• Anonym (OnOff)

    Paus från arbetslivet?

    Har nyligen fått höra att firman jag arbetar för ska avveckla till våren, vilket innebär att jag blir arbetslös. Och jag längtar! 
    Alla andra verkar oroade medans jag räknar dagarna tills jag får lite lugn och ro igen. Missförstå mig inte, jag studerade direkt efter gymnasiet, veckan efter examen börja jag arbeta. Jag har nu arbetat i 11 år, mer än heltid (dagligen övertid).  Jag har två barn, barn nr 2 fick jag under arbetslivet och var hemma i 4 mån + semester 1 mån. Så jag är inte arbetsskygg, men känner att jag för första gången i mitt vuxna liv ska få lite lugn och ro i tillvaron. Jag kan aldrig vara borta från jobbet aldrig en vab dag, sjukdag eller ledighet utöver planerad semester.

    Folk börjar fråga nu om jag inte är oroad, beklagar att jag blir arbetslös. Och jag vill bara skratta och säga ÄNTLIGEN! Har tecknat inkomstförsäkring och jag vet att jag kan få jobb relativt snabbt då det är efterfrågan i min bransch.

    Är det okej att bara få vara och ta tag i allt man skjutit upp, att få en paus några månader innan man börjar vardagen igen? 

  • Svar på tråden Paus från arbetslivet?
  • Anonym (OnOff)
    Limajo skrev 2018-08-15 07:58:40 följande:

    Om du är arbetslös så måste du söka jobb aktivt. Och gör du inte det eller om du tackar nej till lämpliga jobb så blir du av med ersättningen.

    Varför ska du få en ledighet betald av skattemedel? Hade du haft sparade pengar så hade jag bara gratulerat men nu verkar det ju inte vara så.


    Givetvis ska jag göra det som krävs för att uppfylla kraven som arbetslös.

    Jo jag förstår att det är moraliskt fel, men samtidigt så blir jag uppsagd. Jag har inte slutat jobba av egen vilja. Sen känner jag att jag mentalt behöver få en paus, jag hade ju kunnat söka sjukskrivning för psykisk stress, gått in i väggen dyl. Men i slutändan kommer allt från samma kassa. Jag tycker att jag har arbetat in tillräckligt med skattemedel för att kunna få ta en paus. 
  • Anonym (OnOff)
    Limajo skrev 2018-08-15 08:22:57 följande:
    Om du förstår att det är moraliskt fel, hur kan du då samtidigt fråga om det är ok? Det säger väl sig självt att det inte är det?
    Men jag gör ju egentligen inget fel, jag blir uppsagd = arbetslös. Jag ska söka arbeten och följa arbetsförmedlingens regler. Men sen om jag inte skriver så ambitiöst CV eller söker tjänster som jag inte har behörighet till dyl. för att skjuta upp det 2-3 månader så är det väl inte sån katastrof. 

    Jag kan förstå om jag frivilligt sagt upp mig för att vara hemma i 18 månader på akassa för att slippa jobba. Det hade vart moraliskt fel.
  • Anonym (Unna dig)

    Tycker absolut att du ska njuta av din paus! Det gör jag med nu sedan 2 månader tillbaka. Så otroligt skönt! Fejksök lite jobb bara ibland så du har något att rapportera. Jag mår så himla bra nu när jag får lite tid till mina barn och mig själv :)

  • riboflavin

    Jag tycker också det är helt ok att ta en paus, men att samtidigt maska jobbsökande och leva på A-kassa är ju fel. Det är ju på grund av folk som dig som arbetsförmedlingen inte längre förmedlar jobb utan är en kontrollinstans för att se till att försvåra för fuskare. Ta du din paus, men maximera den genom att inte alls söka jobb/ta utversättning och ligg inte samhället till last. När du är redo att söka nytt så tar du ansvar för ditt eget mående och väljer en tjänst där du inte ligger på gränsen till utbrändhet.

    Jag har haft flera liknade pauser genom åren men aldrig ens tänkt tanken att jag då skulle ha ersättning för det.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Anonym (OnOff)

    Jag tänker inte leva på mina besparingar, när jag faktiskt är arbetslös, och inte frivilligt ledig för att njuta av livet. Att jag känner att jag behöver detta nu är för att jag känner mig på bristningsgränsen sedan länge. Jag vet att jag vill börja jobba igen, men jag hade gärna sett att jag får en liten paus mellan jobben för att återhämta mig. Hade jag gått till vårdcentralen hade jag säkert fått sjukskrivning 1-2 månader för återhämtning. Pengarna är från samma kassa. 
    Jag tycker att jag som betalar nästan 10 000kr/mån i skatt + 800kr/mån för akassa/fack kan nyttja det nu, för första gången på snart 12 år. 


    Varför ska jag bränna mina sparade pengar när jag har rätt att nyttja min trygghet jag betalat in i alla år?

  • riboflavin
    Anonym (OnOff) skrev 2018-08-15 10:06:04 följande:

    Jag tänker inte leva på mina besparingar, när jag faktiskt är arbetslös, och inte frivilligt ledig för att njuta av livet. Att jag känner att jag behöver detta nu är för att jag känner mig på bristningsgränsen sedan länge. Jag vet att jag vill börja jobba igen, men jag hade gärna sett att jag får en liten paus mellan jobben för att återhämta mig. Hade jag gått till vårdcentralen hade jag säkert fått sjukskrivning 1-2 månader för återhämtning. Pengarna är från samma kassa. 

    Jag tycker att jag som betalar nästan 10 000kr/mån i skatt + 800kr/mån för akassa/fack kan nyttja det nu, för första gången på snart 12 år. 

    Varför ska jag bränna mina sparade pengar när jag har rätt att nyttja min trygghet jag betalat in i alla år?


    För att det är en trygghet som DEN SOM AKTIVT SÖKER NYTT JOBB har rätt till. Ämnar man maska med det så är det fusk, inte svårare än så.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • legomum

    Har du pengar sparat och tar en längre semester (tills nästa arbete) så varför inte.

    Hyr ut ditt hem och luffa i europa/asien och se annat några månader?

  • Fontana

    Jag har känt och gjort precis som du. Visst kan man behöva en "paus" mitt i ett långt arbetsliv. 

    Såvida du inte arbetar i ett väldigt eftertraktat yrke så kanske du inte heller får ett nytt jobb meddetsamma - oavsett hur mycket du anstränger dig. Så ansträng dig så där lite lagom, men var beredd på att Arbetsförmedlingen kan vara a-pain-in-the-ass. Kan kräva att du ska söka ett visst antal jobb per månad och så vidare. Kanske vill de skicka dig på någon kurs också, men det kan eventuellt bara vara trevligt, de brukar inte vara så betungande. En chans att utveckla dig i ditt yrke?

    Lycka till och ha en skön arbetslöshet!

  • Anonym (Me)
    Fontana skrev 2018-08-15 10:47:44 följande:
    Jag har känt och gjort precis som du. Visst kan man behöva en "paus" mitt i ett långt arbetsliv. 

    Såvida du inte arbetar i ett väldigt eftertraktat yrke så kanske du inte heller får ett nytt jobb meddetsamma - oavsett hur mycket du anstränger dig. Så ansträng dig så där lite lagom, men var beredd på att Arbetsförmedlingen kan vara a-pain-in-the-ass. Kan kräva att du ska söka ett visst antal jobb per månad och så vidare. Kanske vill de skicka dig på någon kurs också, men det kan eventuellt bara vara trevligt, de brukar inte vara så betungande. En chans att utveckla dig i ditt yrke?

    Lycka till och ha en skön arbetslöshet!
    Det hade jag också gjort.
  • Mrs Moneybags

    Intressant diskussion. Moraliskt är det förstås fel att ta ut ersättning från samhället om man inte har målet att jobba. 

    Men en paus behöver vi alla då och då. Många av oss sparar pengar för att kunna ta det lugnare ibland, men det viktigaste är att hitta ett jobb och en vardag som man inte behöver ta semester ifrån - om du förstår vad jag menar. En tillvaro som innehåller naturliga pauser och andningshål. 

    Jag har ett sådant jobb. Flextid, möjlighet att jobba hemifrån, lång semester osv. Det gör att jag sällan känner att jag nött och tvunget måste ta en paus. 

    Fokusera på att hitta ett sånt jobb och njut i vardagen. Arbetslivet är ju så stor del av vårt liv, vi spenderar ju fler timmar där än hemma de flesta dagar. 

Svar på tråden Paus från arbetslivet?