• Anonym (tmtm)

    Vilket bidrag deltidsjobb?

    Det är nämligen så att jag har varit sjukskriven 2 år i taget sedan 2010. Vartannat år har jag fått gå till läkaren för att få ett läkarintyg för att kunna söka aktivitetsersättning som då har beviljats i två år.

    Jag har under denna period mestadels bott i egen lägenhet förutom två år då jag tvingades att bo hos min pappa därför att jag inte fick tag i någon lgh. Just nu bor jag i alla fall med eget kontrakt i en liten 2:a på 47 kvm i ettt sunkigt miljonprogramsområde.

    Jag saknar gymnasieutbildning och har rätt så dåliga bett från grundskolan. Dock har jag lärt mig både flytande Engelska och en massa annat på egen hand hemma under dessa åtra år.

    Jag fyllde 29 i början på juni i år.

    Anledningen till att jag har varit sjukskriven är dels att jag när jag var tio år blev diagnostiserad med Asperger. Dock har jag knappt några symptom av detta. Det som istället har varit problem är att min mamma har funktionsnedsättningar som är flera steg värre än hur jag är som person samt att min pappa har alkoholproblem. Min mamma som fyller 64 i dec har jag fått vara assistent åt sedan den dagen jag föddes. Bl. a. dessa faktorer tillsammans med att jag saknar utbildning har ledde till att jag inte orkade samt tappade motivationen för att jobba. Därav anledningen till min sjukskrivning i nu åtta år.

    Jag har nu under det senaste året varit i kontakt med mydigheter (kommunen, FK) dels för att få boendestöd osv. till min mamma vilket har gjort att jag för första gången på åratal kan fokusera mera på mitt eget liv istället för att vara hennes assistent. Sedan hennes pojkvän dog i cancer 2015 blev jag ännu mer assistent åt henne.

    Min aktivitetsersättning var beslutad att upphöra nu i augusti och jag pratade därför med kommunen om detta i våras. Dels för att jag känner att jag vill få ett jobb med lön och dels för att jag var tvungen att förnya bidraget.

    Kommunen hörde av sig till AF och frågade om dem skulle kunna hjälpa till att fixa någon praktik, arbetsträning eller liknande men deras bedömning utan att ens ha träffat mig är att jag står för långt från arbetsmarknaden just nu.

    Jag ansökte då om förlängd aktivitetsersättning vilket jag nu har blivit beviljad dock bara fram till dec. Anledningen till detta är därför att kommunen och FK tillsammans med mig har bestämt att jag ska börja på en sk. "daglig verksamhet". Detta ska pågå fram till årsskiftet och efter det så kimmer AF vilja ta emot mot.

    Själv känner jag att denna sk. "dagliga verksamhet" som endast består i snickeri (tänk träslöjden i skolan), textil (tänk syslöjden i skolan), baka, demontera elektronikskrot samt restaurera gamla datorer inte kommer att ge mig någonting. Det kommer mer att förhala och förlänga tiden innan jag kan få ett lönearbete.

    Nu kanske ni ställer er frågan vad som gör att jag skulle klara av ett lönearbete nu om jag inte har gjort det tidigare.

    Jag är mer motiverad nu än jag någonsin varit. Jag har fått hjälp med min mamma och slipper lägga tid på att vara hennes assisten 24/7. Jag har knappt någon kontakt med min pappa vilket på ett plan känns bra. Hans drickande gick ut över mig. Jag är klokare, har mer erfarenhet och kunskap nu än 2010 även om jag inte har varken pluggat eller jobbat sedan dess. Jag är pålitlig, noggrann, praktiskt lagd, smart (enligt massor av personer som har umgåtts med mi), skötsam, trevlig, social osv.

    Det jag hatar mest med att inte ha ett jobb är dels att min ekonomi är så förbannat låg men det som är jobbigast är att jag inte har något socialt liv överhuvudtaget. Ett jobb för mig måste därför innehålla socialt umgänge med arbetskamrater och att man jobbar tillsammans. Detta är mycket viktigare än vilken typ av yrke/arbete jag ska komma att ha. Sen är det ju klart att jag har yrken hag känner mindre för och yrken/arbeten jag känner mer för. Men den sociala biten är viktigaste punkten för mig. Då kan man träffa vänner och få ett fungerande socialt liv även utanför arbetet.

    När jag nu får ett lönearbete till låt säga nästa sommar eller så så är det tänkt att det ska vara en lönebidragstjänst eftersom myndigheterna sa att det var lättast att få anställning på det viset för mig.

    Själv tycker jag att det är långtid att vänta ett år innan anställning. Jag har inga problem med att klara av att arbeta utan tvärtom, sköta ett jobb klarar jag. Därav ser jag i alla fall detta första steg med "daglig verksamhet" som slöseri med min tid och samhällets kostnader.

    Jag har även sett att man som arbetslös från och med sep kan ta lån på 15.000 kr till körkort. I jan kommer jag ju att skrivas in på AF och då kan jag ju ta detta lån. Vet dock inte om jag både kan jobba deltid, ta körkort samt få bidrag av FK för övriga timmar som är kvar upp till 40 tim.

    Det som är ett problem är att jag kräver mycket sömn för att bli utvilad, mellan 10-12 tim per natt. Detta gör att det blir omöjligt att kunna arbeta heltid (8 tim/dag, 40 tim/vecka). Jag hade tänkt att jobba deltid och då är min fråga till er vilket bidrag jag då kan få från FK för den del jag ej kan arbeta?

    Vidare undrar jag vad ni tycker om att samhället ej vill erbjuda mig ett arbete eller arbetsträning direkt. Skulle jag kunna gå tillväga på något annat vis för att snabbare komma fram till en deltidstjänst med betald månadslön?

    Det vore mycket uppskattat från min sida om ni skulle vilja skriva era funderingar kring detta. Håll dock disskussionen på en sådan nivå som ni självas skulle vilja bli bemötta. Tack på förhand.

  • Svar på tråden Vilket bidrag deltidsjobb?
  • Anonym (Onödigt krångligt?)

    I all välmening, behöver det verkligen göras så krångligt? Hur ser dina förutsättningar ut att själv söka jobb? Vad vill du jobba med? Spontant så tänker jag att du skulle bli en fantastisk personlig assistent i och med att du redan har den erfarenheten. Det är också ett jobb där det är enkelt att få deltidstjänster och där man ställer högre krav på personlig lämplighet än betyg.

    Om du hittills har haft aktivitetsersättning så bör en tjänst om 80%, även på ett låglönejobb, ändå ge mer pengar att röra dig med.

  • Anonym (Kim)

    Jag har länge arbetat bl a med människor i liknande situation som du så jag ska delge dig mina tankar om det du skriver.

    Jag tycker att det är jättebra att du fått upp din motivation att arbeta, det låter som att du inte haft det så lätt tidigare och inte fått möjlighet att alls tänka på dig själv. Jag förstår din vilja att nu ge dig ut i arbetslivet och det ska du såklart göra. Dock så ÄR det svårt att bara plötsligt ge sig ut och arbeta när man inte klarat/velat göra det tidigare och aldrig haft ett riktigt arbete. Jag har träffat ganska många som du och som kastat sig ut i arbete och sedan så har det inte gått så bra och man har mått sämre igen. Plus då rent psykiskt sämre för att man misslyckats. Låt det ta lite tid och gör en planering tillsammans med FK och AF för att slussas ut i arbetslivet successivt.

    Är det verkligen daglig verksamhet du ska till? Är det inte en arbetsprövning/arbetsträning?

    Jag vet inte när du fyller år men aktivitetsersättning kan du inte få när du fyller 30 år utan då är det istället sjukersättning eller att gå mot arbete istället. Ofta brukar man ha avstämningsmöte med både AF och FK och i många fall brukar man istället ansöka om "sjukpenning i särskilda fall" när man haft aktivitetsersättning men faller för åldersstrecket. Då får man sjukpenning som är är ungefär samma summa som aktivitetsersättningen och man kan arbetsträna/praktisera under tiden. Man börjar med ganska få timmar och ökar sakta. Detta för att det är svårt att hoppa på att arbeta även om man känner sig frisk och motiverad.

    är det länge sedan man arbetade eller aldrig har gjort det så är det svårt även för en person som är helt frisk.

    Längre fram skulle en lönebidragsanställning vara jättebra för dig tror jag. Det är ingen särskild anställning utan ett vanligt arbete och du kan själv hitta någon arbetsplats om du kan det också. Du får vanlig lön som alla andra men skillnaden är att arbetsgivaren får en stor del av din lön betald av AF för att de anställer dig och att arbetet anpassas efter dina eventuella svårigheter.

  • Anonym (G)

    Där har jobbar är det hur många som helst som jobbar deltid (även jag) av olika anledning. Inte får man något bidrag för att täcka upp till heltid för det, såklart. Så bidragsdelen tycker jag att du ska glömma. Verkar inte finnas fog till den alls om anledningen är att du behöver sömn.

    Tycker rådet att söka jobb själv som personlig assistent eller liknande var bra. Eller börja läsa in gymnasiet som tex undersköterska eller liknande. Då kommer du garanterat få jobb!

  • Tow2Mater

    Man får inte jobb, man skaffar sig dem.

    Borja skola och ta din gymnasieexamen, du tar CSN lån for att gora det. Kanske en folkhogskola där du kan träffa vänner skulle passa?

  • Anonym (tmtm)

    De arbeten ni nömner så som personlig assistent eller andra typer av arbeten där man hjälper sjuka och/eller funktionshindrade personer vill jag i så lång utsträckning som möjligt undvika. Jag är så grymt trött på att agera assistänt åt folk. Jag vill helst i de bästa av världar ha ett arbete som inte innehåller bara monotona sysslor och damm uppgifter dag ut och dag in. Det skulle min hjärna bli helt tokig av. Att aldrig behöva tänka utan bara gå som en robot och göra samma sak dag ut och dag in, fy.

    Anledningen till at jag vill ha ett jobb är för att få variation, träffa abetskamrater som man arbetar ihop med, få tänka, utvecklas och jobba mot ett mål.

    Visst skulle jag som någon annan påpekar kunna börja studera. Men då måste jag ta massvis av lån villket samt hålla på i ett par år för att det ska vara väft det. Efter det tar det ytterligare ett par år innan jag har uppnått en sådan gräns på en arbetsplats att någon skulle vilja betala mig mer ön bara en ingångslön. Får jag tag i ett jobb så snart som möjligt så kommer jag kanske fortare fram till den punkten när en arbetsgivare vill betala mig mer än bara en ingångslön.

    Om jag skulle söka ett arbete nu på egen hand hur troligt är det då att jag med min bakgrund snabbt skulle få tag i ett arbete som är deltid och har högre betalt än mina idag strax även 11.000 per mån efter skatt (omkring 6.500 plus strax över 4.000 i bostadstilläg)?

  • Anonym (tmtm)

    Jag tänkte mig att ev. kanske jobba ungefär 4-6 timmar 3 dagar (12-18 tim) i veckan och vad jag har räknat på så skulle jag då få en mindre inkomst än idag om jag ej skulle få bidrag för resterande del. Även med bidrag skulle inkomsterna inte bli högre än idag.

  • Anonym (Onödigt krångligt?)
    Anonym (tmtm) skrev 2018-08-18 14:56:17 följande:

    De arbeten ni nömner så som personlig assistent eller andra typer av arbeten där man hjälper sjuka och/eller funktionshindrade personer vill jag i så lång utsträckning som möjligt undvika. Jag är så grymt trött på att agera assistänt åt folk. Jag vill helst i de bästa av världar ha ett arbete som inte innehåller bara monotona sysslor och damm uppgifter dag ut och dag in. Det skulle min hjärna bli helt tokig av. Att aldrig behöva tänka utan bara gå som en robot och göra samma sak dag ut och dag in, fy.

    Anledningen till at jag vill ha ett jobb är för att få variation, träffa abetskamrater som man arbetar ihop med, få tänka, utvecklas och jobba mot ett mål.

    Visst skulle jag som någon annan påpekar kunna börja studera. Men då måste jag ta massvis av lån villket samt hålla på i ett par år för att det ska vara väft det. Efter det tar det ytterligare ett par år innan jag har uppnått en sådan gräns på en arbetsplats att någon skulle vilja betala mig mer ön bara en ingångslön. Får jag tag i ett jobb så snart som möjligt så kommer jag kanske fortare fram till den punkten när en arbetsgivare vill betala mig mer än bara en ingångslön.

    Om jag skulle söka ett arbete nu på egen hand hur troligt är det då att jag med min bakgrund snabbt skulle få tag i ett arbete som är deltid och har högre betalt än mina idag strax även 11.000 per mån efter skatt (omkring 6.500 plus strax över 4.000 i bostadstilläg)?


    Du menar börja studera, leva på lån och sen kämpa några år med ganska låga löner? Sådär som alla andra får göra? Du säger att du vill ha jobb, men kan inte tänka dig att studera för att slippa just den slags jobb man kan få utan utbildning och erfarenhet? Det är liksom ingen av oss som vill ha lågbetalda, monotona jobb med små möjligheter att utvecklas men det är ju så jobbtrappan ser ut, man får börja på golvet och byta jobb till man har erfarenhet och hittar rätt. En utbildning kan hjälp en undvika de absolut mest grundläggande jobben (men ofta måste man under studierna ändå försörja sig på just sånt).

    Jag är några år äldre än dig (35) och fick det där bra jobbet med fast anställning först för 5 år sedan. Innan dess var det vaktmästarjobb, butik med taskiga tider, säsongsjobb med dåliga villkor, restaurangbranschen mm. under många år.

    Du kan såklart ta den hjälp som finns att erbjuda, men den är främst till för dem som inte kan få jobb på annat sätt. Antingen tillhör du den gruppen, och kommer då sannolikt inte få ett riktigt jobb ändå eller så klarar du dig själv men måste då gå samma väg som alla andra.
  • Anonym (tmtm)

    När det gäller min sömn jämför med en person som normalt sett sover 9 timmar för att bli utvilad. Om denne person skulle bli av med 4 timmar varje natt efter natt och bara få sova 5 timmar. Tänk hur denne skulle må.

    Tänk nu istället om den som sover 12 timmar per natt skulle bli av med 4 timmar per natt och bara sova 8 timmar. Konekvenserna skulle bli desamma.

  • Anonym (Siru)

    Men så du har fått hemma i 8 år och saknar gymnasieutbildning? Då kan du ju inte vara så kräsen på arbetsmarknaden, tyvärr. Om du inte vill jobba socialt eller inom vården så kanske du kan få jobb som lokalvårdare eller diskare eller nåt sånt. Kanske lager. Om du dessutom ska jobba deltid kommer du nog inte kunna klättra särskilt snabbt inom nåt företag, så utbildning kan nog vara en snabbare väg till bra lön.

  • Anonym (tmtm)
    Anonym (Onödigt krångligt?) skrev 2018-08-18 15:07:21 följande:

    Du menar börja studera, leva på lån och sen kämpa några år med ganska låga löner? Sådär som alla andra får göra? Du säger att du vill ha jobb, men kan inte tänka dig att studera för att slippa just den slags jobb man kan få utan utbildning och erfarenhet? Det är liksom ingen av oss som vill ha lågbetalda, monotona jobb med små möjligheter att utvecklas men det är ju så jobbtrappan ser ut, man får börja på golvet och byta jobb till man har erfarenhet och hittar rätt. En utbildning kan hjälp en undvika de absolut mest grundläggande jobben (men ofta måste man under studierna ändå försörja sig på just sånt).

    Jag är några år äldre än dig (35) och fick det där bra jobbet med fast anställning först för 5 år sedan. Innan dess var det vaktmästarjobb, butik med taskiga tider, säsongsjobb med dåliga villkor, restaurangbranschen mm. under många år.

    Du kan såklart ta den hjälp som finns att erbjuda, men den är främst till för dem som inte kan få jobb på annat sätt. Antingen tillhör du den gruppen, och kommer då sannolikt inte få ett riktigt jobb ändå eller så klarar du dig själv men måste då gå samma väg som alla andra.


    Jag hade gärna gått den vanliga vägen med utbildning, lågsvlönade monotona jobb osv. Om jag vore 5-10 år yngre men om jag skulle ta den vägen nu när jag är nästan 30 år så skulle det ta oceaner av tid innan jag kommer någon vart. Jag vill ju även kunna få till ett hyfsat dragligt liv med bra lön, familj, barn osv innan jag fyller 36-40.
Svar på tråden Vilket bidrag deltidsjobb?