• Anonym (Anon)

    Penssträng sprack igen!

    Hej!

    för ca en och en halv månad sedan träffade jag en tjej och gick hem med henne. Under samlaget började det blöda en hel del från min penis och jag upptäckte att jag fått en spricka i min penissträng. De följande dagarna tänkte jag inte så mycket mer på detta utan lät det läka av sig själv och efter nån vecka så var problemet borta. Nu igår så hade jag sex för första gången sedan penissträngen sprack och naturligtvis hände samma sak igen, dock blev det inte en lika stor spricka och det blödde inte ens hälften så mycket som första gången (kanske för att jag märkte att något var fel tidigare) men det var fortfarande inte en så trevlig händelse. Detta har aldrig hänt mig tidigare men jag har nu blivit ganska så orolig att min penissträng är för kort eller för svag för sex. Ni som har erfarenhet av att penissträngen gått av upprepade gånger hur har ni hanterat detta? är det dags att uppsöka läkare och kanske genomgå en operation eller vad ska man göra?

    Tack!
  • Svar på tråden Penssträng sprack igen!
  • Anonym (jo)

    Det är dags att uppsöka vårdcentralen. Det är inget akut men du behöver få det uppkollat innan du skall ha sex igen. Kanske det räcker bara med att du undviker sex ett tag, men du bör få det uppkollat.

  • Anonym (Anon)

    Tack för svar! 

    misstänkte det, jag ringer VC imorgon! Hur kommer det sig att detta problemet har börjat nu dock? Är 28 och har aldrig haft problem med detta tidigare och jag märker inte av att det skulle vara något problem i vanliga fall.. 

  • Anonym (.)

    Min sträng var också lite kort. För mig blev det i alla fall så att den blev lite längre för varje gång den gick sönder. Tror den pajat 3 4 gånger någonting. Jag sökte ingen vård, men det kanske jag borde gjort? Jag gjorde som vanligt med sår, tvättade höll rent o lät bli (lite avhållsamhet) tills dess att det läkt.

    Jag har inga problem med den nuförtiden

  • Anonym (jo)
    Anonym (Anon) skrev 2018-08-14 22:39:09 följande:

    Tack för svar! 

    misstänkte det, jag ringer VC imorgon! Hur kommer det sig att detta problemet har börjat nu dock? Är 28 och har aldrig haft problem med detta tidigare och jag märker inte av att det skulle vara något problem i vanliga fall.. 


    Ingen aning om varför det uppstått nu. Det kan helt enkelt handla om ett lite mer "våldsamt/intensivt" samlag än vanligt (gick det lite för fort att "komma till" så att penisen inte hann med att svälla och bli fuktig som den skulle? tog du eller tjejen lite för hårt och snabbt om den? var det oralsex med tjejens tänder som kom emot?  fastnade den i blixtlås eller knappar; ja "skavsår" eller "mekaniskt slitage", om du förstår vad jag menar) så att det andra gången inte var riktigt läkt och därigenom skörare och därför gick sönder igen. För mig låter det så som att den inte riktigt hunnit läkas ordentligt emellan de båda samlagen. Hade det varit något allvarligt så hade det blött lika mycket andra gången också.
    Som sagt tror inte du behöver oroa dig, men det kan vara viktigt att få råd om hur du skall göra inför nästa gång du skall ha sex. Skulle tro att det bara handlar om att du tar det lite lugnt på den fronten ett tag, men du behöver få råd om detta från någon som kan området och har sett din penis.  (Om strängen varit för kort och operation krävts hade det sannolikt märkts mycket tidigare, under puberteten).

    Viktigt att kolla upp för det är nämligen så att om "strängen" brister helt kan det bli allvarligt eftersom man då förlorar mycket blod snabbt. Ingenting tyder på att du lider risk att drabbas av detta, vill jag verkligen poängtera.

    Vårdcentralen är rätt plats att vända dig till.


  • Anonym (Anon)

    Tack så hemskt mycket för din svar det uppskattas verkligen! Jag ska ta tag i det så snart som möjligt! 

  • Anonym (I)

    Jag är kvinna men min man har ingen sträng. Den spräckte han för 10år sen eller nått och sen kom den aldrig igen. Detta var innan min tid.

    Han påstår att det tar längre tid att komma sen han spräckte den annars ingen skillnad

  • Anonym (Anon)

    Ringde vårdcentralen idag och kvinnan i luren menar på att detta inte är något konstigt och att det enda som jag kan göra nu är att hålla det rent och kanske smörja in med kräm samt använda vaselin när jag ska ha sex.. Om det däremot fortsätter så ska jag ringa tillbaka och då få besöka en läkare.. skulle kanske ha krävt att besöka en läkare.. tycker detta blir mer jobbigt ju mer jag tänker på det, men men tack för alla svar i tråden ni har hjälp mig mer än kvinnan på VC iaf :)

  • Anonym (jo)
    Anonym (Anon) skrev 2018-08-15 15:12:42 följande:

    Ringde vårdcentralen idag och kvinnan i luren menar på att detta inte är något konstigt och att det enda som jag kan göra nu är att hålla det rent och kanske smörja in med kräm samt använda vaselin när jag ska ha sex.. Om det däremot fortsätter så ska jag ringa tillbaka och då få besöka en läkare.. skulle kanske ha krävt att besöka en läkare.. tycker detta blir mer jobbigt ju mer jag tänker på det, men men tack för alla svar i tråden ni har hjälp mig mer än kvinnan på VC iaf :)


    Tror du lugnt kan lita på vc:s råd. Låter väldigt vettigt att ha fokus på att hålla det rent och smörja in den efter dusch (med någon oparfymerad kräm, gå till apoteket och be om råd på lämplig lotion, det finns särskilda som är lämpliga för intimområdet (du behöver inte säga mer än så om du tycker det är genant, det räcker med att säga att det skall vara till intimområdet) Du skall inte köra med Zlatans eller Axe lotion om du förstår, utan något milt och oparfymerat. Men jag skulle skippa att sätta kräm på själva ollonet utan endast "runt om". Om du kan skulle jag råda dig till att ta det lite lugnt på sexfronten några veckor så det hinner läka ordentligt. Undvik att "slita och dra i den" typ.

  • Anonym (Anon)
    Tog ditt tips och köpte vad som verkar vara en bra kräm på apoteket, får vänta några dagar innan jag kan börja använda den dock då det svider att dra tillbaka förhuden! Tack för allt återigen, har hjälpt mig mycket!
Svar på tråden Penssträng sprack igen!