• Kimby

    14 och gravid

    Är alltså 14 år (fyller 15 i år) och fick nyss reda på att jag är gravid. Har panik och ingen att prata med om detta. Snälla hjälp mig!!!

  • Svar på tråden 14 och gravid
  • Jsv17

    Kontakta ungdomsmottagningen där kan du få hjälp med samtalsstöd och komma fram till vad du vill göra. Tyvärr är det så att i din ålder brukar de flesta i din omgivning trycka på abort, och det kanske också är det bästa men glöm inte att det är ditt beslut och din kropp så se tilll att vilket beslut du än fattar är förankrat hos dig själv.


    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (.)
    Jsv17 skrev 2018-08-15 14:58:50 följande:

    Kontakta ungdomsmottagningen där kan du få hjälp med samtalsstöd och komma fram till vad du vill göra. Tyvärr är det så att i din ålder brukar de flesta i din omgivning trycka på abort, och det kanske också är det bästa men glöm inte att det är ditt beslut och din kropp så se tilll att vilket beslut du än fattar är förankrat hos dig själv.


    Tror inte ts mamma är så sugen på att bli mamma igen vilket hon kommer bli åt ts barn. Dessutom kommer en utredning påbörjas om våldtäkt och dömma pappan eftersom ts är under 15 år om hon väljer att behålla
  • Jsv17
    Anonym (.) skrev 2018-08-15 15:43:27 följande:

    Tror inte ts mamma är så sugen på att bli mamma igen vilket hon kommer bli åt ts barn. Dessutom kommer en utredning påbörjas om våldtäkt och dömma pappan eftersom ts är under 15 år om hon väljer att behålla


    Det spelar ingen roll, abort är ett ingrepp som sker på kvinnans kropp oavsett ålder, jag håller med dig att det säkerligen är det bästa alternativet, men man måste känna det själv också, man måste få fatta det beslutet och jag upplever att man i vårt samhälle ibland trycker på och pressar fram ett abortbeslut lite för snabbt sårbart ens egna känslor inte hinner med och det måste de få göra. Man ska som kvinna kunna må bra efteråt också.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Kimby
    Kimby skrev 2018-08-15 14:50:28 följande:

    Är alltså 14 år (fyller 15 i år) och fick nyss reda på att jag är gravid. Har panik och ingen att prata med om detta. Snälla hjälp mig!!!


    Anonym (.) skrev 2018-08-15 15:43:27 följande:

    Tror inte ts mamma är så sugen på att bli mamma igen vilket hon kommer bli åt ts barn. Dessutom kommer en utredning påbörjas om våldtäkt och dömma pappan eftersom ts är under 15 år om hon väljer att behålla


    Men han är också under 15. Då är det väl inte våldtäkt?
  • Bondbönan
    Kimby skrev 2018-08-15 16:11:01 följande:
    Anonym (.) skrev 2018-08-15 15:43:27 följande:

    Tror inte ts mamma är så sugen på att bli mamma igen vilket hon kommer bli åt ts barn. Dessutom kommer en utredning påbörjas om våldtäkt och dömma pappan eftersom ts är under 15 år om hon väljer att behålla


    Men han är också under 15. Då är det väl inte våldtäkt?
    Nej, då är det inte våldtäkt. För lagmässigt skulle ni ju i så fall våldtagit varandra. :)
    Jag säger som dom andra att du kan ta kontakt med ungdomsmottagningen, annars kanske du har en lärare som du litar på? Ytterligare en möjlighet är att ringa diakonen som jobbar på din lokala församlingsgård, en diakon är som en professionell medmänniska. Du kommer inte behöva gå igenom detta ensam.
  • Kimby

    Tack för alla svar. Känner ju också att abort kanske egentligen är det bästa, men jag vet att jag skulle hata mig själv om jag gjorde det. Mår redan skit och har massa ångest + självskadebeteende, och skulle inte kunna leva med mig själv om jag gjorde abort. När vi pratat om detta i skolan asså typ jag och mina kompisar vad vi skulle göra om vi blev gravida så har jag alltid sagt att jag skulle inte göra abort, skulle isf adoptera bort barnet typ. Men asså trodde liksom aldrig det skulle hända i verkligheten

  • Jsv17
    Kimby skrev 2018-08-15 16:26:36 följande:

    Tack för alla svar. Känner ju också att abort kanske egentligen är det bästa, men jag vet att jag skulle hata mig själv om jag gjorde det. Mår redan skit och har massa ångest + självskadebeteende, och skulle inte kunna leva med mig själv om jag gjorde abort. När vi pratat om detta i skolan asså typ jag och mina kompisar vad vi skulle göra om vi blev gravida så har jag alltid sagt att jag skulle inte göra abort, skulle isf adoptera bort barnet typ. Men asså trodde liksom aldrig det skulle hända i verkligheten


    Ta reda på all fakta om alla alternativen, vad innebär en adoption hur skulle det gå till, samt med en abort, hur går den till osv. Ta även reda på hur verkligheten skulle kunna se ut om du behåller barnet. Sedan kan du fatta ett beslut utifrån fakta och hur du känner, det viktigaste är att du inte känner dig tvingad till någonting, se till att få kontakt antingen med en ungdomsmottagning om en finns där du bor, annars kontakta mödravårdscentralen så att du får hjälp till samtalsstöd särskilt om du redan har ångest. Hoppas verkligen situationen ordnar upp sig för dig och att du känner att du fattar det bästa beslutet utifrån dina förutsättningar.
    Mamma till en liten pojke sedan 9-12-17
  • Anonym (Loppan)

    Jag tror inte att ett barn är vad du behöver nu. Du behöver massor med hjälp för din ångest och ditt skadebeteende. Barnet ska inte växa upp med en förälder som själv är ett barn och som dessutom har psykisk ohälsa. Det tillsammans är INTE optimalt. Dessutom verkar du inte ha en aning om att det kan bli barn när man har sex. Vänta med att skaffa barn tills du blivit mycket äldre och ffa mår bra.

Svar på tråden 14 och gravid