• Anonym (reidun)

    Hans lata barn och mina

    Nu bor bara jag och min sambo och hans barn i huset. Ena av hans killar är 23 år har alltid bott hemma pluggat utan studielån och jobbar nu sedan i vintras. Andra killen e 20 och sitter på sitt rum spelar dator.

    Jag sa att vi borde dela på husets kostnader, 14000 delat på fyra. Vi har alltid lagt 7000 var, jag och han. Ett av mina barn har bott med oss, men han är 24 nu och bor själv sedan 2 år. Mitt andra barn har inte gillat nya sambolivet med ny familj så han har alltid bott själv. Har massa studielån och noll pengar. Men klarar sig. Harvar runt i andrahandslägenheter och äter falukorv.

    Min sambo tyckte det var sjukt orättvist för mina barm är äldre och kunde bo här utan att betala. Om dom hade velat.

    Nu e han suuur och jag får dåligt samvete .

    Hur gör man? Behöver råd!!!

  • Svar på tråden Hans lata barn och mina
  • Anonym (Kvinna)

    Jag fattar inte. Har han betalat hälften i flera år, men nu när dina barn har flyttat vill du inte hjälpa till och betala?

  • Anonym (Gomez)

    Hur länge har ni bott ihop?
    Har dina barn också bott hos er?

  • Anonym (¨¨¨¨)

    Jag tycker att det verkar helt rimligt att dela boendekostnaden på det antal vuxna som bor i huset. En annan sak att ta i beaktning är förstås hur stora inkomster ni har. Om någon tjänar mer är det rimligt att de lägger mer. Föräldrar som vill hjälpa sina barn (under studier eller fattigare tider) får förstås göra det efter eget huvud och plånbok, men att kräva att någon försörjer ens vuxna barn känns lite verklighetsfrånvänt. Om någon tar större ansvar för underhåll och städning så kan ju det dras av med.

    Har din sambo gjort stora uppoffringar för dina barn när de bodde hemma skulle jag också kunna förstå att han tycker att du nu kan hjälpa till med hans barn. Annars inte. 

  • Anonym (Fågel)

    Du ska väl inte betala 50% av boendet när din sambo har 2 vuxna barn som bor gratis.

    Så din yngsta har bara bott hemma i 3 år efter gymnasiet vilket inte är så, farligt och din äldsta inget.

    Men hans barn har bott 1 respektive 4 år hemma efter gymnasiet vilket är 5 år totalt just nu. Nej, du ska inte behöva betala för hans barn ska ha billigt boende och inte inse att det är dags att bli vuxen.

  • Anonym (reidun)
    Anonym (Kvinna) skrev 2018-08-17 21:00:36 följande:

    Jag fattar inte. Har han betalat hälften i flera år, men nu när dina barn har flyttat vill du inte hjälpa till och betala?


    Pengar ska in till huset. Min ursprungsfamilj gick in med 7000 i månaden och från hans 7000. Så har det alltid varit.

    Hur min andel 7000 kom in ( genom betalande barn till mig) spelar väl ingen roll?
  • Anonym (reidun)
    Anonym (Gomez) skrev 2018-08-17 21:04:37 följande:

    Hur länge har ni bott ihop?

    Har dina barn också bott hos er?


    Vi har bott ihop 5 år. Min äldsta ville inte bli ny familj så alltid bott själv och har en del skulder nu.

    Min yngsta har bott av och till, mellan mycket resande.

    Hans barn bor här på heltid. Dom är tre år yngre än båda mina.

    Han fick underhållsbidrag för dom förut.

    Vi har skilda ekonomier så dom pengarna har ju gått direkt till honom.
  • Anonym (reidun)
    Anonym (reidun) skrev 2018-08-17 22:19:47 följande:

    Pengar ska in till huset. Min ursprungsfamilj gick in med 7000 i månaden och från hans 7000. Så har det alltid varit.

    Hur min andel 7000 kom in ( genom betalande barn till mig) spelar väl ingen roll?


    Bra argument!
  • Anonym (reidun)
    Anonym (¨¨¨¨) skrev 2018-08-17 21:14:04 följande:

    Jag tycker att det verkar helt rimligt att dela boendekostnaden på det antal vuxna som bor i huset. En annan sak att ta i beaktning är förstås hur stora inkomster ni har. Om någon tjänar mer är det rimligt att de lägger mer. Föräldrar som vill hjälpa sina barn (under studier eller fattigare tider) får förstås göra det efter eget huvud och plånbok, men att kräva att någon försörjer ens vuxna barn känns lite verklighetsfrånvänt. Om någon tar större ansvar för underhåll och städning så kan ju det dras av med.

    Har din sambo gjort stora uppoffringar för dina barn när de bodde hemma skulle jag också kunna förstå att han tycker att du nu kan hjälpa till med hans barn. Annars inte. 

    Han tjänar något mer än mig.

    Han har buffert på banken 80000 i arv.

    Jag har 300000 i en tidigare hus försäljning


  • Anonym (reidun)

    Alltså min sambo vill att jag ska lägga lika mkt dvs 7000 tills hans barn har nåt upp till samma typ av liv som mina barn fått.

    Dvs ha tillgång till vårt stora hus till dom är 23 och 25.

    Om jag ska betsla en fjärdedel av 14000, dvs 3500 och han ska betala 10500 är det orättvist.

    För då tycker han att de pengar som mina barn har betalat mig när de bodde hemma, korta perioder, borde gått till honom också.

    Alltså jag har sååå svårt resonera! Hjälp

  • Anonym (Gomez)
    Anonym (reidun) skrev 2018-08-17 22:37:23 följande:

    Alltså min sambo vill att jag ska lägga lika mkt dvs 7000 tills hans barn har nåt upp till samma typ av liv som mina barn fått.

    Dvs ha tillgång till vårt stora hus till dom är 23 och 25.

    Om jag ska betsla en fjärdedel av 14000, dvs 3500 och han ska betala 10500 är det orättvist.

    För då tycker han att de pengar som mina barn har betalat mig när de bodde hemma, korta perioder, borde gått till honom också.

    Alltså jag har sååå svårt resonera! Hjälp


    Om dina barn i vuxen ålder betalat när de bott hos er så är det rimligt att hans barn också gör det.
Svar på tråden Hans lata barn och mina