräng skrev 2018-08-14 09:49:14 följande:
    Det var väl en ung person som servade er, eller hur? Sannolikt en sommarjobbare? De är väl ofta inte de mest initiativrika, osäkra på att ta egna beslut. Det kan man ju ha förståelse för, även om din begäran var helt rimlig.
    Japp, sommarjobbare, japp - vågar inte fatta egna beslut.

    Men min huvudfråga är, är begäran rimlig? Är det en ok sak att be om?
  • Långbenopluto
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-14 09:52:16 följande:
    Japp, sommarjobbare, japp - vågar inte fatta egna beslut.

    Men min huvudfråga är, är begäran rimlig? Är det en ok sak att be om?
    Nej, det är inte rimligt. Betala för två.
  • Duckan

    Jag skulle aldrig komma på idén att fråga en sån sak så för mig är begäran udda. Ungen får väl nöja sig med att prova en smak åt gången om det blir för mycket med två kulor.

  • Anonym (Pappa)

    Helt ok, det som är viktigast för vem som helst som arbetar med försäljning är att fokusera på nästa köp från samma kund i stället för att fastna i detta (kanske sist köp från denna kund)

    Hade du varit i USA så kan efter egen erfarenhet säga att detta som du önskar inte skulle få någon att höja på ögonbryn, där är det inga problem att beställa en lunch/middag och två tallrikar etc. 

    Vidare så är kostnaden att tjafsa med kunden många gånger större än de få sekunder det tar att ta två halva skopor med glass och där med göra ett litet barn lite lyckligare och därmed även glädja en pappa/mamma

    Skrattande 

  • Nimzay
    Anonym (Ts) skrev 2018-08-14 09:52:16 följande:
    Japp, sommarjobbare, japp - vågar inte fatta egna beslut.

    Men min huvudfråga är, är begäran rimlig? Är det en ok sak att be om?
    Fast det är ju kanske inte så schysst att ge dem sånt huvudbry, om de nu känner sig lite osäkra i jobbet bara för att slippa betala två kulor?
  • Fiakakan

    Så beställer man glass i Italien. Först väljer man storlek och därefter smakerna. Mycket bättre system än i Sverige tycker jag.

Svar på tråden Är det fel att betala för en kula glass men be om två halva?