• Anonym (-)

    Är jag överdrivet hygienisk? gör inte alla som mig?

    Kläder:
    Underkläder, handdukar, lakan, strumpor m.m 90 grader.
    Övrigt 60 grader.

    Disk:
    Diska allt för hand innan det åker in i maskin på 70 grader och diskas två gånger efter varandra.
    Diskmaskinrengöring 1 gång/v.
    Byter diskborste och trasa varje dag

    Städ:
    Städar hela lägenheten dagligen. Efter vanligt städ med sopa spritar jag av ytor där man rör mycket och som är ofräscha med antingen klorin eller ytsprit beroende på vad det är för yta. Toa efter varje användning med klorin.
    Renbäddning varje vecka.

    Personlig hygien:
    Dusch varje kväll med hårtvätt osv. Dusch av enbart kropp varje morgon.
    Handtvätt och handsprit efter varje toabesök.
    Plasthandskar (vinylhandskar) på varje toabesök, alltid i köket, vid hantering av sopor, smutstvätt, städning osv. 

  • Svar på tråden Är jag överdrivet hygienisk? gör inte alla som mig?
  • Trädgårdsland

    I min värld är det där enormt överdrivet. Tror du får svårt att hitta fler som håller på så där. Hinner du med jobb, familj, fritidsintressen osv, eller kretsar det mesta i livet kring baciller?

  • smulpaj01

    Oj, ja det låter väldigt överdrivet! Dessutom blir det väl rätt dyrt att leva sådär?
    Är du hemmafru så du har tråkigt/svårt att få dagarna att gå?

  • Anonym (hinner inte)

    Nej, det ända som stämmer med dina städ intervaller är byte av sängkläder och att jag tvättar disktrasan ofta.
    Hur hinner du leva?

  • Fosse

    Kan bara instämma med övriga talare, det låter inte normalt.

    Kläder:

    Lakan och handdukar 90gr, Underkläder 60, övrigt 40.

    Disk:

    Använder diskmaskinen en gång, spolar inte disken innan, skrapar bara matrester.

    Byter trasor vid behov, gör rent diskmaskin vid behov.

    Städ:

    Städerska 4 timmar per vecka, tar ibland fram dammsugaren om det behövs.

    Gör rent badrummet en extra gång (2ggr per vecka) och spritar bara om vi har magsjuka hemma.

    Bäddar rent efter 2 veckor, ibland mer vid behov.

    Hygien:

    Duschar en gång om dagen, tvättar håret varannan dag.

    Tvättar händerna efter toabesök.

    Tror de flesta gör som jag på ett ungefär. Några lite mer, andra lite mindre.

  • Anonym (Nej)

    Sjuka människor gör som du. Har du inget jobb? Gå till men psykolog. Städning ska inte ta över hela livet.

  • Anonym (mmmm)

    Det enda av allt det där jag gör lika är att jag oftast duschar både morgon och kväll men jag tvättar håret på morgonen för jag vill inte gå och lägga mig med blött hår!

    Vi byter också disktrasa ofta. 

    Sen undrar jag hur du kan tvätta underkläder osv på 90 grader? Ofta är sånt tyg inte gjort för så höga temperaturer 

Svar på tråden Är jag överdrivet hygienisk? gör inte alla som mig?