• Anonym (W)

    Högerextrema bakom bilbränderna?

    Det börjar cirkulera uppgifter om att högerextrema ligger bakom bilbränderna, åtminstone en del av dem, i syfte att påverka valet. Förmodligen för att skapa sympatier för SD eller mer extrema.

    Vad tror ni? Kan det stämma?

  • Svar på tråden Högerextrema bakom bilbränderna?
  • Jag har en bror i Skövde

    Vart "cirkulerar" de uppgifterna? Gärna källa på det. I DN finns uppgifter om att motsvarande bränder i Tyskland startats av både höger- och vänsterextrema grupper, men mest av vänsterextrema.

  • Anonym (P)

    Det var min tanke från början också, men nu har dom ju gripit några invandrarungdomar och polisen avfärdar också det ryktet. Klantigt så nära inpå valet. Hade ju varit mer ?smart? om högerextrema gjort det inget försök att påverka valet.

  • Anonym (Vet bäst)

    Jag tror det är en aktion från miljöpartiet för att minska bilberoendet

  • Humlan88

    Nej. Varför: Det är för uppenbart. I filmklippet hör man någon skrika jalla jalla på brytning. Är de extremhögern kan det lika gärna vara extrem vänstern som vill få fram en sån här disskusion

  • ThomasW

    Det är någon som inte tror att Sveriges framtid avgörs genom valet
    utan att frihet skapas genom att trötta ut polisen.

  • Bondbönan

    Tja, SD gick ju ut och skrev att deras anhängare borde tutta på deras valstugor för att vinna röster, så när detta hände så tänkte jag direkt högerextremister. 

    Att några ungdomar med invandrarbakgrund blivit anhållna av polisen, utesluter inte den möjligheten, de kan ju ha gjort sådant förut varpå polisen kollar upp dom först. 


    Humlan88 skrev 2018-08-14 19:10:11 följande:

    Nej. Varför: Det är för uppenbart. I filmklippet hör man någon skrika jalla jalla på brytning. Är de extremhögern kan det lika gärna vara extrem vänstern som vill få fram en sån här disskusion


    Och som högerextremist så kan man inte förställa rösten eller låtsas tillhöra en grupp man inte tillhör? Det är ju inte som att de gjort så förut. Flört
  • Anonym (G)

    Alla bränder behöver ju inte vara anlagda av högerextrema men det skulle mycket väl vara de som initierat de första bränderna och sedan hetsat på sociala medier för att få spridning vilket det vanliga slöddret. naturligtvis inte varit sena att haka på.

    Strategiskt verkar det väldigt rimligt men tajmingen inte den optimala. Men det beror förstås på om det får fäste och fortsätter. I så fall skulle man lyckas med sitt uppsåt.

  • fornminne

    Det verkar ju handla om någon form av samordnad attack, vilket antyder ett politiskt motiv. Men det behöver inte vara högerextrema, det finns andra extremister eller grupper som vill skada eller splittra samhället.

  • Anonym (H)
    fornminne skrev 2018-08-14 19:32:53 följande:
    Det verkar ju handla om någon form av samordnad attack, vilket antyder ett politiskt motiv. Men det behöver inte vara högerextrema, det finns andra extremister eller grupper som vill skada eller splittra samhället.
    Den var samordnad men vilka de var är svårt att säga.
Svar på tråden Högerextrema bakom bilbränderna?