• Anonym (Pp)
    Äldre 16 Aug 14:08
    11317 visningar
    2 svar
    2
    11317

    Vilka har p-plåster?

    Har nyss fixat ett recept på p-plåster.

    Har aldrig använt innan. Men känns som det kommer funka för mig.

    Jag är 40 år och vill framför allt slippa ägglossning och mens. Min man är steriliserad.

    Ni som har plåster, hur funkar det för er. Och vart sätter ni det? Har ni uppehåll eller kör ni på hela cykeln runt osv?

    Tack

  • Svar på tråden Vilka har p-plåster?
  • Anonym (abc)
    Äldre 16 Aug 14:18
    #1

    Får jag fråga dig: Varför tillför du hormoner (för jag antar att det är hormoner i plåstren?) i din kropp när du faktiskt inte behöver? Om jag inte är fel underrättad så finns det högre risk för cancer för kvinnor som onödigt tillför extra hormoner.

    Vet att det inte alls var det du frågade efter, men blev nyfiken. 

  • Anonym (Pp) Trådstartaren
    Äldre 16 Aug 15:35
    #2
    Anonym (abc) skrev 2018-08-16 14:18:54 följande:

    Får jag fråga dig: Varför tillför du hormoner (för jag antar att det är hormoner i plåstren?) i din kropp när du faktiskt inte behöver? Om jag inte är fel underrättad så finns det högre risk för cancer för kvinnor som onödigt tillför extra hormoner.

    Vet att det inte alls var det du frågade efter, men blev nyfiken. 


    Ja, då är du nog informerad lite galet. Dessa hormoner östrogen och gestagen.

    Det finns olika styrkor och mängder hormon i olika preparat. Dessa hormoner är av samma sort vi kvinnor naturligt utsöndrar. Detta ger inte en ökad risk för cancer. Snarare tvärt om. Det till och med skyddar mot livmoder och bröstcancer.

    Jag ?behöver? tillföra detta hormonet i min kropp då jag nu är över 40 och faktiskt inte är i behov av min livmoder och av min mens längre. Den har jobbat färdigt nu.

    När man närmar sig medelålder får vissa kvinnor besvär med PMS och okänt mensflöde. Det har jag! Vad jag däremot inte har, är ett dåligt sexliv! Så det vore för både min och min partners trevnad att kunna njuta precis hur mycket vi vill! En jämn ström av dessa naturliga hormoner gör att kroppen kommer bli mer balanserad och jag kommer må mycket bättre.

    Anledningen till att jag valt plåster istället för en spiran (som utsöndrar ungefär samma ström av dessa hormoner) är att jag vill kunna styra enkelt själv om jag vill ha uppehåll för mens eller ej. Det nya forskningsrönen som jag väljer att förlita mig på före ?husmorsdoktorer? säger att det är mer sunt att behålla plåstret månaden runt utan uppehåll. Samma gäller p-piller ?. Man ?behöver? inte blöda för blödandets skull. Fen teorin är gammal och förlegad.

    Därför väljer jag att tillföra hormoner i min kropp.
Svar på tråden Vilka har p-plåster?