• Äldre 17 Aug 13:10
    26714 visningar
    60 svar
    60
    26714

    Har de rätt att sparka mig?

    Hej!

    Jobbar inom vården och de flesta vet hur de brukar vara med jobb inom vård.

    Vi har på vårt ställe haft en tillfällig chef över sommaren ( som i vanliga fall jobbar precis som jag, usk inom vården).

    Hon har flera gånger bokat möte med mig, och när jag kommit till min arbetsplats har hon inte varit där, fått kontakta henne och då svarat atr de blev avbokat ( utan o medela mig).

    För någon dag sedan så hade jag ett möte med henne SOM ÄNTLIGEN BLEV AV! Då visade hon planeringen för mig och hur jag jobbar, varit hos kunder kortare tid än va de står i deras planeringar.

    Jag förklarade för henne att jag dokumenterat anledningen till varför jag vart där så kort tid ( kund som ej velat ha hjälp osv) och frågat om hon läst dokumentationen, och som svar får jag " de har inget med saken att göra".

    Hon har nu kontaktat bemmaningen ( då jag jobbar som tim) och nästa vecka har jag möte med min ordinarie chef angående detta och om jag får stanna kvar på min arbetsplats.

    Har aldrig vart otrevlig mot våra kunder eller gjort nåt " olagligt" på arbetstid som vissa av mina kollegor gör/gjort.

    Tror ni jag blir omplacerad bara pga detta ? Finns de nåt jag kan säga/göra för att inte bli omplacerad ?

  • Svar på tråden Har de rätt att sparka mig?
  • Äldre 17 Aug 13:42
    #1
    -1

    Sköter du inte ditt jobb som din chef anser så har dom rätt att låta dig gå.

  • Äldre 17 Aug 13:47
    #2
    Salmiakk skrev 2018-08-17 13:42:26 följande:

    Sköter du inte ditt jobb som din chef anser så har dom rätt att låta dig gå.


    Ja men jag sköter ju mitt jobb, och gör de min ordinarie chef bett mig om tidigare
  • Anonym (c)
    Äldre 17 Aug 14:01
    #3
    Catta97 skrev 2018-08-17 13:47:44 följande:
    Ja men jag sköter ju mitt jobb, och gör de min ordinarie chef bett mig om tidigare
    Tydligen inte eftersom du varit hos brukarna kortare tid än det stått på schemat. 
  • Äldre 17 Aug 14:05
    #4

    Men de får man, om man skriver ner anledning, o de har vart att de haft anhöriga hos sig eller redan ätit osv

  • Anonym (?)
    Äldre 17 Aug 14:43
    #5
    Catta97 skrev 2018-08-17 14:05:57 följande:

    Men de får man, om man skriver ner anledning, o de har vart att de haft anhöriga hos sig eller redan ätit osv


    Hur ofta sker det att du skriver ner en "anledning"? Dagligen?
  • Äldre 17 Aug 14:56
    #6

    Har du frågat om de behöver hjälp med något annat eller har du bara gått din väg?

  • Äldre 17 Aug 15:51
    #7
    Kasperina skrev 2018-08-17 14:56:24 följande:

    Har du frågat om de behöver hjälp med något annat eller har du bara gått din väg?


    Nej de e klart jag frågat om de behöver hjälp med något annat, jag älskar o jobba med människor, men jag jobbar bara kvällar och då är oftast de flesta trötta eller har besök
  • Äldre 17 Aug 16:00
    #8

    Tycker du ska förklara för ord chef bara hur det var när hen kommit tillbaka.

    Planerad tid är planerad tid & det är väl inte meningen att ni bara ska sitta av tiden om brukaren som du säger har besök och int vill/behöver ha hjälpen..

  • Äldre 17 Aug 16:04
    #9
    mammaåten skrev 2018-08-17 16:00:26 följande:

    Tycker du ska förklara för ord chef bara hur det var när hen kommit tillbaka.

    Planerad tid är planerad tid & det är väl inte meningen att ni bara ska sitta av tiden om brukaren som du säger har besök och int vill/behöver ha hjälpen..


    Nej precis men chefen innan semester hade sagt att de inte finns socialt om kvällarna och att är de någon som inte vill ha hjälp, då går vi därifrån och dokumenterar. Vikarie chefen ville vi skulle bläddra i fotoalbum och lyssna på musik.....
  • Anonym (Utanf­ör boxen)
    Äldre 17 Aug 16:17
    #10
    +1
    Catta97 skrev 2018-08-17 13:10:13 följande:

    Hej!

    Jobbar inom vården och de flesta vet hur de brukar vara med jobb inom vård.

    Vi har på vårt ställe haft en tillfällig chef över sommaren ( som i vanliga fall jobbar precis som jag, usk inom vården).

    Hon har flera gånger bokat möte med mig, och när jag kommit till min arbetsplats har hon inte varit där, fått kontakta henne och då svarat atr de blev avbokat ( utan o medela mig).

    För någon dag sedan så hade jag ett möte med henne SOM ÄNTLIGEN BLEV AV! Då visade hon planeringen för mig och hur jag jobbar, varit hos kunder kortare tid än va de står i deras planeringar.

    Jag förklarade för henne att jag dokumenterat anledningen till varför jag vart där så kort tid ( kund som ej velat ha hjälp osv) och frågat om hon läst dokumentationen, och som svar får jag " de har inget med saken att göra".

    Hon har nu kontaktat bemmaningen ( då jag jobbar som tim) och nästa vecka har jag möte med min ordinarie chef angående detta och om jag får stanna kvar på min arbetsplats.

    Har aldrig vart otrevlig mot våra kunder eller gjort nåt " olagligt" på arbetstid som vissa av mina kollegor gör/gjort.

    Tror ni jag blir omplacerad bara pga detta ? Finns de nåt jag kan säga/göra för att inte bli omplacerad ?


    Kontakta omedelbart facket. De kan ge dig råd och representera dig gentemot din arbetsgivare om det blir någon form av konflikt.

    Vad du inte skall gör är att förlita dig på ett anonymt forum när det gäller en så viktig fråga. Ditt fack känner till de lagar och avtal som styr och har ofta kunskaper om hur olika ärenden brukar hanteras från företagets sida.

    Tyvärr är många av de som strävar efter arbetsledarjobb personer som är totalt olämpliga för uppgiften. De är okunniga om lagar och avtal samt tror att de har makt att göra som de vill och vad de vill göra är att visa andra att det är de som bestämmer. Har du bara följt gällande regler och praxis bör du inte få några problem i mötet med din ordinarie chef. Börja dock med att kontakta facket eftersom det är de som är bäst lämpad att svara på dina frågor.
Svar på tråden Har de rätt att sparka mig?